Vragen Barefoot Cherokee en is uberhaupt zadel te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Vragen Barefoot Cherokee en is uberhaupt zadel te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:23

Ben al een tijdje opzoek naar een geschikt zadel voor mij en mijn pony.

Gister heb ik een Barefoot Cherokee gepast bij mijn kleine ronde paardje. Het zadel lag redelijk alleen schoof het wat naar voren (wat alle zadels helaas bij haar doen) en aan de voorkant naast haar schouders vormde zich bij strak aansingelen rimpels van de huid. Dit vond ze niet fijn lopen maar na het wat losser maken van de singel schoof het weer wat naar voren maar nog steeds het idee van een rollade voor mijn gevoel. Nu zei de verkoopster dat dit op te lossen is met een bredere en flexibele pommel. Klopt dit?

Het schuiven naar voren is niet zo extreem als ik heb gezien bij de boomzadels die ik probeerde (na 2 rondje longeren op de nek) maar toch schuift het naar voren... Ik had het zadel gepast met een normale dressuursingel en een luxe barefoot pad (de naam is mij even ontschoten).

Word dit wat of raden jullie een ander (merk) boomloos aan.

Tevens heb ik een boomzadel gepast. Een zadel maat 17 inch. Ik kon helaas niet uittesten met rijden om het paardje nog niet ingereden is. De zitting leek mij erg klein uit te vallen voor mij. Zadel leek op de korte rug van pony wel redelijk te liggen. Alleen kwam de achterkant los met longeren. Wel bleef het verder goed liggen dit is voor het eerst dat het niet schoof maar ja.....Alle boomzadels die ik tot nu toe het gepast schuiven of op de nek naar voren, of opzij of wippen aan de achterkant. De Barefoot sloot aan de achterkant overigens ook niet aan.

Signalement pony:
- "friesje" ouderwets type
- ongeveer 1.45 hoog
- korte rug
- weke (beetje doorgezakte) rug
- kont hoger dan schoft
- geen schoft te zien
- "schoft" gaat meteen over in dikke hoge friesennek
- rond gebouwd (de zadels die ik tot nu toe paste schoven of naar voren soms extreem tot op de nek of
of naar de zijkant
- medisch verhaal: 1 dierenarts (die ocd operatie heeft uitgevoerd bij haar) gaf advies inslapen of op de wei zetten en iedere maand controle op paardwaardigheid. Het zou volgens hem nooit een rijpaard worden Andere kliniek was positiever aangezien ze nooit kreupel heeft gelopen (nu ook niet na longeren) en zei dat ik maar moest gaan rijden en kijken of ze kreupel werd. Met rijden werd bedoeld niet in de bak maar buiten. Mocht ze ook inspannen.

Mijn signalement:
- 1.83 lang
- slank (59 kg)
- broekmaat 38
- lange benen

Mijn wensen:
- niet boven € 1.000,00 (ivm niet zeker zijn of dit paard geschikt is om te berijden)

Is dit te doen? Of is het gezien mijn lengte en haar beperkingen (rottige bouw en blessure) niet eerlijk om er op te gaan zitten uberhaupt? In het verleden had ik altijd een 18 inch zadel ivm mijn lange benen maar dat gaat zeker weten niet lukken bij haar korte rug. Graag eerlijke, onderbouwde antwoorden want dit speelt al een tijdje bij mij en ik wil het beste bij mijn paard.

Hier wat foto's van haar van afgelopen winter:

Afbeelding

Afbeelding

Shyla25

Re: Vragen Barefoot Cherokee en is uberhaupt zadel te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:59

Ik zou zeggen, haal er eens een goede zadelmaker bij :)*
Verder zou het veranderen van het boogje alleen het zadel beter laten aansluiten maar of het schuiven ermee verholpen is, ik ben bang van niet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 15:41

Zaterdag over twee weken komt er weer een zadelmaker langs ditmaal een die ook Barefoots verkoopt. Moet best wel wat voorrij en aanpaskosten betalen (€ 100.00 in totaal waar je bij aanschaf de helft van terugkrijgt) dus hopen dat het ditmaal lukt. zeker gezien het bovenstaande over de Barefoot Cherokee waar ik dus gister achter kwam. :=

Vermoed dat de aanpassers van boomlooszadels die tevens gediplomeerd zadelmaker en/ of zadelpasser zijn schaars zijn. Aangezien het feit dat het best een probleemgevalletje is durf ik er geen zadelPASSER van een ruitersportzaak oid zonder opleiding meer bij te laten. Ben veel te bang straks weer een extra zadel onder het stof in de schuur te hebben hangen of nog erger een kapotte rug van het paard.

