Zadel past niet of ligt het aan zadeldekje??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pumbaa12

Zadel past niet of ligt het aan zadeldekje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:00

Hallo :)

Ik weet niet of ik dit goed heb geplaats,

maar ik heb gemerkt dat de laaste tijd mijn pony zijn zadel 3 cm naar beneden drukt als je hem met achterwerk en alles der bij rijd, ik heb dit wel gemerkt sinds ik het zadeldekje hebt vervangen,
( zadel lag al hele tijd goed, en hij is nog in groei)
Het zadeldekje lijkt nog al heel erg strak rond zijn schoft te liggen of heeft dit eigenlijk inwerkiningen op dat?

Als ik zijn rug van mijn pony controleer dan lijkt hij geen pijn te hebben en drukt zijn rug ook niet weg van bepaalde drukkingen

Dus wat is hier aan de hand??

Volgenede week donderdag komt zadel- maker/passer even langs

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:02

Snap het niet helemaal rij je altijd met zelfde dekje was je die nooti of zo?.

Kan door de groei dat hij anders ligt en idd een zadelmaker laten komen is altijd goed.

In princiepe moet een zadel met alle dekjes goed liggen tenzij er een erg groot dikte verschil is.

petitparis

Re: Zadel past niet of ligt het aan zadeldekje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:04

ik kan ook niet goed volgen, ik rij ook wel meerdere keren met eenzelfde dekje, maar zelden 2x na elkaar, wissel er altijd 2 af zodat ze zeker goed kunnen drogen.

het zou kunnen dat je ene dekje meer schuift dan het andere of veel dikker is, maar dit zou nooit zoveel verschil mogen maken... raar

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:07

Prisca schreef:
Snap het niet helemaal rij je altijd met zelfde dekje was je die nooti of zo?.

Kan door de groei dat hij anders ligt en idd een zadelmaker laten komen is altijd goed.

In princiepe moet een zadel met alle dekjes goed liggen tenzij er een erg groot dikte verschil is.

Ik heb zelf ook dekjes die na het wassen binnen 2 uurtjes aan de lijn weer droog zijn. Dus zou best kunnen dat de ts 1 dekje had.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:15

sorry dat ik zo laat reageer maar, ik heb eerst gereden met een winterdekje de hele tijd omdat het hier -20 was ofzo iets en dan leg ik niet een zomerdekje onder zijn zadel, nu het weer warm is heb ik het dekje dus weer geruild naar zomerdekje, snappen jullie het nu wel? Of moet ik er nog wat meer informatie bij doen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:27

ik ben niet echt vertrouwd met het begrip winterdekje en zomerdekje, ik rij winter en zomer met hetzelfde. Leg er op kooude dagen alleen een fleece uitrijdekentje bij op zodat de nieren warm blijven.
maar ga er vanuit dan dat je winterdekje veel dikker is en misschien zelfs ingewerkte bont had thv de rug zelf.
dan zou dit betekenen dat je zadel eigenlijk te ruim is, waardoor het zeer zeker kan dat het nu dieper zakt als je er een dun dekje onder legt. misschien dat je dan een bontje kan nemen, aangezien je in de winter terug een dikker dekje gaat gebruiken

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:31

Nou ja ik ga morgen maar eens kijken wat de resultaten zijn met het dat dikke dekje ja waar ik mee heb gereden in de winter, maar denk niet zelf dat het zadel te ruim is ik heb al eerder in de topic geschreven dat het net lijkt alsof het dekje wat nu onder het zadel ligt strak ligt op de schoft ook al probeer je er heel veel ruimte voor de schoft te maken het gaat gewoon weer zo terug strak om de schoft liggen.. Maar daarom vroeg ik mij dus af of het juist aan het zadel lag of zadeldekje

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:46

Ik denk toch echt dat het aan je zadel ligt. Als je zadel nu verder naar beneden zakt, ligt ie te ruim.

