Gister heb ik een Barefoot Cherokee gepast bij mijn kleine ronde paardje. Het zadel lag redelijk alleen schoof het wat naar voren (wat alle zadels helaas bij haar doen) en aan de voorkant naast haar schouders vormde zich bij strak aansingelen rimpels van de huid. Dit vond ze niet fijn lopen maar na het wat losser maken van de singel schoof het weer wat naar voren maar nog steeds het idee van een rollade voor mijn gevoel. Nu zei de verkoopster dat dit op te lossen is met een bredere en flexibele pommel. Klopt dit?
Het schuiven naar voren is niet zo extreem als ik heb gezien bij de boomzadels die ik probeerde (na 2 rondje longeren op de nek) maar toch schuift het naar voren... Ik had het zadel gepast met een normale dressuursingel en een luxe barefoot pad (de naam is mij even ontschoten).
Word dit wat of raden jullie een ander (merk) boomloos aan.
Tevens heb ik een boomzadel gepast. Een zadel maat 17 inch. Ik kon helaas niet uittesten met rijden om het paardje nog niet ingereden is. De zitting leek mij erg klein uit te vallen voor mij. Zadel leek op de korte rug van pony wel redelijk te liggen. Alleen kwam de achterkant los met longeren. Wel bleef het verder goed liggen dit is voor het eerst dat het niet schoof maar ja.....Alle boomzadels die ik tot nu toe het gepast schuiven of op de nek naar voren, of opzij of wippen aan de achterkant. De Barefoot sloot aan de achterkant overigens ook niet aan.
Signalement pony:
- "friesje" ouderwets type
- ongeveer 1.45 hoog
- korte rug
- weke (beetje doorgezakte) rug
- kont hoger dan schoft
- geen schoft te zien
- "schoft" gaat meteen over in dikke hoge friesennek
- rond gebouwd (de zadels die ik tot nu toe paste schoven of naar voren soms extreem tot op de nek of
of naar de zijkant
- medisch verhaal: 1 dierenarts (die ocd operatie heeft uitgevoerd bij haar) gaf advies inslapen of op de wei zetten en iedere maand controle op paardwaardigheid. Het zou volgens hem nooit een rijpaard worden Andere kliniek was positiever aangezien ze nooit kreupel heeft gelopen (nu ook niet na longeren) en zei dat ik maar moest gaan rijden en kijken of ze kreupel werd. Met rijden werd bedoeld niet in de bak maar buiten. Mocht ze ook inspannen.
Mijn signalement:
- 1.83 lang
- slank (59 kg)
- broekmaat 38
- lange benen
Mijn wensen:
- niet boven € 1.000,00 (ivm niet zeker zijn of dit paard geschikt is om te berijden)
Is dit te doen? Of is het gezien mijn lengte en haar beperkingen (rottige bouw en blessure) niet eerlijk om er op te gaan zitten uberhaupt? In het verleden had ik altijd een 18 inch zadel ivm mijn lange benen maar dat gaat zeker weten niet lukken bij haar korte rug. Graag eerlijke, onderbouwde antwoorden want dit speelt al een tijdje bij mij en ik wil het beste bij mijn paard.
Hier wat foto's van haar van afgelopen winter:

Misschien heeft ze niet de ruime bewegingen meer die ze voor een dressuurcarriere nodig heeft, maar recreatief lijkt me er weinig aan de hand. Onderzoek eens wat hij precies heeft gedaan en of er andere factoren zijn waardoor het gewricht instabiel (geworden) is. Ik vind OCD bij zo'n kleine Fries überhaupt ongeloofwaardig.. meestal krijgen zeer snel groeiende grote slungels OCD... Maar ik ben geen DA, dus het kan zijn...
is mij destijds wel uitgelegd. Verder heeft ze zomerexceem (volgens utrecht merk er zelf nog niets van) en een slecht aangelegd (ongelijk in hoogte) gebit hoorde ik pas van de gebitsverzorger.
Met de teentjes naar buiten heet 'Frans'. Zomereczeem kan door voer komen... let op dat je in dat geval een zetmeel en suikerarm voerbeleid voert. Dus eigenlijk alleen maar hooi, geen brokjes en geen peen, appel, etc. Op bepaalde momenten kan gras ook te rijk aan suiker zijn. Lees hierover op