Zadelbontje die het zadel achter wat hoger legt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Zadelbontje die het zadel achter wat hoger legt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:28

Afbeelding

Hallo allemaal,
Ik heb net mijn zadel helemaal weer passend laten maken op mijn paard,maar de zit van het zadel zorgt er eigenlijk voor dat ik teveel in een stoelzit dreig te gaan zitten.Als ik goed wil zitten dan moet ik zelf compenseren en dat lijkt me niet zo handig.Dus nu vraag ik me af of het handig is om zo'n zadelbontje te kopen waardoor het zadel achter iets hoger komt te liggen.Het gaat namelijk maar om enkele centimeters,dus ik wilde vragen naar ervaringen van mensen die zoiets hebben en voor en tegenstanders.Alvast bedankt!

aslo

Re: Zadelbontje die het zadel achter wat hoger legt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:53

Tja, niet erg verstandig om je zadel weer helemaal passend te laten maken voor je paard als je er zelf niet goed in zit. Door zo'n bontje verander je de ligging, dus pasvorm voor je paard en dat lijkt me niet de bedoeling. Je had het geld denk ik beter kunnen investeren in een zadel wat voor jullie beiden goed is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:16

Nou zoveel hoefde er niet aangepast te worden..de zadelmaker merkte zelf al op dat de zit van dit zadel iets naar achteren ligt.Je verandert inderdaad iets de ligging..maar een paar cm maar en dan ligt het zadel nog steeds goed.Dat zal dus het probleem niet zijn.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:44

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:49

Bij mijn oud veelzijdigheidszadel heb ik zo een bontje gebruikt (op jou foto de achterste). Dit gaf toch wel een heel verschil qua zitten, maar paardje ging er ook door op de voorhand lopen.
Ok, zal niet alleen daar aan liggen, maar dat hielp wel om haar op de voorhand te gaan laten lopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:55

als je iets onder je zadel gaat leggen dat van voor tot achter onder je zadel komt verhoog je de voorkant ook altijd iets,alleen dat tennisracket heeft dat niet.met de tennisracketvorm moet je oppassen dat je het kanaal niet dichtdrukt..het handvat als het ware hoort in het kanaal te zitten maar vult t ook helemaal op. ik zou daar de vulling eruit halen en dan dat stuk stof in het zadelkanaal stoppen.
heb wel vaker met dit soort lapmiddelen gewerkt en ze zakken allemaal erg snel in en houden niet lang de originele vorm of dikte,ik denk dat de prolitepad wel een goede is qua vormbehoud

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:56

Ik heb een bontje van christ, waar je ook een opvulling in kan doen. Dat de achterkant hoger komt.. En voor blijft dan ook vrijer

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:58

Volgens mij helpt het niet hoor.
Het is een schuimsoort he, dus veel lucht. Als je erop gaat zitten, gaat de lucht weg. (met zadel ook)
Dan verhoog je alleen het zadel enkel een paar mm, door het stofje er omheen :)

Ik zou dan je zadel (weer) laten aanpassen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:03

Elisa2 schreef:
Nou zoveel hoefde er niet aangepast te worden..de zadelmaker merkte zelf al op dat de zit van dit zadel iets naar achteren ligt.

Nou lekker dan, hij constateert dus dat het zadel niet goed ligt en laat het daarbij? Als de zit iets naar achteren ligt, ligt het zadel dus niet in balans. Oftewel het is niet passend gemaakt, voor zover het zadel dit toelaat, want dat laatste kan ik niet inschatten.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:28

