Bit toch te klein?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Bit toch te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:25

Hoi,

Sinds een paar weken heb ik een KK (watertrens) bit van 14 cm te leen omdat zijn vorige bit te klein bleek te zijn (13.5 cm bustrens)
Alleen heb ik nu hier ook mijn twijfels over, een bit moet aan iedere kan een cm of halve cm uitsteken maar met de watertrens moet je uitkijken dat zijn velletje er niet tussen gaat zitten.
Moet ik nu een 14.5 cm watertrens nemen of gewoon een 14 cm bustrens, of zal die 14 cm so wie so te klein zijn?

Hier de foto's
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AHUACZ8G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EF8N8MDA.jpg
na het rijden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJIMPWL7.jpg

Groetjes

Quir

Re: Bit toch te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:29

Watertrens mag altijd een maatje groter zijn, inderdaad omdat zijn vel van de mondhoek er tussen kan komen, (of rubberen bitringen om het bit heen doen, wil ook goed helpen).
Voor een bus trens is deze maat goed, voor een water trens mag die best een (halve) maat groter. :)

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:35

Zal het bit dan niet TE groot worden? ik kan helaas nergens een 14.5 cm bit lenen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:42

Hallo,

ik zou voor een 14,5 gaan, én bitringen.
Mijn paard had steeds wat speldenprik kneuzinkjes na het rijden. Heb de bitmaat vergroot en bitringen erbij gedaan. Vanaf die tijd geen problemen meer gehad. Succes!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:44

ik vind het zo gepriegel die bit ringen! hihi
Dan ga ik maar opzoek naar een 14 cm bustrens.
Bedankt voor jullie reacties

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:46

Qua maat ziet het er goed uit,sommigen hebben idd last vd losse ringen.Die bitschijven zijn inmiddels veel soepeler dan vroeger hoor,je hebt ze er zo rond(zonder sterke man/vrouw)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:48

Die plekjes na het rijden bij de mondhoeken heeft mijn pony ook,is dat pijnlijk voor haar? en kan je dat oplossen met bitschijven? :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:50

Je geeft zelf al aan wat de opties zijn:
1. maat grotere watertrens (en dan met bitringen)
2. bustrens kopen in mt 14.
Persoonlijk zou ik voor een bustrens gaan ipv een watertrens met bitringen, omdat de watertrens sowieso al niet lekker in de mond ligt zonder bitringen. Dan is t toch fijner om gelijk een goed bit te kopen? Maar dat is mijn logica :o

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:52

femmiel schreef:
Die plekjes na het rijden bij de mondhoeken heeft mijn pony ook,is dat pijnlijk voor haar? en kan je dat oplossen met bitschijven? :)

Als jij plekjes hebt aan je mondhoeken, is dat dan pijnlijk voor jou? Reken maar dat je dat zult voelen..
Als je gewoon een goed bit hebt, dan heb je geen bitringen nodig. Als je bitringen koopt, dan moet je wel oppassen dat de bitringen niet de mond af gaan knellen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:18

LiVetime schreef:
Je geeft zelf al aan wat de opties zijn:
1. maat grotere watertrens (en dan met bitringen)
2. bustrens kopen in mt 14.
Persoonlijk zou ik voor een bustrens gaan ipv een watertrens met bitringen, omdat de watertrens sowieso al niet lekker in de mond ligt zonder bitringen. Dan is t toch fijner om gelijk een goed bit te kopen? Maar dat is mijn logica :o

Een beetje rare logica. Een watertrens ligt vaak beter in de mond (óók zonder bitringen), zolang de ruiter een goede, stille en vriendelijke hand heeft.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:03

Ik vind een bustrens persoonlijk een stuk vriendelijker, vanwege de vaste ringen. Vandaar mijn logica ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:06

Ik raad rubberen bitringen persoonlijk af, vind het totaal niet fijn rijden en een pony die ik gereden heb zag het als spelletje om die ringen in zijn mond te krijgen tijdens het rijden :=
Erg irritant.

Ik zou gewoon voor een maatje groter watertrens gaan, bustrens kan natuurlijk ook maar ben ik zelf niet echt een voorstander van omdat ik het niet fijn vind aanvoelen, maar dat is persoonlijk ;)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:38

een 14 met bitschijven kan ook.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:40

http://divoza.com/shop/a.visit/4beea489 ... a8c0640710

Misschien is dit ook nog iets.. Heb je het velletjesprobleem iig niet meer.

Edit: hmm die link werkt niet, maar als je op hoofdstellen en bitten klikt, dan naar bitten, watertrens en dan onderaan de 1e pagina. H&M 2 in 1 trens ofzo.
Met van die stukjes om de ring heen waardoor zn vel er niet tussen kan..

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:24

hij loopt erg fijn op een watertrens, maar als ik een half maatje groter koop dan hoef je toch niet gelijk bitringen om te doen.
Ik heb een hele stille hand verder.
Die "kringen" bij zijn mond die had hij nooit met de bustrens ondanks dat die een maat te klein was.
@ lotte: opzich is dat ook wel wat, maar mag dat op wegstrijden en ik vind het op een 1 of andere manier niet zo vriendelijk uitzien hihi

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:10

Loop ik tegen het volgende aan, er zijn geen KK bitten van 14.5 cm nu zag ik dus 1 van 15 cm of word dat te groot?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:16

Bodan schreef:
Loop ik tegen het volgende aan, er zijn geen KK bitten van 14.5 cm nu zag ik dus 1 van 15 cm of word dat te groot?

kan je die van 15 niet eerst passen?
als tie te groot is kan die toch terug??

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:25

oja dat ik daar niet op kwam hihi
Edit: heb een bit besteld via ooteman, watertrens 14.5 cm omdat hij daar erg fijn op loopt.
Dus hier kan een slotje op of a.u.b. geen berichtje plaatsen.
Bedankt :)

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:18

je kan misschien ook een kneveltrens overwegen, dan heb je geen losse ringen, en geeft een ongeveer soortgelijke werking als een bit met bitringen, dus kan ook nog eens het velletje er niet tussen blijven zitten. zelf vind ik het een heerlijk bit om mee te werken als ik al met bit werk :)