4-jarige zonder zadel rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

4-jarige zonder zadel rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:17

hoi ,

sinds ik mijn draver heb , ben ik eigenlijk niet anders gewend dan gewoon lekker in de wei met een halster te rijden , zonder zadel en hoofdstel.
maar is dit slecht voor de rug? om nooit met zadel te rijden ? heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan , het si eigenlijk een gewoonte . het is gewoon voor mij de mooiste manier van paardrijden die er is .

maar het kwam ineens in me op , en ik dacht ik vraag het even . ik zorg er altijd voor dat ik niet stuiter op haar rug .

liefs femke
Laatst bijgewerkt door YelaBrenda11 op 08-05-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:18

mm geen idee eerlijk gezgegd!
mij lijkt het dat het geen kwaad kan zolang je niet op en neer bonkt op de rug :D

*edit: de indianen deden dit vroeger toch ook zo? al zijn er natuurlijk geen gegevens beschikbaar over de gezondheid van hun paarden :+

YelaBrenda11

Re: 4-jarige zonder zadel rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:21

dat is een snelle reactie:)

dankjewel.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:24

Een zadel verdeeld, mits passend, je gehele gewicht over een groter gedeelte van de rug.
Dus ja; met zadel rijden is over het algemeen beter

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:26

dankjewel voor je reactie.

kan er iets ergs gebeuren met de rug dan ?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:36

als jij te zwaar bent per vierkante cm op het stuk paardenrug waar je wel op steunt wel ja ;).
als je een lichtgewicht bent, een goede zit hebt, afwisselend rijdt (en geen uur bloemzakhangen op je paard terwijl hij een wandelingetje rondsloft) en niet te lang rijdt kan het wel ...

edit: de dooddoener is eigenlijk een paar uur zonder zadel 'hangen' op je paard. daarbij zullen je zitbeenknobbeltjes bijvoorbeeld beginnen doordrukken op zn rug; net zoals een te harde stoel er voor zorgt dat je een slapende kont krijgt op de duur wegens slechte doorbloeding.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:39

kynshiri schreef:
als jij te zwaar bent per vierkante cm op het stuk paardenrug waar je wel op steunt wel ja ;).
als je een lichtgewicht bent, een goede zit hebt, afwisselend rijdt (en geen uur bloemzakhangen op je paard terwijl hij een wandelingetje rondsloft) en niet te lang rijdt kan het wel ...

ik weet niet wanneer je wel je zwaar ben en wanneer niet.

mijn paard is smal , ben zelf 44.6 kg. en ik rijd meestal 40 minuten . en 4 keer per week.

kun je iets met deze informatie:)?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:27

Ben er geen voorstander van om altijd zonder zadel te rijden. Je gewicht wordt dan maar verdeeld over een paar wervels en met zadel wordt het gewicht beter verdeeld en kan het paard je beter dragen zonder er veel last van te hebben.
Of een paard echt schade aan oploopt weet ik niet. Maar lijkt me gewoon prettiger voor een paard met zadel. Ik vind niet dat gewicht dat echt verschil maakt.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:40

Met zadel schijnt beter te zijn omdat de druk verdeeld,
zonder zadel zit je op een punt.
met zadel is dus beter, maar ik hobbel ook zo vaak eff 20 min
zonder zadel, kan heus geen kwaad.
Lange ritten langer dan 60 min, ja dat vind ik wat anders.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 09:23

bedankt voor de reacties.

ik overweeg om een bareback-pad te kopen . maar twijfel omdat ze toch best duur zijn .

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:58

een bareback-pad is alleen voor je eigen comfort, niet of nauwelijks voor je paard. Er zit geen boom in dus er blijft druk op de wervelkolom.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:36

wegens het maar niet kunnen vinden van een passend zadel(en daardoor blessurens aan de rug gehad) rij ik nu vanaf eind januari zonder zadel, noodgedwongen dus. Paard loopt 10 x ontspannener als voorheen.

Ik rij ongeveer 5x per week een buitenrit van 1 á anderhalf uur, waarbij wel alle gangen meenemen. ik durf van mezelf te zeggen dat ik een onafhankelijke zit heb, en met het paard mee beweeg, en ik denk dat ik haar niet in de weg zit,door te stuiteren e.d

Maar toch denk ik ook dat voor altijd zonder zadel rijden niet goed is. Idd, de druk word anders verdeeld. Ik rij wel met een barefoot barebackpack, die is vrij dik.

Helas kunnen we momenteel niet anders..

Xnikita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:39

blazelover schreef:
mm geen idee eerlijk gezgegd!
mij lijkt het dat het geen kwaad kan zolang je niet op en neer bonkt op de rug :D

*edit: de indianen deden dit vroeger toch ook zo? al zijn er natuurlijk geen gegevens beschikbaar over de gezondheid van hun paarden :+

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:46

Zolang je een nette/stille/ontspannen houding hebt, en nog belangrijker,
als je paard ontspannen loopt en zijn rug niet wegdrukt,
kan het best. Maar niet te lang en veel achter elkaar, en ik zou dan zeker rustig
aan doen bij zo'n jong paard (halfuurtje stap en beetje draf). De rug heeft bij een 4 jarige nog +/- 2 jaar
nodig om uit te groeien. Met zadel is toch beter, om de redenen die al gezegd zijn ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 17:24

bedankt voor de reacties.

ik heb vanmiddag wat filmpjes gemaakt van het rijden zonder zadel . in stap draf en galop. ik moet ze eerst nog op youtube zetten . maar daarna ( vanavond ) plaats ik ze wel even hier.

dan kan het vast beter worden beoordeeld:)

liefs femke