Wintec passysteem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

Wintec passysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:08

Het Winteczadel (veelzijdigheid) dat in mijn bezit is, heb ik een paar jaar geleden aangeschaft. Het is destijds door een erkende zadelmaker aangeraden en ik ben toen gaan rijden met een witte boom. Op dit moment rijd ik een ander paard en heb ik een boommaat smaller in mijn zadel laten zetten door dezelfde zadelmaker.

Ik rijd hier al een tijd mee en het zadel lag in principe prima: schouder vrij, zadel recht, kiepte niet, schoft vrij, ruggegraat vrij. Paard liep er ook meteen een stuk prettiger mee dan met het oude zadel.
Tot zo ver dus geen indicaties om een ander zadel aan te meten/boom te wisselen.

Echter, het paard verandert of het zadel verandert .. maar het lijkt alsof het zadel steeds platter op de rug komt te liggen, alsof het breder is gaan staan.

Nu kwam ik op internet het Wintec passysteem tegen en ik wil gewoon eens graag kijken wat dat ding voor 'n boommaat aangeeft bij dit paard.
Heeft iemand een idee waar ik zo'n passysteem vandaan kan halen en wat de kosten dan zullen zijn?

Gr. Elise

BlackZelda

Re: Wintec passysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:09

Wintecboommeter bedoel je ws? Deze kost 25 euro en zijn bij een hoop ruitersportzaken wel te krijgen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:13

Moeten de kussens misschien opgevuld worden.
Een boommeter kun je ook huren bij sommige zaken.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:22

Ook te huur ja? Hm, tsja lenen/huren/niet al te duur kopen vind ik wel een optie. 25 euro is best veel voor iets dat je eigenlijk 1x nodig hebt.

ElanFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:49

Iemand op bokt biedt hem te huur aan, alleen ik weet niet meer wie

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:53

sommige winkels "verhuren' het. dwz je betaald een waarborg 25 euro of de prijs van een nieuwe boom. Als je een andere boom koopt, vervalt de waarborg en heb je dus eigenlijk je boom al betaald, indien je geen andere boom nodig hebt, moet je een klein bedrag op je waarborg laten vallen.

kan je eigenlijk niet beter terug je zadelmaker contacteren? want als jij je zadel intensief gebruikt zou het best weleens kunnen dat het bijgevuld moet worden of misschien zelfs versleten is.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:36

ik heb zo'n boommaat meter destijds online besteld. Had toen even gegoogled op 'wintec boommaatmeter' maar weet zo niet meer waar ik 'm vandaan heb.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:23

Boom gebroken!
Ga ermee langs bij de zadelmaker.
Heb ik ook 1x mee gemaakt. Soms krijg je een nieuwe vergoed (Ik teminste wel)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:22

Ben 'n paar dagen op vakantie in Duitsland en heb dus maar even kort de beschikking over internet; de boom was inderdaad aan 1 kant losgegaan BowieBonanza, niet gebroken, meteen na de eerste keer met rijden dat het zadel doorzakte ben ik ermee naar de zadelmaker gegaan, boom bleek aan een kant los en is opnieuw vastgezet, geen verdere schade. nu lijkt het zadel nog steeds wat breder dan voorheen en ik ben dus benieuwd of dat aan de boom ligt (boom breder geworden), of dat de bouw van het paard is veranderd en er een heel nieuwe boom in moet. (of wellicht moet het zadel inderdaad opgevuld worden? Al wordt het slechts een keer of 2 in de week gebruikt en ziet het er werkelijk als nieuw uit).

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:24

petitparis schreef:
sommige winkels "verhuren' het. dwz je betaald een waarborg 25 euro of de prijs van een nieuwe boom. Als je een andere boom koopt, vervalt de waarborg en heb je dus eigenlijk je boom al betaald, indien je geen andere boom nodig hebt, moet je een klein bedrag op je waarborg laten vallen.

kan je eigenlijk niet beter terug je zadelmaker contacteren? want als jij je zadel intensief gebruikt zou het best weleens kunnen dat het bijgevuld moet worden of misschien zelfs versleten is.

Bovenstaande mbt de meter klinkt wel goed. Bovendien is het inderdaad best mogelijk dat ik er niet aan ontkom de zadelmaker te laten komen, daar heb je gelijk in.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:54

Weer 'n vraagje: ik las ook ergens dat je het met 'n goedkope kleerhanger/stuk ijzerdraad op kon meten, hoe gaat dat in z'n werk?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:25

dat heb ik eens geprobeerd, geen succes :n die dingen veren te hard en kan je dus niet mooi aanduwen
beter is dan zo'n plooibare "regel" dat gebruikt wordt voor (technisch) tekenen. deze zijn "makkelijk plooibaar en behouden hun vorm (geen veer effect). maar die zijn dacht ik ook niet goedkoop en je hebt al een relatief lang model nodig om de schoft va je paard "af te meten"

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:38

Oh, maar is het dan de bedoeling dat je 'm over de schoft heen gaat vouwen, of dat je er als het ware een boom van maakt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:23

ja, de vorm van de schoft volgen zodat je er een boom (zadel) kan op passen. ik vond het alleen niet zo handig...

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:26

Bedankt dat je nog wel even reageert! Hm, lijkt me best moeilijk, lijkt me ook moeilijk te bepalen op welke plek je dat dan precies moet meten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:29

de plek valt nog wel mee, dat is net achter de schouderbladen, daar waar je zadel zou steunen. da is waar je ook de boommeter moet plaatsen.
maar mijn ijzerdraad plooide terug toe, waardoor mijn paard 2x smaller leek dan het eigenlijk was :D