Dressuursingel te kort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Dressuursingel te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:09

Ik heb sinds 2 weken een paard, heb het zadel incl singel erbij gekocht. Nu blijkt ze drukplekken te krijgen net naast de singel (denk ik tenminste, het is een lichte zwelling onderaan de buik aan beide kanten, voelt zacht aan).
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik hem te strak had aangetrokken (is een elastische), maar ik heb dus gewacht tot de plekken weg waren en de singel daarna minder strak aangetrokken, maar het komt toch weer terug.
Ook schuift de voorste gesp van de singel bijna van het beschermlaagje af als de singel losser zit.

Nu was ik vanmiddag op bokt aan het zoeken en kwam erachter dat de singel misschien te kort is? Daarom plaats ik hier even een foto. Ik heb altijd met veelzijdigheidszadels en -singels gereden, dus ik weet niet goed hoe een dressuursingel hoort te liggen. Maar ik las dus iets van 3 vingerbreedtes onder het dekje en deze ligt daar ver onder.

Afbeelding
(ik heb het zadel er alleen even opgelegd voor de foto dus geen huidplooien strakgetrokken of singelstoten netjes weggeborgen oid)

Wat denken jullie ervan qua ligging?
Verder nog tips voor als ik een nieuwe singel ga kopen? Deze is van neopreen en daar zweet ze ontzettend onder, kan dat ook de kans op drukplekken vergroten?

Gemmeke

Re: Dressuursingel te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:13

Hoi
Ik heb dit probleem ook gehad en toen lag het aan het schuiven van de singel tijdens het rijden.
De gespen van de singel raakte dan de huid van het paard aan en klemde huid tussen de gesp en het leer.
Met een andere singel had het paard er geen last van. Dus zorg ervoor dat de singel goed op z'n plaats blijft!

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:17

ik denk dat dit weinig te maken heeft met een te korte singel, eerder met een niet goed passend zadel. Het lijkt nu iets te ver naar voren te liggen en de kussens lijken op niet heel mooi aan te sluiten. Daardoor heb je kans dat het zadel gaat schuiven en er dus meer druk op de singel komt. Dit is moeilijk te beoordelen met maar 1 foto,helemaal omdat je paard natuurlijk ook een beetje raar staat nu, maar zou het toch even na laten kijken.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:21

je zadel ligt behoorlijk te ver naar voren, waardoor de singel ook tever naar voren ligt en schuurt.
Volg de schouder en leg het zadel daar achter. Gok dat het zadel wel 10 cm meer naar achter mag. Het zadel lijkt zo ook iets achterover te liggen, maar daar kan ik zo weinig over zeggen. Leg hem eerst maar op zijn plek ;)

Singel is goed kwa lengte in ieder geval

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:24

somige paarden kunnen idd drukking krijgen van een te strakke en smalle singel. beter is dan bredere of anatomisch gevormde singel te nemen.

om te weten of de lengte goed is, moet je zien dat de gespen boven de "ellebogen" van je paard komen. als deze op dezelfde hoogte zitten kan je paard zich met z'n "ellebogen" stoten en pijn doen tijdens scherpere buigingen.
op de foto te zien is je singel dus iets te kort en zadel ligt iets te ver naar voren.

ook goed opletten dat de gespen niet op de blote huid komen, dit kan "rare" wonden geven. als je singel elastiek heeft, dan is waarschijnlijk de elastiek "versleten"/uitgerekt en komen de gespen daarom verder dan het beschermflapje/

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:28

Het kan ook komen dat het materiaal niet helemaal fijn is voor het paard. Heb ook een paard die een hele fijne anatomische singel gewoon niet kan hebben.
Kan je niet contact opnemen met de vorige eigenaren en vragen of ze er geen problemen mee hadden? Als jij het zadel net iets teveel naar voren legt krijg je een drukplek die eerst rust moet hebben. Als je het zadel nu goed legt heb je kans dat de plek nu wel blijft omdat het zwak is.

Mijn ervaring is dat paarden met een gevoelige huid goed reageren op een neoprene singel.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:51

Mm dat zou wel kunnen dat het zadel wat te ver naar voor ligt, heb er nu sowieso niet op gelet voor de foto maar laatst heb ik eerst een eind gewandeld voor ik opsteeg, en toen viel me wel op dat het zadel iets verder naar achter was komen te liggen (singel zat toen vrij los). Ook kruipt 1 van de zadeldekjes onder het zadel als ik ga draven en de singel niet heel strak zit. Ik vind het nog best lastig met zo'n elastische singel om te weten wanneer die nu goed zit... ben het niet gewend. Nu doe ik hem maar net zo vast dat het zadel niet schuift bij opstijgen.

Ik zal het ook eens aan de vorige eigenaren vragen, maar zij hebben nooit echt lang aan 1 stuk gereden en ook maar 1-2 x per week zoiets, kan ook zijn dat ze er dan geen last van had.
Ik hoop wel dat het zadel nog past, heb het juist overgekocht met het idee van dan heb ik in ieder geval iets dat goed zit, en kan ik even rustig rondkijken en sparen (wil uiteindelijk graag een trailzadel oid).

1loveboris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:39

Mij is verteld dat het voor het paard fijner is wanneer de singelstoten de paardenbuik niet raken zeg maar, dus dat de singel bijna tot aan het dekje zou moeten zitten

Munnie

Re: Dressuursingel te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:53

Ik denk eerder dat het een combinatie van alles bij elkaar is niet de ideaale singel het zadel ligt niet echt goed etc.

Misschien is het wel handig om nog een foto te maken als je alles goed hebt liggen want als het zadel te ver naar voren ligt is de singel ook verder naar voren als anders.