Zadelprobleem met ouderwetse Haflinger !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Zadelprobleem met ouderwetse Haflinger !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:56

Hoi,

bij deze maar even een topicje over mijn zadel, want ik merkte al een tijdje aan mijn Haflinger dat hij niet helemaal lekker liep, kort met de voorbenen, stijvig... Hij is dan ook al een dagje ouder (17), van zichzelf ''strekt'' hij niet echt maar hij heft meer, en heeft hij wel een probleempje gehad met een voorbeen waardoor je dus eerder daar aan denkt dan aan het zadel als hij niet helemaal lekker loopt... En dat mijn zadel een beetje strak ligt aan de voorkant wist ik, maar (ja dom..) ik dacht eigenlijk altijd dat dit bij hem wel moest omdat het zadel anders schoof, want hij heeft een hele ronde rug en bijna elk zadel schuift bij hem.

Tja, tot ik vandaag tijdens het rijden nog maar eens mijn hand onder het dekje stak, net naast de schoft, en toen constateerde dat ik mijn vingers er met moeite tussen kreeg... Dit kan dus echt niet meer zo. Ik was toevallig al onderweg naar de dierenarts voor iets anders, en hij zei ook al (voor hij gevoeld had al) dat het zadel duidelijk te strak ligt....

We gaan eerst kijken of een zadelmaker het probleem kan verhelpen. Iemand hier op stal vertelde dat een ander stalgenootje een hele goede zadelmaker (een vrouw) kende, maar ze wist haar naam niet. Zij wilde voor haar paard ook een zadelmaker laten komen en wat andere stalgenootjes ook, dus dit willen we gezamenlijk gaan doen. Deze zadelmaker meet alles op en laat je ook rijden met een speciaal iets wat de drukpunten opmeet geloof ik, en ze kijkt je paard helemaal na, en hoe je er zelf op zit. Dan gaat ze het zadel aanpassen en weer kijken en evt. weer aanpassen enz. Ik hoop dat ze mijn zadel zodanig kan aanpassen dat ie nog goed past. Als dat niet lukt moeten we toch voor een ander gaan kijken...

Nu is dus het probleem : Wat voor zadel ligt er goed op een Haflinger ? Het is een zeeeeer ouderwets gebouwd type Haflinger (denk meer aan de omvang van een flinke Tinker) van 1.45m hoog. De boommaat van het zadel dat ik nu heb weet ik niet, neem aan wijd want het is een zadel voor brede paarden. Ik heb op dit moment een Kieffer Munchen vzh zadel van 17,5 inch, het zadel valt qua maat (lengte zweetbladen, dressuurdekjes passen er ook onder) en zitting heel groot. Ik heb ook ooit eens een Wintec 500 care wide gehad (weet niet meer welke boom), die lag er erg slecht op en zat ook voor geen meter. Ik hou van zadels met een diepe zit en veel kniewrong, ik hoor goede verhalen over WOW, Massimo en Kentaur lijkt mij ook fijn. Mss past Fryso ook wel op mijn paard, vind ik fijne zadels. Anders denk ik meer in de richting van trekpaard zadels of iets als boomloos... Nu is het budget niet enorm, dus wil ik voor een goede tweedehands gaan, en mijn oude zadel dan gewoon in te ruilen.

Wie kent dit probleem en heeft er goede tips voor een goed zadel op een ouderwetse Haf ?

Groetjes Anne-Sophie

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:01

Kijk eens voor een Zaldi New Kent, heb ik ook op mijn haflinger liggen, voor foto's zie profiel even. Hierin staan geloof ik nog geen foto's met dit zadel, maar zo heb je wel een idee van haar bouw :)
Ik heb zelf eentje met flairkussens, maar gewoon wolgevuld kan natuurlijk ook.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 01:15

Natasjaa schreef:
Kijk eens voor een Zaldi New Kent, heb ik ook op mijn haflinger liggen, voor foto's zie profiel even. Hierin staan geloof ik nog geen foto's met dit zadel, maar zo heb je wel een idee van haar bouw :)
Ik heb zelf eentje met flairkussens, maar gewoon wolgevuld kan natuurlijk ook.

