zware piste: bandages of neopreen getten of niks?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crossmachien

zware piste: bandages of neopreen getten of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:39

Ik ben een goede maand geleden veranderd van stal en het is er opperbest voor mijn paardje. Alleen, de piste ligt heel erg zwaar en ze wordt niet gesproeid. Het is geen manège, gewoon een goed verzorgde hoeve met een paar recreatief gereden oudere paarden. Ik ben er de enige die wel 5 dagen op 7 rijdt en mijn(sport) paard is een volbloedtype met hele fijne beentjes. We crossen dus ze is wel wat gewoon qua conditie en bodem maar heeft (al lang) wel wat galletjes onderaan. Nu kwam de osteopaat( gewoon voor haar jaarlijkse behandeling) en die zei ook op te passen met de piste en niet te lang te rijden. Maar mijn bloedknolletje laat zich pas na een dik half uur goed rijden dus werk ik uit noodzaak meestal een dik uur. De osteo raadde me aan om in de zomer, als de piste dus zo zwaar ligt, met bandages of neopreen getten, goed aangespannen en met de kogel erin, te rijden. Ik heb echter geen verstand van bandageren want rijd haar al 3 jaar zonder iets. Ze had nog geen peesblessures maar ik wil die ook niet uitlokken natuurlijk. Ik spoel haar benen consequent na het rijden met ijskoud water af en ze loopt ook de hele dag buiten. Maar idd, haar benen voelen warmer aan dan voorheen, meer niet. Blijf ik nu zonder iets rijden of moet ik echt, dus 5 keer per week, 4 benen bandageren, zonder ervaring hiermee? En bieden die neopreen getten, goed aangespannen evenveel steun? Ter info, ik doe het dus niet ter bescherming van buitenaf maar echt om haar pezen minder te belasten in de zware piste. Graag realistisch advies, want als het even kan zonder risico doe ik liever niks om, zo rijd ik haar al drie jaar maar idd, vroeger wel in minder zware piste, hoewel in de zomer ook vaak redelijk zwaar, dus zoals ik zei, ze is wel wat gewoon maar nu ligt de nieuwe wel erg zwaar.

Katja

Re: zware piste: bandages of neopreen getten of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:06

Verplaatst van MD naar HAR.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:17

Mijn mening is dat ze niet ondersteunen. Alleen beschermen tegen invloeden van buiten af.
Misschien dat andere daar anders overdenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:33

Ik denk dat het totaal geen verschil maakt. Misschien zelfs dat je het ver ergerd.

Je zegt dat de benen warmer aan voelen. Maar bedenk je eens hoe warm ze worden met. Bandages(fleece) of neopreen beschermers(neopreen zit in duikpakken om de duiker WARM te houden)

Bijde lijk mij dit geen goed idee..

Misschien dat je met de stal houder kan praten?

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:39

Ook ik denk dat het geen positief effect heeft om te gaan bandageren.
De temperatuur loopt erg op onder bandages, wat dus zal leiden tot een nog warmer been.
Beter kun je kijken of je kan overleggen met de stalhouder, misschien dat je als je het zelf regelt iets kan sproeien ofzo?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:45

Een zware bodem is heel slecht voor de pezen.

Bandages of peesjes veroorzaken een hogere temperatuur van de benen. Als de temperatuur boven de 41 graden komt (en dat kan gauw met zware galoparbeid of springen) wordt het collageen, het eiwit dat de pezen bijeenhoudt, aangetast. Dit is één van de meest voorkomende oorzaken van peesletsel.
Overigens bieden bandages geen enkele steun aan pezen! Steun met een bandage bied je aan een gewricht met gewrichtsbanden, bijv. een menselijke enkel of knie.

Deze beide zaken opgeteld betekent dus dat je beslist niet moet bandageren.
Ook zou ik het rijden in die zware bak beperken.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:12

Ik weet niet waar je ze kunt krijgen of hoe ze heten, maar misschien kan iemand me er wel op wijzen, ik bedoel de peesbeschermers wat randjes zijn (god, hoe leg je dit uit :P), of een paar leren, maar die zijn natuurlijk wel wat duurder.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:23

Een zware bak is niet goed voor de benen van je paard als je daar te lang en regelmatig in traint. Bandageren helpt daar echt niet tegen. Is er geen mogelijkheid om het werken in de zware bak af te wisselen met werken op een (stuk) weide?

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:04

dank allemaal voor jullie antwoorden. We spraken er vandaag over en we mogen tot het eens goed regent een kleinere weide en zelfs de grote weide waar onze paarden op staan, echt mega groot gebruiken. Ik reed er vandaag op, want ben beetje bang van uitglijden in het gras zo op cirkel in galop, maar het ging super. Ben heel blij dat ik niet meer in de zware piste moet rijden voorlopig, dus dat komt goed, groetjes.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:40

Gelukkig dat deze oplossing er is..Het zou heel zonde zijn als je paard zich blesseert door een te zware bodem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:45

Mij lijkt het tevens de enige goede oplossing, je meot die bak echt vermijden. Wij hebben ook 1 hele mulle bak, daar rijdt dus nooit iemand in.
als een bak zo slechts is zou ik van stal veranderen of alleen nog maar buiten gaan rijden.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:53

Oke, goed dat je een oplossing hebt gevonden, rijden in een zware bak kan je niet oplossen met bandages ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:38

