Ik heb een kaakgekruist hoofdstel bij mijn paard gekocht, ik geloof dat het een Dr. Cook is. Het hele hoofdstel is van leer, de neusriem is vrij breed. Ik vroeg me af kan je dat ombouwen tot een sidepull, door de kruisriemen eraf te halen, een gewone keelriem eraan te doen en de teugels te bevestigen aan de ringen op de neusriem? Iemand die dat weet of ooit geprobeerd heeft?
Ik zou het erg zonde vinden.. dan zou ik eerder die verkopen en een nieuwe er voor terug kopen. Waarom wil je eigenlijk een side pull ipv een kaak kruis
Ik vind dat ze vrij heftig reageert op de kaakgekruiste als er iets meer dan hele lichte druk op komt, zou graag eens uitproberen hoe dat is met een ander systeem. Daarom wil ik het ook liever niet gelijk verkopen of een nieuwe kopen.
Dat is precies wat ik gedaan heb! Ik heb zelfs van het stukje leer wat er nog bij hangt een keelriem gemaakt. Wel is het dan zo dat je dan niet terug kan naar kaakgekruisd, omdat je het hoofdstel dan al hebt verbouwd. Bevalt me goed! Heb wat anders geprobeerd maar hier blijft ze super op lopen.
ik zou hem niet ombouwen hoor! kan je hem niet van iemand lenen ofzo dat ej het kan proberen want wat als hij/zij er minder op loopt kan je het niet weer trug doen!
zolang ik geen riempjes afknip ofzo kan hij gewoon terug hoor. ik was niet van plan er meteen de schaar in te zetten, gewoon alleen de teugels aan de neusringen vastmaken.
ik vond het ook zonde om meteen een nieuw hoofdstel te kopen om uit te proberen. Als oplossing heb ik toen een goedkope lage neusriem gekocht, paar gaatjes erbij zodat de neusriem hoger komt te hangen en dan de teugels vastmaken aan de ringetjes.
Je kunt trouwens ook gewoon een stal halster pakken die op de neus verstelbaar is. Een side pull is namelijk niet veel meer dan een veredeld stal halster
Dat is waar, maar op lange termijn is het voor het paard fijner om over te gaan op de sidepull . Dat ligt fijner, maar het principe is hetzelfde. Ik zou hem verkopen en met dat geld gewoon een sidepull kopen.
Ik heb het vandaag uitgeprobeerd, ze reageert er goed op. Sturen gaat makkelijker zelfs. Maar misschien ga ik wel een echte sidepull kopen en dan 1 die zacht op de neus is, want de neusriem van dit hoofdstel daar breken de haren op de neus van af (was al zo, heeft niet te maken met dat ik het nu als sidepull gebruikt heb). Of ik doe er een bontje om.