Hey, bedankt voor je reactie. Bestaat dat zadel ook in vzh ? Ik kan nl. op google geen foto van dit zadel in vzh maat vinden... Maar jouw Haf lijkt wel érg veel op mijn Haf ! Die van jouw is alleen groter en langer gebouwd, die van mij is korter en steviger. Hij is nog wel wat breder denk ik, maar jouw Haf is ook zeker breder dan de meesten zijn.

Wat ik vergeten was in de begin post te melden, is dat mijn Haf een hele grote schouderspier heeft die nog doorloopt tot onder het zadel.Daar komen zadels vaak klem op te liggen en omdat ik strak moet aansingelen om te voorkomen dat het schuift, dan schuift mijn zadel ook vooral aan de achterkant. Ik voel het echt aan de kussens zeg maar, of die recht op zijn rug liggen of niet.

melanie81

Re: Zadelprobleem met ouderwetse Haflinger !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:14

ruitergilde zadels vallen ook heel ruim, zou voor een haflinger prima passen met wijde boom. zijn van leder, goede prijs/kwaliteit verhouding. bij nieuw kosten ze zo rond de 700 euro. weet niet of ze tweedehands veel te verkrijgen zijn

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:15

Ik had een Ainsley Vanguard op mijn haflinger liggen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:17

Massimo, dat is eigenlijk het enige boomzadel dat ik ken dat goed ligt op dit soort paardjes. Ik heb een ouderwetse haf met boommaat 42, dat kan massimo bieden, veel andere merken (eigenlijk geen enkele) niet.

Boomloos kan ook een goede optie zijn, kijk dan wel goed naar wat voor zadel je neemt. Veel zadels vallen al af omdat de pommels of kopijzers niet breed genoeg gaan :)
Ik vind een ghost heerlijk zitten op dit soort bolletjes.

*edit; denk er wel aan dat Massimo zo ongeveer de enige is die korte kussens levert, ouderwetse hafjes hebben vaak niet de ruimte op hun rug die een normale ruiter nodig heeft qua zitting.
Laatst bijgewerkt door Britt op 11-05-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:19

Hier ook een hele brede ronde haflinger met een enorm zadel probleem. Diverse zadelmakers riepen al van gooi daar maar boomloos op, niks past.
Ook een wintec wide was te smal.
Uiteindelijk ben ik bij een thorowgood griffin dressuur met xxw boom terecht gekomen. Het oudere model is zelfs nog iets breder als het nieuwere model.
Tot nu toe is dat het enige wat past :)

Als hij uitgegroeid is wil ik iid ook nog kijken naar massimo, maar momenteel veranderd hij een beetje teveel..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:26

Ik heb een Morris&Nolan op maat laten maken voor mijn haf. Ik kreeg de tip om te zoek naar een zadel met een U-vormige boom in plaats van een V-vorm. Die zijn veel breder te maken en passen beter op ronde paarden. WOW is te krijgen met zo'n boom, en veel Engelse merken ook. Duitse zadels bijna niet.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:32

Ik heb een thorowgood, die gaan tot boommaat 38. Ze hebben een speciale U vorm boom.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:38

BrittKitt schreef:
Massimo, dat is eigenlijk het enige boomzadel dat ik ken dat goed ligt op dit soort paardjes. Ik heb een ouderwetse haf met boommaat 42, dat kan massimo bieden, veel andere merken (eigenlijk geen enkele) niet.

Boomloos kan ook een goede optie zijn, kijk dan wel goed naar wat voor zadel je neemt. Veel zadels vallen al af omdat de pommels of kopijzers niet breed genoeg gaan :)
Ik vind een ghost heerlijk zitten op dit soort bolletjes.

*edit; denk er wel aan dat Massimo zo ongeveer de enige is die korte kussens levert, ouderwetse hafjes hebben vaak niet de ruimte op hun rug die een normale ruiter nodig heeft qua zitting.

