Australisch Barcoo hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Australisch Barcoo hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:07

Weet er iemand waarvoor de achterste riem, die rond de nek van het paard gaat, dient bij een australisch barcoo hoofdstel???

Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:11

Ik denk dat dat gewoon de kaakriem is?
Bij een Engels hoofdstel komen bakstuk en kaakriem samen uit één bredere riem die achter de oren loopt, hier zijn het twee losse riemen.
Afbeelding

Mandyke

Re: Australisch Barcoo hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:15

Oh ja, als je het zo bekijkt ... Wel rare 'mannen' die australiërs, het lijkt me toch niet handiger of comfortabeler of wat dan ook ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:16

Helemaal niet zo raar ;) . Ik durf bijna zeker te zeggen dat je dat hoofdstel niet zo 1,2,3, aftrekt. Wel zo handig in het werk als je paard na wat schuren of een opstandige koe niet zonder hoofdstel staat. Het lijkt er ook op dat die keelriem wat strakker om de kaak gaat zonder druk op het kopstuk of frontriem te geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:16

Waarom niet? Zo'n brede riem lijkt me oncomfortabeler.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:20

Ik denk inderdaad dat het ook is zodat het hoofdstel niet af kan vallen. Het lijkt me dat het zo stabieler zit dan wat wij hebben, en inderdaad, je kan met koeien drijven etc. beter niet hebben dat het hoofdstel afvalt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:57

hestejente schreef:
Waarom niet? Zo'n brede riem lijkt me oncomfortabeler.

De keelriem valt net achter het zenuwpunt waar het kopstuk van een engels hoofdtel zit. Daarnaast zit hij, doordat hij een stuk naar achteren zit, volledig in de kaakplooi. Wanneer je bij dit aparte hoofdstel de keelriem strakker zet, worden de andere onderdelen nauwelijks beinvloed. Zet je de keelriem van een engels hoofdstel strak dan zal het paard bij elke kauwbeweging druk zetten op het kopstuk. Als je het deel voor deel eens bekijkt best een doordacht hoofdstelletje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:59

Eens. Daarnaast vind ik het brede kopstuk van zo'n engels hoofdstel niet alleen lelijk maar ook onhandig. Toevallig heb ik een paard met erg dikke manen en zo'n breed kopstuk is dan niet praktisch. Wat je zegt over de keelriem had ik idd ook al bedacht, slim bedacht van die aussies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:02

Het valt best mee met raar of in de weg zitten ;)

Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:07

Als je het bekijkt zoals jullie uitleggen is het inderdaad nog niet zo slecht bedacht door die aussies ...

@ Juliette86 : wat bedoel je eigenlijk met dat zenuwpunt en een breed kopstuk ...? Kan een paard daar een onaangenaam gevoel krijgen omdat daar een zenuwpunt zit? Ik dacht namelijk altijd dat het voor het paard het meest comfortabel was om een goede brede band achter de oren te hebben ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:29

Ben ik ook wel benieuwd naar, Ik krijg eind volgende week een oudje op stal en die wil ik het zo comfortabel mogelijk maken, dus ben benieuwd waar ze het minst "last" van hebben. Of wat het minst irriteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:22

Net achter de oren zit een belangrijk knooppunt van zenuwen en dat knooppunt benutten we voor onder andere bitten met een hefboom. Een breed kopstuk is dan inderdaad wel zo comfortabel. Maar wanneer het werk een strakke keelriem nodig heeft dan is een losse keelriem zoals dat australisch hoofdstel comfortabeler, omdat dat knooppunt dan ontlast wordt. Vraag me nou eigenlijk af waarom dit systeem nog niet bij menners gezien wordt. Die hebben vaak ook het probleem dat paarden de hoofdstellen af schuren. Vooral bij kleine kopjes of dikke manen.

http://www.boomloosrijden.nl/contourbridle.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:57

Dat is duidelijk :j bedankt voor de uitleg.