geen passend zadel voor mijn tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juno88

geen passend zadel voor mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:40

na al heel wat zadels geprobeerd te hebben, en al een aantal keren geen passend zadel kunnen vinden via zadelpas service, probeer ik het zo.

ik ben voor mijn 10 jarige grote tinker (1.62) op zoek naar een passend. veelzijdigheid of dresuur zadel.

mijn tinker heeft een iets weke rug, heb dus een zadel nodig waar wel behoorlijk wat kussen onder zit.
verder heeft hij een hoge schoft. en boommaat is medium-wide (33)
ook moet het een 18 inch zijn, anders kom ik met mijn achterste en lange benen niet weg

tot zover ben ik gekomen en heb ik hem nalaten kijken wat er precies nodig is.
toch lopen we elke x tegen het probleem aan niks passends te kunnen vinden.
graag zou ik een goed 2de hands zade willen. dit heeft meer mijn voorkeur dan nieuw.

ik hoop dat iemand mij een goede sugestie kan doen of misschien wel een passend zadel kan bieden. helaas ben ik wel afstand gebonden en niet in het bezit van trailer.

bedankt voor het lezen en hoop dat iemand mij kan helpen

petroushka

Re: geen passend zadel voor mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:51

Ik begrijp het heel goed, heb een hele brede haflinger waar ik nu een tweede hands oud stubben krefeld zadel op heb (vzh) en dat is tot nu toe het enige zadel wat niet schuift. Deze zadels zijn echt van fantastische kwaliteit en kunnen meestal makkelijk aangepast worden door de zadelmaker omdat het echt ouderwets goede kwaliteit is. Sorry dat ik hem niet in de aanbieding heb, maar volgens mij zijn er nog wel wat te vinden op internet gewoon even googlen.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:43

Hoi,
ik heb voor onze tinker ook heel lang gezocht..... het ene pastte niet bij de schoft en het andere verschoof constant in de galop.... Uiteindelijk maar een zadelpasser erbij gehaald; tig zadels gepast en uitgeprobeerd. Ik heb nu een anatomica zadel en ben hier helemaal gelukkig mee. Het zit heerlijk en past heel goed. Overigens staat het ook heel mooi op het paard, niet te overdreven groot...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:20

Weet niet welke merken je gepast hebt, maar je zou eens kunnen denken aan een Albion of Dabs. Op onze kruising Tinker (ook hoge schoft, wat weke rug en hoog oplopend kruis) ligt een Albion K2.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:26

Ik heb voor mijn tinker een Montreal gehad van Divoza. Erg tevreden qua pasvorm en comfort en niet te vergeten zeer kort (48 cm)!
Dit zadel is tweedehands goed te verkrijgen. Ook geschikt voor hoge schoft. Behoorlijke keilkussens.

Maar ik heb nu wat mij betreft DE perfecte pasvorm, en dat is de Kieffer Frysk, ook zeer kort zadel. Geschikt voor de lagere schoften. Jouw tinker heeft hoge schoft? Tinkers hebben toch altijd lage schoften :? Dan zou de Montreal erg geschikt zijn denk ik.

Let vooral op lengte van het zadel, veel zadels zijn voor tinkers met kortere rug te lang is mijn ervaring. Waardoor er teveel druk komt op lendenengebied.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:22

Mijn tinker doet het ontzettend goed met een barefoot :) Misschien is dat een optie? Met een goede pad met dubbele inlages eronder uiteraard.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:43

Heb zelf ook goede ervaringen met een Barefoot. Veel zadeldrama's gehad, Barefoot boodt voor ons de oplossing.
Mijn tinker had vrijwel geen schoft, een weke rug en was héél rondgeribd. Met een zachte pommel erin en dubbeldikke inlages lag het zadel als gegoten.
Voor een tinker met een hogere schoft kun je er een andere pommel inzetten, zodat het ook daarop goed past.
Je kan er een testzadel van aanvragen, kun je een week rijden met zo'n zadel en dan pas beslissen. :)

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:10

Dat is idd ideaal dat je zo'n Barefoot uit mag proberen!!! Je kunt ook de verschillende modellen proberen! Ik heb hem ook geprobeerd en het zadel zat heerlijk... alleen schoof het steeds verder tot ik uiteindelijk bijna op de hals zat ;( Je schrijft dat jouw paard een hoge schoft heeft dus misschien blijft ie dan beter zitten! Het is het proberen waard!

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:09

Vlinder32 schreef:
Ik heb voor mijn tinker een Montreal gehad van Divoza. Erg tevreden qua pasvorm en comfort en niet te vergeten zeer kort (48 cm)!
Dit zadel is tweedehands goed te verkrijgen. Ook geschikt voor hoge schoft. Behoorlijke keilkussens.

Maar ik heb nu wat mij betreft DE perfecte pasvorm, en dat is de Kieffer Frysk, ook zeer kort zadel. Geschikt voor de lagere schoften. Jouw tinker heeft hoge schoft? Tinkers hebben toch altijd lage schoften :? Dan zou de Montreal erg geschikt zijn denk ik.

Let vooral op lengte van het zadel, veel zadels zijn voor tinkers met kortere rug te lang is mijn ervaring. Waardoor er teveel druk komt op lendenengebied.

heb alle zadels van de divoza al gepast. maar dit was echt allemaal niks.
probleem zit hem wel in die hoge schoft. die idd niet normaal is voor het tinker ras.
ook moet ik weer geen kort zadel hebben. aangezien het een grote jongen is.

barefoot heb ik ook al gehad. heb iemand gehad met test zadels die ik dan ook idd een week mocht uitproberen.
dit was echter niet nodig. na verschillende zadels. en pommels en weet ik veel wat. schoof het nog steeds alle kanten op. :S

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:16

ik weet niet wat je budget is... maar kijk is naar een WoW zadel.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:17

massimo misschien?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:20

Een Fryso? Ik ben er in ieder geval erg tevreden over op mn ronde paard :j
www.tweespan.nl

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:25

Wij hebben ook heel lang getobt met onze tinker.
Hij is klein en rond en kort.
We hebben uiteindelijk een Wintec, de extra brede.
Met Wintec kan je verschillende bomen erin laten zetten, van heel smal en heel breed.
Een beetje ruiterzaak kan je daar goed bij informeren.
Hoe groot is hij eigenlijk?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:27

Wintec past vaak niet lekker op een paard met een weke rug

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:43

Ik begrijp dat je alleen maar bij Divoza ben geweest. Er zijn zoveel andere merken. Probeer eens meer richting Engelse zadels (uit Engeland). Zij hebben vaak meer mogelijkheden qua type boom en model speciaal gemaakt voor koudbloedtypes.
En laat een goede zadelpasser komen bv een msfc-er

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:12

ik heb ook een grote tinker en ik ben helemaal gelukkig met mijn massimo son.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:24

Is Wintec niet iets voor jou?