Ik ben nu in afwachting van mijn Trekker Pro Endurance (is nu met de post onderweg :D ) en die heeft een traploos verstelbare pommel, verstelbare kussens etc.
Voor idee kun je kijken op http://www.buitenzinnig.nl
Bij de foto's zie je een Fries aan de longe lopen met een Trekker op zijn rug. Dat is mijn paard met testzadel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:42

De kent&masters (leren versie van de thorowgood) heeft een koudbloed model. Is er eentje met een verstelbare boom. Prijs zo rond de 900 euro nieuw.
Anders de Xtreem van MSFC speciaal ontworpen zadel voor het breed gebouwde paard met weinig schoft en veelal korte rug. Alleen is deze wel 1695 euro nieuw.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:57

Ik heb sinds kort een Kent & Masters op mijn ronde haf. Het zadel ligt perfect, schuift niet en is speciaal voor ons aangepast (in de fabriek in Engeland) naar 17 inch kussens (zodat het zadel niet op de nieren drukt) en 18 inch zitvlak voor mij. Ik heb het zadel gekocht via happy horse advies.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 00:14

Hoi, er zijn inmiddels heel wat vorderingen wat betreft zadels ! Ik heb woe. 26 mei een afspraak met Karin Boer, zij is zadelmaker. Haar website is http://www.zorzas.nl daar kun je alles op bekijken. Tot die tijd ga ik maar even zonder zadel rijden, want ik merk dat mijn paard dan beter loopt en ik vind dit zelf ook fijner, plus dat het mij geen goed gevoel geeft om ermee te rijden als dit zadel zo strak ligt. We gaan kijken wat er nog met mijn huidige zadel (Kieffer Munchen vzh 17,5 inch) mogelijk is, maar eerlijk gezegd ben ik al begonnen met sparen voor een nieuwe want dat wil ik toch het liefst. Ze adviseerde mij de Kent and Masters General Purpose (zelfde fabriek als Thorrowgood maar dan van leer). Als iemand dit zadel heeft, ben ik wel benieuwd naar de ervaringen ! Als ze komt gaan we iig wat nieuwe en tweedehands zadels passen. Ook meet ze de rug van je paard en het zadel helemaal op en ook tijdens het rijden, en ze kijkt alles helemaal na. Ik heb wel echt een heel goed gevoel bij deze zadelmaker, iemand hier op stal rijdt endurance op hoog niveau en zij heeft een speciaal zadel, en voor haar was ze laatst ook geweest. Van haar en iemand die haar te werk had gezien hoorde ik hele goede verhalen. Hebben er toevallig nog meer mensen ervaring met deze zadelmaker ?

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:38

Als ik jouw was, zou ik ook eens zeker een boomloos zadel uitproberen, deze gebruik ik op het ouderwetse type Fjord, die is ook echt zeer breed. En het zit ook nog eens lekker en is geschikt voor ieder soort paard, er zijn geloof ik maar 2 maten in boomloze zadels, deze Fjord heeft maat 2.
In het begin zal het niet zo heel lekker zitten, het zit erg onwennig, maar na 3x ermee gereden hebben, denk je er toch anders over.
Bij sommige kun je een week een boomloos zadel uitproberen, waarbij je alleen de verzendkosten hoeft te betalen of dat je hem op komt halen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:09

ik had een barefoot london op mn bollie haf. Ideaal!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:10

Hier iemand met een 'ouderwetse' Haflinger. Ik heb er een Trekker op liggen. Kijk even in mijn profiel ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:23

Ook hier iemand met een hele ouderwetse Haflinger! Wij rijden haar gewoon met een oud Kieffer veelzijdigheidszadel, maar mijn dressuurzadel van Rossner ligt ook perfect op haar. Ik zou alles wel goed na laten kijken door een profi zadelmaker, zodat je geen problemen meer krijgt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:35

ik heb een spalding dressuur op een hafje type tank gehad, lag super :j
en een ideal ...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 23:31