Het schuiven van de Barefoot valt op te lossen door een speciale singel en pad of niet? Ik bedoelde of het vervangen van de pommel het knijpen aan de voorkant oplost namelijk?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:26

Horse_ schreef:
Gister heb ik een Barefoot Cherokee gepast bij mijn kleine ronde paardje. Het zadel lag redelijk alleen schoof het wat naar voren (wat alle zadels helaas bij haar doen) en aan de voorkant naast haar schouders vormde zich bij strak aansingelen rimpels van de huid. Dit vond ze niet fijn lopen maar na het wat losser maken van de singel schoof het weer wat naar voren maar nog steeds het idee van een rollade voor mijn gevoel. Nu zei de verkoopster dat dit op te lossen is met een bredere en flexibele pommel. Klopt dit?
Het schuiven los je vermoedelijk niet op met een ander boogje, wel door een speciale singel,

Citaat:
Het schuiven naar voren is niet zo extreem als ik heb gezien bij de boomzadels die ik probeerde (na 2 rondje longeren op de nek) maar toch schuift het naar voren... Ik had het zadel gepast met een normale dressuursingel en een luxe barefoot pad (de naam is mij even ontschoten).

Word dit wat of raden jullie een ander (merk) boomloos aan.
Wanneer de singelstoten vast èn in het midden van het zweetblad zitten, zullen deze zadels naar voor worden getrokken omdat de singel achter de voorbenen zit en het zadel naar voor trekt. Een banaansingel zou dat probleem kunnen oplossen. Het komt ook door de vorm van je paardje dat de meeste zadels naar voor worden geduwd door de beweging van de achterhand. Boomloos staat deze beweging nog wel toe...boomzadels kunnen dit niet

Citaat:
Tevens heb ik een boomzadel gepast. Een zadel maat 17 inch. Ik kon helaas niet uittesten met rijden om het paardje nog niet ingereden is. De zitting leek mij erg klein uit te vallen voor mij. Zadel leek op de korte rug van pony wel redelijk te liggen. Alleen kwam de achterkant los met longeren. Wel bleef het verder goed liggen dit is voor het eerst dat het niet schoof maar ja.....Alle boomzadels die ik tot nu toe het gepast schuiven of op de nek naar voren, of opzij of wippen aan de achterkant. De Barefoot sloot aan de achterkant overigens ook niet aan.
Wanneer het zadel zo ligt kan er puntdruk onstaan onder de voorkant van het zadel en bovendien is het pijnlijk als het zadel onder je beweging gaat klapperen... net of je met een plankje tikken op de rug geeft.

Citaat:
Signalement pony:
- "friesje" ouderwets type
- ongeveer 1.45 hoog
- korte rug
- weke (beetje doorgezakte) rug
- kont hoger dan schoft
- geen schoft te zien
- "schoft" gaat meteen over in dikke hoge friesennek
- rond gebouwd (de zadels die ik tot nu toe paste schoven of naar voren soms extreem tot op de nek of
of naar de zijkant
Opzij schuiven zal je met zulke ronde dieren altijd wel wat hebben...er is immers geen schoft waar het zadel achter
kan blijven hangen...
Citaat:
- medisch verhaal: 1 dierenarts (die ocd operatie heeft uitgevoerd bij haar) gaf advies inslapen of op de wei zetten en iedere maand controle op paardwaardigheid. Het zou volgens hem nooit een rijpaard worden Andere kliniek was positiever aangezien ze nooit kreupel heeft gelopen (nu ook niet na longeren) en zei dat ik maar moest gaan rijden en kijken of ze kreupel werd. Met rijden werd bedoeld niet in de bak maar buiten. Mocht ze ook inspannen.
OCD en reden om niet meer te rijden??? heeft hij het hele gewricht weggehaald??? :? Misschien heeft ze niet de ruime bewegingen meer die ze voor een dressuurcarriere nodig heeft, maar recreatief lijkt me er weinig aan de hand. Onderzoek eens wat hij precies heeft gedaan en of er andere factoren zijn waardoor het gewricht instabiel (geworden) is. Ik vind OCD bij zo'n kleine Fries überhaupt ongeloofwaardig.. meestal krijgen zeer snel groeiende grote slungels OCD... Maar ik ben geen DA, dus het kan zijn...