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:34

Thanks!
aslo:de zit kan niet veranderd worden bij het zadel,het zadel is passend gemaakt op de rug van mijn paard en niet op mijn zit dus.Maar het is ook niet zo dat het super erg,het gaat echt om 2 cm ofzo.De kussens achter kunnen niet meer opgevuld worden dus in die zin is het zadel niet op te vullen.Mijn paard heeft een iets holle rug wat de ligging ook niet bevorderd.Vandaar dat ik dus even rondkijk maar ik denk dat ik hem ook even ga bellen voor overleg.
Anike: heb je voor mij mischien een link waar zo'n bontje te koop is? dat zou voor mij mischien ook interesant zijn.
Dagmar: ik ga even kijken wat dat is,thx voor je reactie..dat lijkt me ook niet echt handig dat ie er steeds tussenuit floept.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:18

knollentuin schreef:
als je iets onder je zadel gaat leggen dat van voor tot achter onder je zadel komt verhoog je de voorkant ook altijd iets,alleen dat tennisracket heeft dat niet.met de tennisracketvorm moet je oppassen dat je het kanaal niet dichtdrukt..het handvat als het ware hoort in het kanaal te zitten maar vult t ook helemaal op. ik zou daar de vulling eruit halen en dan dat stuk stof in het zadelkanaal stoppen.
heb wel vaker met dit soort lapmiddelen gewerkt en ze zakken allemaal erg snel in en houden niet lang de originele vorm of dikte,ik denk dat de prolitepad wel een goede is qua vormbehoud

Prolitepad is super! :D Mijn moeder heeft er eentje (zonder opvulling ofzo, ooit eens gekocht voor een paard wat ze een tijdje reed en waar het zadel net niet op pastte) en daar kun je op duwen wat je wil maar die zakt geen milimeter in.

Als het zadel net wat achterover ligt past het eigenlijk toch niet? Want dan zit je middelste punt toch niet in het midden?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:20

aslo schreef:
Elisa2 schreef:
Nou zoveel hoefde er niet aangepast te worden..de zadelmaker merkte zelf al op dat de zit van dit zadel iets naar achteren ligt.

Nou lekker dan, hij constateert dus dat het zadel niet goed ligt en laat het daarbij? Als de zit iets naar achteren ligt, ligt het zadel dus niet in balans. Oftewel het is niet passend gemaakt, voor zover het zadel dit toelaat, want dat laatste kan ik niet inschatten.

ik sluit me hierbij aan. ik zie niet in hoe je in een stoelzit kunt zitten als je zadel gewoon recht ligt, dan ligt het middenpunt van je zadel nl gewoon in het midden en kun jij dus niet naar achteren kiepen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:22

ik heb dit bontje wel, en het zit erg lekker!
(maar nou ben ik het kwijtgeraakt ;( )

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:28

Ik denk inderdaad ook niet dat het zadel goed ligt, want als jij achterover kiept, is het diepste punt waarschijnlijk niet in het midden.
Maar dat kan je wel (tijdelijk) corrigeren met een pad. Het beste is dan denk ik met lucht.

Anders moet je eens kijken naar Korrector pad van Wow. Die heeft geloof ik 4 aparte kamers, linksvoor linksachter rechtsvoor en rechtsachter.
Als je dan alleen de achterste 2 vult met lucht, heb je denk ik het effect wat je bedoelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:46

Ik zal een foto maken dan kunnen jullie zien dat het zadel goed ligt.De correcter pad is veels te duur,daar ga ik niet aan beginnen dan kan ik beter alvast sparen voor een ander zadel.

Hyppojosjuh:ligt die prolitepad dan niet onder het hele zadel? en weet jij van welk materiaal het is gemaakt?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:53

Stel dat je zadelmaker gelijk heeft en dat je zadel dus inderdaad past op het paard... waarom dat iets tussen paard en zadel steken als het probleem ligt bij de combinatie ruiter/zadel? Waarom neem je dan geen bontje voor op het zadel? Neem een standaard bontje, naai er wat extra vulling in langs achteren en je hebt hetzelfde resultaat, zonder dat je de pasvorm verpest voor je paard.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:17

Elisa2 schreef:
Ik zal een foto maken dan kunnen jullie zien dat het zadel goed ligt.De correcter pad is veels te duur,daar ga ik niet aan beginnen dan kan ik beter alvast sparen voor een ander zadel.