Hoi, bedankt voor de adviezen. Ik heb via www.zorzas.nl 2 zadels gezien die ik interessant vind, het merk Fairfax en dus Kent en Masters. Vandaag was ik met een stalgenootje even onze zadels aan het inspecteren, agz ik de mijne ging schoon maken en invetten. Het viel ons op dat de kussens van mijn zadel erg zacht zijn en ook eigenlijk erg ''leeg''. Alsof er te weinig in zit. Terwijl mijn zadel ong. 2-3 jaar geleden nog op is gevuld... Mijn stalgenootje vertelde ook dat het haar op gevallen was toen ze achter me reed dat ik ietsje scheef zit naar links. Vandaar wss ook mijn gevoel dat mijn beugels ongelijk zijn terwijl ze op hetzelfde gaatje zitten, en het gevoel dat mijn zadel schuift... Vandaag reed ze achter me toen ik zonder zadel draafde en toen zei ze het ook een paar keer toen ik scheef zat. Dat was wel handig, want het is zo'n gewoonte dat je het zelf niet meer door hebt, maar als je erop gaat letten merk je het. Voor mijn gevoel was het wel even wennen, omdat je zoals je normaal zit, denkt dat je recht zit maar dat was het dus niet. Gelukkig kan ik op mijn Haf super zonder zadel rijden, en dat is voor mijn zit ook top. Ik doe dat bijna elke week wel als ik geen zin heb om op te zadelen, heerlijk. Behalve als hij erg verhaart !

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:15

Ik heb ook een probleem met mijn haf en zadels :Y)
3 verschillende zadelmakers zijn er bij geweest maar hadden niets passends op dat moment.
Gister een zadel gepast met een boommaat van 38 cm en dat was weer te breed terwijl een normale brede boom te smal is.
Ga binnenkort maar mr.ed bellen om te kijken of hij iets passends heeftvoor een redelijke prijs.
Geen zin om2000 euro uit te geven en dat het zadel na een half jaar niet meer past.
boomloos is geen optie, ze is erg rond dus schoof alle kanten op.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:24

ik heb een boomloos op mijn echte ouderwetse haflinger. erg fijn!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:28

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:59

Maxielover schreef:
Hoi, bedankt voor de adviezen. Ik heb via http://www.zorzas.nl 2 zadels gezien die ik interessant vind, het merk Fairfax en dus Kent en Masters. Vandaag was ik met een stalgenootje even onze zadels aan het inspecteren, agz ik de mijne ging schoon maken en invetten. Het viel ons op dat de kussens van mijn zadel erg zacht zijn en ook eigenlijk erg ''leeg''. Alsof er te weinig in zit. Terwijl mijn zadel ong. 2-3 jaar geleden nog op is gevuld... Mijn stalgenootje vertelde ook dat het haar op gevallen was toen ze achter me reed dat ik ietsje scheef zit naar links. Vandaar wss ook mijn gevoel dat mijn beugels ongelijk zijn terwijl ze op hetzelfde gaatje zitten, en het gevoel dat mijn zadel schuift... Vandaag reed ze achter me toen ik zonder zadel draafde en toen zei ze het ook een paar keer toen ik scheef zat. Dat was wel handig, want het is zo'n gewoonte dat je het zelf niet meer door hebt, maar als je erop gaat letten merk je het. Voor mijn gevoel was het wel even wennen, omdat je zoals je normaal zit, denkt dat je recht zit maar dat was het dus niet. Gelukkig kan ik op mijn Haf super zonder zadel rijden, en dat is voor mijn zit ook top. Ik doe dat bijna elke week wel als ik geen zin heb om op te zadelen, heerlijk. Behalve als hij erg verhaart !

Een zadel moet ieder jaar worden nagekeken en opgevuld of zelfs helemaal opnieuw gevuld!!!!

De vulling wordt in gebruik dunner en de veerkracht wordt daardoor steeds minder (gaat aan elkaar plakken, vervilten en door het opstijgen links krijg je dat de vullen daar nog sneller weg is)