Citaat:
Mijn signalement:
- 1.83 lang
- slank (59 kg)
- broekmaat 38
- lange benen

Gezien je lengte heb je toch een 17.5 tot 18"zadel nodig en je paard is heel kort. Zoek dus naar een zadel dat korte kussens heeft en toch een normale zitmaat.
Citaat:
Mijn wensen:
- niet boven € 1.000,00 (ivm niet zeker zijn of dit paard geschikt is om te berijden)
Is dit te doen?

Lijkt me van wel...
Citaat:
Of is het gezien mijn lengte en haar beperkingen (rottige bouw en blessure)
Wat voor blessure afgezien van de OCD die - na operatie - genezen zou moeten zijn.
Citaat:
niet eerlijk om er op te gaan zitten uberhaupt?
Hoe oud is ze? Niet te jong gaan rijden...eerst sterk maken aan de hand en haar grootte is alleen maar voordelig. Rottige bouw kan ik uit de foto's niet opmaken...
Citaat:
In het verleden had ik altijd een 18 inch zadel ivm mijn lange benen maar dat gaat zeker weten niet lukken bij haar korte rug.
Echt wel ;)
Citaat:
Graag eerlijke, onderbouwde antwoorden want dit speelt al een tijdje bij mij en ik wil het beste bij mijn paard.

Bij deze

Citaat:
Hier wat foto's van haar van afgelopen winter:

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:30

Horse_ schreef:
Zaterdag over twee weken komt er weer een zadelmaker langs ditmaal een die ook Barefoots verkoopt. Moet best wel wat voorrij en aanpaskosten betalen (€ 100.00 in totaal waar je bij aanschaf de helft van terugkrijgt) dus hopen dat het ditmaal lukt. zeker gezien het bovenstaande over de Barefoot Cherokee waar ik dus gister achter kwam. :=
Alleen maar Barefoots en verder boomzadels?? Weinig keus... ;(

Citaat:
Vermoed dat de aanpassers van boomlooszadels die tevens gediplomeerd zadelmaker en/ of zadelpasser zijn schaars zijn. Aangezien het feit dat het best een probleemgevalletje is durf ik er geen zadelPASSER van een ruitersportzaak oid zonder opleiding meer bij te laten. Ben veel te bang straks weer een extra zadel onder het stof in de schuur te hebben hangen of nog erger een kapotte rug van het paard.

Gediplomeerde zadelmakers/passers die bovendien hun vak verstaan zijn zeker schaars :7
Citaat:
Het schuiven van de Barefoot valt op te lossen door een speciale singel en pad of niet? Ik bedoelde of het vervangen van de pommel het knijpen aan de voorkant oplost namelijk?

Door een speciale singel en wellicht ook wat aanpassingen aan de pad kan het schuiven iets verhol[pen worden. Het moet ook weer niet te vast op de rug zitten, want anders is zo'n zadel blaartekkend (serieus, geen geintje) Andere pommel lost het knijpen op...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:52

Bedankt voor de antwoorden.
Veronica is toen ik haar net had geopereerd aan een flinke chip in haar sprong. Die is toen met succes verwijderd maar helaas is er een chronische ontsteking ontstaan.

Dierenarts 1. (destijds chirurg) zag de ontsteking als groot probleem en zei dat ze veel pijn zou gaan krijgen. Ook had hij het over artrose op de foto's die al aan het ontstaan was.
Dierenarts 2. zag meer een probleem in de beweegelijkheid van het gewricht (onstabiel daardoor) de chip was immers zowat een euromunt, hij had het over een onsteking in het gewrichtskapsel en zag geen artrose op zijn foto's en die van de chirurg. Moest van hem maar gewoon gaan longeren. En dat doe ik nu al een tijdje.
De sprong is aan beide kanten dik gebleven en zal dat blijven helaas.

Verder is ze in haar lichaam scheef (dit kun je zien als je achter haar staat dit was al voor het beleren), zijn haar achterbenen erg stijl en zet ze die een beetje apart neer (kan ik niet echt uitleggen draait ze weg). Voorbenen staan een beetje naar binnen ben naam van de afwijkende stand vergeten :o is mij destijds wel uitgelegd. Verder heeft ze zomerexceem (volgens utrecht merk er zelf nog niets van) en een slecht aangelegd (ongelijk in hoogte) gebit hoorde ik pas van de gebitsverzorger.

