Beginnen bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annaaube

Beginnen bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 14:13

Ik heb hier eigenlijk niet naar gezocht bij de zoekfunctie omdat ik echt té veel zoekresultaten krijg.
dus mijn vraag is :
Hóe kan je het beste beginnen met bitloos rijden, ikzelf zit er een beetje mee, mijn pony is soms wat schrikkerig en ik heb geen idee waar ik moet beginnen en hoe ik met terug moet krijgen als hij dan gaat rennen, maar toch wil ik het heel graag. Hij is nu 5 jaar oud.
Tips en link meer dan welkom!!!

<'3

Sjaakiee

Re: Beginnen bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:16

Waarom wil je bitloos gaan rijden?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 14:17

Ik vind het vriendelijker. En gewoon kijken wat het is.

Sjaakiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:19

ok, tja dat kan nooit kwaad! Ik weet er verder niet veel van, maar naar mijn idee kun je net zo goed met bit rijden...

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:22

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:25

Sjaakiee schreef:
ok, tja dat kan nooit kwaad! Ik weet er verder niet veel van, maar naar mijn idee kun je net zo goed met bit rijden...

Maar vraag dan jezelf eens af wat een bit voor meerwaarde heeft als bitloos ook werkt? Waarom meer gebruiken als het met minder ook kan? :)

'Remmen' doe je natuurlijk voornamelijk met je lichaamshouding, moet je dan alsnog meer begrenzen met de teugels dan maakt het vaak weinig verschil of je dat nou met bit doet of zonder bit, het paard krijgt bij beide ergens druk.
Een bit is geen noodrem en is dus eigenlijk niks veiliger. Zit toch vaak tussen de oren bij de mens.

Waarschijnlijk kan je het beste beginnen met een sidepull, die werkt het duidelijkste naar mijn mening.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:49

Hee anna!

Ik zou gewoon een keer met een lage neusriem en dan je teugels eraan gaan rijden.
In het begin vond ik het altijd het fijnst om in mijn eentje te rijden.

En zoals x_Marr ook al zeg waarschijnlijk ligt het meer bij jou om hem te remmen, als ie gaat rennen doet ie dat toch wel. Met of zonder bit.

Succes :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:50

Ik zag net trouwens in je profiel dat je er ook met halster op zat, als dat goed ging gaat het rijden ermee ook wel goed hoor!
Gewoon doen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:53

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:21

Ik rij af en toe bitloos, gewoon op een halster. Ik persoonlijk zou geen dure bitloze hoofdstellen aanschaffen, niet eerder dan dat je zeker weet of dit echt iets voor jullie is.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 13:11

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:24

eigenlijk heeft bitloos een hele nieuwe opvoeding, zeg maar. het paard moet namelijk voor druk wijken, maar om je paard dit te laten snappen heb je ook een andere soort training nodig, namelijk voor druk wijken. maar dat is veel te veel om te vertellen :P er zijn wel boeken voor, zelf vind ik bitloos heerlijk werken :)
En ik zou ook eerst even naar de verschillende bitloze hoofdstellen/optomingen kijken. er zijn verschillende met ieder hun eigen functie.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:28

Voor druk wijken lukt al wel (: alleen het remmen nog even xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:34

Niikiit schreef:
eigenlijk heeft bitloos een hele nieuwe opvoeding, zeg maar. het paard moet namelijk voor druk wijken, maar om je paard dit te laten snappen heb je ook een andere soort training nodig, namelijk voor druk wijken.

Welnee, dat is onzin. ;)
Een bit geeft ook (en veel meer) druk en daar wijkt een paard ook voor.
Wel zul je zonder bit veel meer met je zit moeten rijden, maar dat moet mèt bit ook.
Er hoeft dus geen enkel verschil te zijn.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:11

Ik volg dit even! Wil zelf nl ook op bitloos overstappen.
Is iemand bekend met het bitloze hoofdstel van Harry's Horse (Harry s Horse® Bitloos hoofdstel (HH2800025) Lederen hoofdstel met onderlegde front- en neusriem, webband teugels met stops. Teugelvoering kruislings via kin en nek)?
Heb ook al alle sites bekeken en een kaak / kingekruist hoofdstel lijkt mij het beste bij ons passen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:14

Ik zou juist wel een hoofdstel lenen, ik merk dat mijn paard totaal 0,0 reageert op het stalhalster, en een touwhalster dan wel weer accepteerd. Ik wil binnekort eens kijken naar sidepull of gekruist. Even vragen of ik hem kan lenen. Ik zou ook zeker adviseren om het een paar keer de tijd te geven het te laten werken. In het begin ben je redelijk stuurloos, maar als het dan wel lukt is het gewoon heerlijk :D

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:18

Om druk op de neus te vermijden is een kaakgekruist hoofdstel toch goed (of heb ik me verkeerd laten informeren :))?
Mijn paardje moet niet teveel druk op haar neus hebben nl.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:54

Gewoon een bitloos hoofdstel om doen en gaan rijden! :D Doe het voor de zekerheid eerst wel even in de bak ;)

Ginger0410, het kaakgekruiste systeem verdeeld de druk inderdaad meer over het gehele hoofd i.p.v. alleen op de neus. Je kunt ook nog een bontje onder de neusriem doen om het wat zachter te maken en kies een hoofdstel uit met een brede neusriem.

Maar uiteindelijk geeft het hoofdstel zoveel druk als jij in je hand neemt!