Hallo, dit is alweer een topic over iets wat ik niet helemaal zelf kan uitvogelen... dacht dat dit beter hier kon dan bij t topic over harnachement..
Ik heb een paard met een redelijk moeilijke rug.. t is een appaloosa maar heeft qua ribben en schoft de bouw van een brede haflinger. haar rug is echt een bijzet tafel en de schoft is vrijwel niet zichtbaar. Ik heb meerdere zadels gehad en meerdere pads en inlages. Toch blijft zij telkens aan de achterkant van het zadel druk plekken houden op haar rug ( waar de kussens liggen ) het meest aan 2 kanten van de ruggengraat precies waar de zadel kussens dus liggen.
Ik heb onderandere al een dressuur zadel, merkloos VZH, Kadet VZH, JC VZH, Merano Dressuur, en nog 1 waarvan ik t merk zo even niet weet.. En toen maar over gegaan op boomloos van randolls. Omdat zelfs de zadelmakers het niet meer wisten ( ze veranderd heel snel qua bespiering en bouw zonder dat er ook maar veel aan eet patroon of trainings patroon word veranderd.. ) dus telkens had ze een goed passend zadel wat later dan toch weer drukte. Eerst vooral vooraan rond de schoft bij de eerste 2 zadels, toen over gegaan naar een maatje breder, en toen begon het probleem zich met alle zadels naar achter op de rug te verplaatsen.
Ze leek er afgelopen 3 maanden geen last van te hebben ( na alleen nog maar boomloos te rijden ) en toen kwam er ineens weer achter op haar rug druk plekken ( reed toen wel zonder inlages ). Ben toen maar inlages gaan gebruiken. Dit ging al helemaal niet lekker en kreeg ze nog meer last van die plekken op haar rug. Er heeft al een fysiotherapeut naar gekeken en die zij dat er niets met haar spieren aan de hand was alleen dat t een druk plek was van het zadel dus ik een nieuw zadel moest.. maar toen ze het zadel bekeek zag ze dat die wél goed lag, en dat dus raar is weer in verband met de druk plekken...
dus nu de vraag.. heeft iemand hier verstand van en weet wat het probleem kan zijn? misschien gevoelige rug oid? of toch echt verkeerde zadels? ( wat erg moeilijk lijkt te zijn na zoveel zadels die wel moeten hebben gepast... ? )
Wel heeft ze minimaal al 2 veulens gefokt en ik dacht dat het daar misschien iets mee te maken kon hebben... maar dat zou alleen betekenen dat ze misschien slechtere rug spieren heeft...
heb geen foto met het zadel dat ik nu gebruik ( barefoot ) denk ik.. maar het ligt niet te ver naar achter, dat is bekeken door de fysiotherapeut.. het zadel zóu goed moeten liggen... maar toch drukt het... als het echt nodig is kan ik 1 dezere dagen wel een foto maken.. maar dat kan wel een paar dagen duren, heb t erg druk
Marleen74
Geplaatst: 13-05-10 19:19
Die van mij heeft ook 2 bobbels .Maar vrij ver achter het zadel?? Ben dus wel benieuwd naar foto`s van jou appie..... O ja en de ene dag wel en de andere dag niet?Ze is er ook gevoelig op(met borstelen).Hoe is dat bij jou?
Een foto is wel handig om een goed beeld te krijgen. Hoe urgent het is, hoe druk je het hebt kan je nu natuurlijk alleen zelf inschatten. Staat ze in het land, bij anderen?
ze staat sinds een paar dagen bij anderen in t land.. ( maar dat zal niet veel verschil maken..? ) ik zal overmorgen een foto maken,.
Victory2000, die van mij heeft echt last onder het zadel kussen gedeelte, en er is geen bobbel oid.. wel trekt ze haar spieren in als je er op drukt.. vandaag weer gedaan maar vandaag geen spier trekkingen bij het drukken op haar rug spieren.. denk omdat we 2 dagen al niet meer hebben gereden.
mijne is er alleen gevoelig op als je echt de spieren in drukt, niet met gewone borstels er over heen ( ros borstel natuurlijk wel, maar dan druk je op de spier ) het is bij mijne vrijwel altijd tenzij ze even heeft stil gestaan.. en de ene keer is t erger dan de andere keer..
Sorry, maar waarom in hemelsnaam heb je gereden met een boomloos zadel ZONDER inlages??
Ik heb zelf ook een Appel (weliswaar zonder papier) en ook zo lekker breed. Tijden aan het zoeken geweest naar een passend zadel. Ook boomloos gehad, maar dan wel met dubbele extra dikke inlages!! Helaas kon ik zelf niet wennen aan dat zadel omdat ik te breed zat en dus met pijn van mijn paard afkwam.
Nu na láng zoeken heb ik eindelijk een passend zadel. Een australian stock is het geworden, was ff wennen maar het pást, en ben er nu dolblij mee.
Misschien zit voor jullie een oplossing in extra dikke inlages, of wellicht een corrector pad.
Ik weet niet wat voor inlages je gebruikt hebt, maar ik sluit niet uit dat die onvoldoende waren waardoor je pony gewoon last heeft van puntdruk en dus gevoelig raakt op de spieren..