Paardje word eind augustus 4 en heeft nogal aanleg voor spek dus zou graag dit voorjaar willen gaan rijden. Alleen maar longeren vind ik te belastend (ook al houd ze zich goed) en ze heeft echt beweging nodig zeker straks op het gras). Er achter rennen met de dubbele lijnen vind ik te zwaar in een bak helaas.

We waren al bezig met inrijden maar toen gooide het zadelprobleem roet in het eten. Zadels schoven zo dat het niet te doen was en niet eerlijk is.

Ik heb wat vragen over jou zadels. De Ghost heeft die ook een speciale singel (nodig) en welk type Ghost zou je aanraden in mijn geval? De dressuur ivm mijn lengte benen of maakt het niet uit? Hoe kun je zelf kijken of bijvoorbeeld een trekker of Ghost goed past en welke maat en singel je nodig hebt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:12

Horse_ schreef:
Bedankt voor de antwoorden.
Veronica is toen ik haar net had geopereerd aan een flinke chip in haar sprong. Die is toen met succes verwijderd maar helaas is er een chronische ontsteking ontstaan.

Chronisch als in: nu nog steeds aanwezig?

Citaat:
Dierenarts 1. (destijds chirurg) zag de ontsteking als groot probleem en zei dat ze veel pijn zou gaan krijgen. Ook had hij het over artrose op de foto's die al aan het ontstaan was.
Dierenarts 2. zag meer een probleem in de beweegelijkheid van het gewricht (onstabiel daardoor) de chip was immers zowat een euromunt, hij had het over een onsteking in het gewrichtskapsel en zag geen artrose op zijn foto's en die van de chirurg. Moest van hem maar gewoon gaan longeren. En dat doe ik nu al een tijdje.
De sprong is aan beide kanten dik gebleven en zal dat blijven helaas.

Dat is geen drama...let er wel op dat je dit paard dus zeker niet te snel de achterbenen moet laten gebruiken...dat zijn de botten die het laatste uitharden Lees dit eens: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Citaat:
Verder is ze in haar lichaam scheef (dit kun je zien als je achter haar staat dit was al voor het beleren), zijn haar achterbenen erg stijl en zet ze die een beetje apart neer (kan ik niet echt uitleggen draait ze weg). Voorbenen staan een beetje naar binnen ben naam van de afwijkende stand vergeten :o is mij destijds wel uitgelegd. Verder heeft ze zomerexceem (volgens utrecht merk er zelf nog niets van) en een slecht aangelegd (ongelijk in hoogte) gebit hoorde ik pas van de gebitsverzorger.
Draait ze in de kogel naar buiten? Biljarderen? Voor is toondrederstand :) Met de teentjes naar buiten heet 'Frans'. Zomereczeem kan door voer komen... let op dat je in dat geval een zetmeel en suikerarm voerbeleid voert. Dus eigenlijk alleen maar hooi, geen brokjes en geen peen, appel, etc. Op bepaalde momenten kan gras ook te rijk aan suiker zijn. Lees hierover op www.paardnatuurlijk.nl het is geen "Bijbel" met de absolute waarheid, maar het is wel fijn als je het op een simpele wijze onder controle kunt houden. Ik denk dat de gewrichten dan ook weer verbeteren..

Citaat:
Paardje word eind augustus 4 en heeft nogal aanleg voor spek dus zou graag dit voorjaar willen gaan rijden. Alleen maar longeren vind ik te belastend (ook al houd ze zich goed) en ze heeft echt beweging nodig zeker straks op het gras). Er achter rennen met de dubbele lijnen vind ik te zwaar in een bak helaas.
In de bak is sowieso zwaar... lekker wandelen is ook goed! Ook voor het vertrouwen in jou.

Citaat:
We waren al bezig met inrijden maar toen gooide het zadelprobleem roet in het eten. Zadels schoven zo dat het niet te doen was en niet eerlijk is.
Gezien haar jeugd is dat geen ramp... mag best nog even een beetje rustig aan doen hoor!!!

Citaat:
Ik heb wat vragen over jou zadels. De Ghost heeft die ook een speciale singel (nodig) en welk type Ghost zou je aanraden in mijn geval? De dressuur ivm mijn lengte benen of maakt het niet uit? Hoe kun je zelf kijken of bijvoorbeeld een trekker of Ghost goed past en welke maat en singel je nodig hebt?

