bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 22:09

hoi bokkers is dit normaal?
mijn fjord heeft van stang een 13,5 cm tussen de ringen gemeten
en van trens enkel gebroken 15cm tussen de ringen gemeten beide bitten liggen goed!
wie heeft dit nog?

Nies_

Re: bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:07

Nou dat lijkt me sterk hoor, ik denk dat je die van 15cm of niet goed gemeten hebt of hij is te groot.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:22

mijn lesgever geeft beide zelf gepast dus ben zeker dat ze passen
en heb ze ook 2x opgemeten omdat ik het raar vond zo een groot verschil en kwam 2x het zelfde uit

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:58

de trens hoort 0,5cm groter te zijn. tenzij je wil dat de trens aan de zijkanten meer uitsteekt omdat (bij een watertrens) anders de lippen sneller tussen de ring en het gedeelte dat in de mond zit kan komen. in dat geval steekt het bit aan beide kanten dus 0,5cm uit. op zich niet zo'n vreselijk probleem, alleen trek je dan wel sneller het bit heen en weer door de mond wat niet zo'n fijn gevoel is voor het paard. zou er toch nog maar eens een keer goed naar kijken.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 19:08

lail schreef:
de trens hoort 0,5cm groter te zijn. tenzij je wil dat de trens aan de zijkanten meer uitsteekt omdat (bij een watertrens) anders de lippen sneller tussen de ring en het gedeelte dat in de mond zit kan komen. in dat geval steekt het bit aan beide kanten dus 0,5cm uit. op zich niet zo'n vreselijk probleem, alleen trek je dan wel sneller het bit heen en weer door de mond wat niet zo'n fijn gevoel is voor het paard. zou er toch nog maar eens een keer goed naar kijken.

oei is het niet goed om het bit "heen en weer" te "trekken"? het bit schuift idd een beetje geen en weer ik dacht dat dit moest?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:17

FJ => HAR

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:41

een beetje is inderdaad niet erg, dat gebeurt nou eenmaal, maar hoe stiller het bit in de mond ligt hoe beter, anders is het alleen maar moeilijker voor het paard om het bit aan te nemen, en hoe groter het bit is (in verhouding tot de mond dan) des te meer het schuift.