Ik rij sinds kort een paard voor iemand anders er bij. Maar nu heeft dit paard in de rechtermondhoek steeds een wondje. Toen ik dit tegen de eigenaar zijn, vertelde hij mij dat bij dit paard vroeger de rechter mondhoek was uitgescheurd.
Nu is dus mijn vraag hoe kun je goed zien of het bit de juiste maat heeft. Ik heb zelf nu het idee dat het bit van 13 te groot is omdat deze zo hoog naar boven moet worden gehaald omdat anders het bit in het midden te veel naar benenden komt. HEt gaat om een jong paard die net een paar maanden zadel mak is.
ik dacht dat het mondstuk ongeveer 1 cm groter moet zijn als de breedte van de mond van het paard. er is heel veel over of een bit past of niet op deze site te vinden: http://www.paul-versluis.nl/versluis.php Het kan ook zijn dat het paard een wondje krijgt aan de mondhoek als de neusriem te laag zit. Ik hoop dat je hier wat aan hebt
je moet de maat van het bit nemen en de maat van de mond van je paard. Als het bit aan beide kanten ongeveer 0,5 cm uitsteekt is het goed. Met pijnlijke mondhoeken is een ander bit ook een optie succes!
Daarbij moet een goed passend bit zó in de mond hangen, dat in de mondhoeken één of ywee kleine plooitjes zichtbaar zijn. Kijk eens in een goed paardenboek hoe dat eruit ziet. En....eerst de mondhoeken genezen, dan pas weer met bit rijden, natuurlijk!
HBZ
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-10 14:36
Hallo,
Ik heb op de site gekeken, en ben een stuk wijzer geworden hoe je alles op kunt meten. Ze heeft maat 12,5 nodig en ik heb ook al een reactie van de persoon gekregen wat voor bit het beste is. Bedankt allemaal.
Akecheta
Geplaatst: 15-05-10 16:08
Hallo,
Wat ook nog wel kan helpen tegen kapotte plekjes in de mondhoeken: sommige paarden hebben last van het bit op de plaats waar de bitring (waar je de teugels aan vastmaakt) in het bit gaat. Soms kan de mondhoek net een beetje klemmen tussen ring en bit, waardoor de mondhoek ook kapot kan gaan. Zijn dan meestal kleine kapotte plekjes.
Mocht dit het geval zijn: Je kan rubberen bitringen kopen, die beschermen de mondhoek van het paard hiertegen.
Ja ik heb zelf ook van die rubberen bitringen. Maar dit zal in dit geval niet helpen. Het zit in de mondhoek zelf en niet aan de buiten kant ervan. Toch bedankt voor de reactie!
Maar ik heb haar nu een paar dagen rust gegeven en het is bijna genezen, verder heb ik nu een bit op advies van iemand om te proberen.