Als je het idee hebt dat je dekje te strak op de huid komt te zitten 'moet' je of een groter dekje hebben of je dekje goed in de kamer trekken

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:12

Een zadel moet met of zonder, dik of dun dekje gewoon goed liggen, dus even rijden zonder dekje het liefst in het zweet rijden, wanneer het klappert aan de achterkant is het te wijd. Je kunt als het niet klappert aan de zweetplekken zien of het in balans ligt en geen drukplekken veroorzaakt ( meer of minder zweet) en of het op zijn plek blijft liggen
Jonge paarden kunnen heel snel van bouw veranderen soms kun je in een paar maanden wel een boommaat verschil krijgen, ook de overgang van winter naar lente kan de bouw beiinvloeden door verschil in voeding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:20

Als je zadel voor te ruim is, gaat het bewegen. In jouw geval trekt het bij iedere keer omlaag, het zadeldekje mee. In mijn geval trok het de huid mee waardoor ik steeds een zacht bobbeltje had na het rijden. Geen drukking maar juist een blaar doordat de huid steeds wrijving had. Ik zou er dus een dik dekje onderleggen en de zadelmaker het zadel weer passend laten maken.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 10:11

DendroFleur schreef:
Als je zadel voor te ruim is, gaat het bewegen. In jouw geval trekt het bij iedere keer omlaag, het zadeldekje mee. In mijn geval trok het de huid mee waardoor ik steeds een zacht bobbeltje had na het rijden. Geen drukking maar juist een blaar doordat de huid steeds wrijving had. Ik zou er dus een dik dekje onderleggen en de zadelmaker het zadel weer passend laten maken.

Ok bedankt voor informatie en de zadelmaker komt al donderdag

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 10:14

kientje schreef:
Een zadel moet met of zonder, dik of dun dekje gewoon goed liggen, dus even rijden zonder dekje het liefst in het zweet rijden, wanneer het klappert aan de achterkant is het te wijd. Je kunt als het niet klappert aan de zweetplekken zien of het in balans ligt en geen drukplekken veroorzaakt ( meer of minder zweet) en of het op zijn plek blijft liggen
Jonge paarden kunnen heel snel van bouw veranderen soms kun je in een paar maanden wel een boommaat verschil krijgen, ook de overgang van winter naar lente kan de bouw beiinvloeden door verschil in voeding

Ik zal vandaag wel is met het zadel alleen rijden, maar jij bedoelt dus als er bijv zweet op de plek waar je zit en alles ligt dan is het zadel fout, en natuurlijk ook als je het hoort klapperen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:18

Een zadel dat te ruim is geeft een nog groter schade dan een zadel dat te krap is. Kan vanaf hier niet zien hoe de rug van je paard eruit ziet. Ik zou er dus heel snel een goede zadelpasser met verstand van ruggen en bespiering erbij halen (msfc-er).

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:20

Ik zal vandaag wel is met het zadel alleen rijden, maar jij bedoelt dus als er bijv zweet op de plek waar je zit en alles ligt dan is het zadel fout, en natuurlijk ook als je het hoort klapperen?[/quote]

Het zweet moet gelijkmatig verdeeld zijn overal het zelfde, als je gedraaide haren ziet in die zweetplekken beweegt het zadel en dat is ook niet goed

Love_Nando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:50

Als je niet zeker weet of het zadel past dan is het een idee, om het zadel op te leggen( Zonder dekje ).
En vervolgends te gaan longeren, Stap Draf en Galop.
Als je het zadel er af haalt en je zit onevenhede in de vacht dan weet je dat daar het verkeerde druk punt zit en kan je er door de zadelmaker iets aan laten doen.

Succes ermee! :)

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:18

Love_Nando schreef:
Als je niet zeker weet of het zadel past dan is het een idee, om het zadel op te leggen( Zonder dekje ).
En vervolgends te gaan longeren, Stap Draf en Galop.
Als je het zadel er af haalt en je zit onevenhede in de vacht dan weet je dat daar het verkeerde druk punt zit en kan je er door de zadelmaker iets aan laten doen.

Succes ermee! :)

Longeren met zadel en zonder dekje heb ik dus vandaag idd gedaan

voor de anderen: ik heb dus heel goed opgelet, het zadel is wat te smal niet te groot dus daar was ik wel even blij mee, het is zo een zadel waar je de bomen mee kan verwisselen, maar alsnog wordt hij nog een keer gecontroleerd door de zadelmaker.

ElanFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:14

Ik denk dat het aan het dekje ligt...

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 09:34

Denk ik ook eigenlijk en aan het zadel, ik heb het dekje vergeleken met het dekjes wat ik normaal gebruik, hij is veel kleiner en heeft heel weinig schoft ruimte, eigenlijk best wel raar want het is een full dekje