Toen ik van het weekend bezig was met het poetsen van het tuig van mijn shetlander zat ik me af te vragen hoe andere mensen dit deden. Ik weet niet of dit bij dit onderdeel hoort, correct me if im wrong:)
Ik maak zelf schoon met glycerinezeep en vet het daarna met lederolie. Waar ik nou een beetje tegen aan loop is dat het leer maar niet soepeler wil worden, terwijl ik het toch al wel tien keer in de olie heb gezet. Vroeg me daarom ook af of het misschien effectiever zou zijn om ledervet te gebruiken in plaats van olie, of dat het aan iets anders ligt.
Ik gebruik alleen stubben producten voor mijn tuig en zeker geen olie. Ik maak eerst het tuig schoon met een vochtige doek en daarna met de zadelzeep, dan laat ik het tuig even drogen (niet dat het erg nat is geworden maar toch) en daarna met vet erover en daarna goed uitwrijen met een droge doek. Dan ziet alles er weer netjes uit en word het naarmate de tijd vordert ook soepel. Gewoon door blijven smeren denk ik. Succes!
Glycerinezeep (zadelzeep) moet je niet gebruiken als schoonmaakmiddel maar je maakt schoon met een vochtige doek. Daarna smeer je er zadelzeep op met een vochtige spons of doekje; het mag niet schuimen, want dan is het te nat. Na het droge even uitpoetsen. Dus NIET er weer afhalen! Dat werkt het allerbeste en het tuig wordt er mooi soepel van.
ik mocht het zadel niet invetten. alleen schoonmaken met zadelzeep. hoofdstel hoeft ook niet te worden ingevet. als je goed leer hebt is dit niet nodig.
Melia
Geplaatst: 14-05-10 09:37
wendietjuhhh schreef:
hoofdstel hoeft ook niet te worden ingevet. als je goed leer hebt is dit niet nodig.
Nou dan ben ik wel heel benieuwd hoe jouw hoofdstel eruit ziet? Of heb je geen leren hoofdstel ofzo? Ook met de duurdere merken hoofdstellen ben ik van mening dat je het moet invetten, misschien niet zo vaak als een goedkope, maar helemaal nooit, nee .