Vraag ook trouwens of de bak niet met regelmaat goed gesproeid en getrokken kan worden? Dan pas word hij na een tijd (hopelijk) minder zwaar. Bied aan om daar mee te helpen, bijvb een tuinslang met een goede tuinsproeier eraan en die dan door de bak heen te verplaatsen zodat de hele bak lekker vochtig word. Is ook nog goed tegen het stof in de zomer.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:09

Ik ben het eens met Ineke2, zelf een beetje helpen kan geen kwaad en met een tuinslang overal even langs is ook niet een hele grote moeite denk ik. :j

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:14

Ik gebruik tegenwoordig getjes, heb te veel schrik met bandages om ze verkeerd aan te brengen...

pegasus285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:03

Paard hoort op de bodem te lopen... indruk 1-2 cm. Als het paard in de bodem loopt is de bodem te zwaar. Betekent toplaag vernieuwen.. Bodem is te los. Veel sproeien en glad houden

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:54

Sowieso geen beenbescherming. dat heeft een paard echt niet nodig.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:23

schuld schreef:
Sowieso geen beenbescherming. dat heeft een paard echt niet nodig.

Dan ken jij mijn ene paard niet ;) :D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:26

Hmmm... interressant. :j
Wij hebben ook een enorm zware bak, maar in de wei rijden kan helaas niet altijd...

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:45

ja, ik dacht dus dat het opgelost was, maar de weide was slechts even beschikbaar. Nu heeft het fel geregend maar hij had de piste moeten trekken VOOR de regen, nu is er niks veranderd. Ik ga morgen vragen om te trekken maar alles zal zo weer droog liggen, ik ga voorstellen dat hij me eventueel met de traktor het beetje aanleert en sproeien gaf ik al te verstaan maar in die droge perioden hebben ze schrik om zonder water te vallen. Er zit echt geen slechte wil bij die mensen maar ja, ik ben vrijwel de enige die regelmatig de piste nodig heeft en sta er nog maar eventjes dus ja. Liefst zou ik willen dat ze de toplaag eraf halen, er ligt gewoon veel te veel in maar ja, hoe breng je zoiets als nieuweling aan he. Ik wil liever niet nog eens veranderen, het zijn lieve mensen maar hebben met rijpaarden weinig ervaring, fokken boerepaarden en hebben boerenhengsten. Prachtige dieren trouwens maar ja die lopen dan ook af en toe eens in de piste als er merrie's moeten bevallen en dan is de piste zo weer omgewoeld he. Ik ga het onderwerp eens aan mijn DA voorleggen, die komt volgende week toch voor de rappel tegen rhino en dan kan hij de piste eens met eigen ogen bekijken. Ik laat zijn oordeel nog wel weten. Dus jullie vrezen wel dat als ik bvb 3 keer per week een uur in die piste rij, ze ligt niet altijd zo droog he en we hebben het ook enkel over de zomer, in de winter ligt ze super, dat ik dan echt risico neem?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:43

Ja ik ben bang dat je in zo'n zware bak echt risico's neemt. Het ligt natuurlijk wel een beetje aan het trainingsniveau maar zijgangen in een (te)zware bak is echt slecht.. Het is een aanslag op de banden, pezen en gewrichten van je paard. Voor een keertje is niet erg maar meerdere keren per week zou ik persoonlijk niet doen.

Evaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:08

Bandages en peesbeschermers dienen toch enkel om de benen te beschermen, of heb ik het mis?
Mag ik vragen op welk niveau je rijdt? want als je echt op M-niveau traint denk ik toch dat je beter van stalling veranderd ;)

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:35

dank voor jullie reacties ik ga het hierbij houden en het aan mijn DA overlaten, ben nog maar net van stalling veranderd, ik ga dat echt niet om de haverklap doen, nu ligt piste goed want het heeft geregend en ze is mooi gesleept, we pakken het probleem dus wel aan op de momenten dat ze te droog en mul ligt. Ik sta daar zeer graag, goed, niet duur, heel dicht bij huis, lieve mensen, we geraken er wel uit, nu weet ik toch al dat bandages niet zullen helpen maar drastische oplossingen als direct weer veranderen, nee dat niet

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:35

Geen bandages! Tijdens het rijden in zo'n zware bak worden de benen dikker en warmer... Gevolg.. knellende bandages en overhitte benen...
Benen kun je alleen beschermen voor invloeden van Buitenaf. Dat doe je met peesneschermers etc. Maar ook hier moet je opletten dat ze niet om het hele been zitten maar alleen op de achterzijde zodat ze niet het hele been afsluiten ivm oververhitting.

Bandages zijn alleen voor de show.

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:10

ik heb een gesprek gehad en gevraagd om een dikke laag van de piste te scheppen en, joepie ze gaan dat doen, lief he. Tenslotte sta ik daar nog maar net 2 maanden dus het was niet zo makkelijk om zoiets te vragen en de anderen rijden nauwelijks dus ja, ik stond er alleen voor. Het soort zand zal ook wel niet ideaal zijn denk ik maar bon, als ze er een dikke laag afhalen is het grootste probleem van de baan en ze gaan mij ook leren met die traktor rijden, dan kan ik zelf de piste slepen zoveel ik wil. Goed he van mij, al zeg ik het zelf!