Hyppojosjuh:ligt die prolitepad dan niet onder het hele zadel? en weet jij van welk materiaal het is gemaakt?

Prolite ligt onder het hele zadel, achter kun je hem dan opvullen. Materiaal heb ik geen idee van.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:02

Er iets onderleggen veranderd de druk van je zadel op de rug van je paard.
Hoe je ook went of keert je zadel is niet goed op beide manieren. stoelzit is ook niet goed voor je paard en de balans aanpassen met een bontje is ook niet goed.

Conclusie is lijkt mij duidelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:08

zo'n tennisracketbontje heb ik nog wel voor je liggen als je interesse hebt.

bij mijn oude zadel had ik ook de neiging mijn benen te veel naar voren af te steken, die lag dus ook te ver achterover (paardje heeft ook ietwat holle rug). zadelmaakster heeft het toen aan de voorkant verbreed zodat het rechter lag, dat scheelde wel. Maar uiteindelijk zakte het toch weer in. Nu heb ik sinds een paar weken een nieuw (wintec) zadel en het probleem is verholpen. In dit nieuwe zadel zit ik veel netter rechtop, en kan ik eindelijk mn benen normaal naar beneden houden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:09

Ik ga met iedereen mee om te zeggen dat je zadelmaker wel kan zeggen dat je zadel past,maar een zadel dat achterover ligt is niet goed, het diepste punt van het zadel hoort in het midden te zitten is dat niet zo ligt het achterover en drukt het dus,vermeerderd met jouw gewicht op de rug.
hiervoor zijn er dus al de genoemde lapmiddelen ,die kunnen zo vind ik, een tijdelijke oplossing bieden.
ik schrik er wel van dat je zegt het is maar 2 cm..ik vind dat eerlijk gezegd nogal veel,dat vul je niet zomaar op.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:17

knollentuin schreef:
Ik ga met iedereen mee om te zeggen dat je zadelmaker wel kan zeggen dat je zadel past,maar een zadel dat achterover ligt is niet goed, het diepste punt van het zadel hoort in het midden te zitten is dat niet zo ligt het achterover en drukt het dus,vermeerderd met jouw gewicht op de rug.
hiervoor zijn er dus al de genoemde lapmiddelen ,die kunnen zo vind ik, een tijdelijke oplossing bieden.
ik schrik er wel van dat je zegt het is maar 2 cm..ik vind dat eerlijk gezegd nogal veel,dat vul je niet zomaar op.

Ben ik helemaal mee eens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 06:57

Goed,ik ga de zadelmaker eens bellen en zal kijken wat hij ervan zegt en of ie er dan nog wat aan kan doen.Het belangrijkste is uiteraard een goed passend zadel voor paard en ruiter! Inieder geval bedankt voor het meedenken.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:11

Ik maak mijn tennisracketbontjes altijd zelf. gewoon wat schuimrubber en witte bontjestof halen uit de stoffenwinkel en knippen en naaien maar. Die van mij kostte ong €5,- en kon ik precies aanpassen aan mijn zadel (voor mijn trainingspaarden heb ik niet een aangepast zadel), ideaal...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:12

+:)+ Goed dat je er wat mee gaat doen.
Even had ik zoiets van...jeetje, daar heb je weer zo´n eigenwijs. Zadel toont duidelijk tekenen van niet passen en je roept gewoon van wel :P
2cm is inderdaad een hoop. Zeker als het zadel (volgens de zadelmaker) passend gemaakt is op je paard z´n rug.
Ik zou ook niet met bontjes gaan werken, dat komt de ligging niet ten goede.

Maar wat iemand opperde om (tijdelijk!!) aan de zitting te werken met een bontje voor OP het zadel vind ik nog niet zo slecht.
Neemt niet weg dat de zadelmaker uiteraard nogsteeds moeten komen aangezien je de ligging op de rug er niet meer verbeterd, wat dus wel nodig is.