Ghost heeft geen speciale dressuursingel nodig. De gewone Ghost voldoet prima.. ik heb hem zelf helemaal zonder zweetbladen en ben relatief lang met lange benen (altijd baas boven baas natuurlijk... ik ben 1,75m met een binnenbeenlengte van 86cm)

Lengte singel is makkelijk... meet onder de buik door van elleboog tot elleboog. Die afstand heb je ongeveer nodig om de gespen net voorbij de ellebogen te laten komen..dat zit het prettigst voor je paard.

De Ghost is best lang, maar ligt vaak niet in de weg. Op mijn Ghost foto pagina kan je diverse paarden en mensen zien...
Bij de Trekker is de lengte van de kussens bepalend ... meet de lengte van de rug van je paard tussen de kop van het schouderblad en de 18e rib. De kussens mogen niet langer zijn dan dat...

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:17

Ik heb op mijn korte ronde tinker zonder schof nu een Thorowgood T4 maat XXW liggen (maat 18") en dat gaat prima en zit ook goed.
Had eerst de Barefoot London wat op hem ook goed lag (wel met de Barefoot singel omdat ie anders te veel ging schuiven) maar waar ik geen goede houding op kon krijgen. Oh en de kosten waren net geen € 500,- inclusief 1e keer zadels passen aan huis en bezoekje na 2 maanden gebruik.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 17:22

Suusje1972 schreef:
Ik heb op mijn korte ronde tinker zonder schof nu een Thorowgood T4 maat XXW liggen (maat 18") en dat gaat prima en zit ook goed.
Had eerst de Barefoot London wat op hem ook goed lag (wel met de Barefoot singel omdat ie anders te veel ging schuiven) maar waar ik geen goede houding op kon krijgen. Oh en de kosten waren net geen € 500,- inclusief 1e keer zadels passen aan huis en bezoekje na 2 maanden gebruik.

De thorowgood, wintec en nog een paar van die brede kunstof zadels heb ik ook op mijn paard gehad. De Thorowgood schoof erg en de wintec wide klapperde en schoof.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 17:43

Buitenzinnig schreef:
Chronisch als in: nu nog steeds aanwezig?
Citaat:

De arts zei dat het erger zou worden en nooit meer over zou gaan
Draait ze in de kogel naar buiten? Biljarderen? Voor is toondrederstand :) Met de teentjes naar buiten heet 'Frans'. Zomereczeem kan door voer komen... let op dat je in dat geval een zetmeel en suikerarm voerbeleid voert. Dus eigenlijk alleen maar hooi, geen brokjes en geen peen, appel, etc. Op bepaalde momenten kan gras ook te rijk aan suiker zijn. Lees hierover op http://www.paardnatuurlijk.nl het is geen "Bijbel" met de absolute waarheid, maar het is wel fijn als je het op een simpele wijze onder controle kunt houden. Ik denk dat de gewrichten dan ook weer verbeteren..
Citaat:
Ik ken de site is een goede site idd. Heb bekapboek van ze en nog een boek over natuurlijk paarden houden. Pik er wel dingen uit nog steeds. Ook heb ik alle dvd's van parelli en doe daar ook dingen van. Vind aan de hand wat doen ook leuk als het maar niet te vaak is en te zweverig word. Ik geef ze geen biks oid in ieder geval. Ze loopt 24/7 buiten in een groep nog nog op zand (straks in wei achter andere kudde aan) en krijgt 3x per dag kuil.
In de bak is sowieso zwaar... lekker wandelen is ook goed! Ook voor het vertrouwen in jou.[quote]
is idd waar heb er al vele uren opzitten. wandelde toen ze jonger was ook vaak vooral in de winter
quote]

Dank je voor de tips!

tamary

Re: Vragen Barefoot Cherokee en is uberhaupt zadel te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:16

Massimo past vaak op dieren met korte rug en al dan niet schoft. Esther Groen van Greendistance past deze bv.
Verder kan je voor korte ruggen en geen schoft naar ijslanderzadels gaan kijken, die hebben dit probleem nl vaak ook.
Kijk daarnaast verder dan de standaard engelse boom. Een westernboom bv is ontworpen om de schouders onderdoor te laten bewegen, en dat geeft je wat extra marge qua zadellengte. Ook is de pasvorm anders en het kan best dat die beter bij de rugvorm van jouw paard past.

Verder zou ik een dier wat in aanleg al kwetsbaarder is pas flink later inrijden (5 of 6 jaar) en in dit geval voor beter lichaamsgebruik dressuurmatig voor een lichte kar gaan rijden voordat je zelfs denkt om erop te gaan zitten. Dingen als rechtrichten en zeker rugspieren sterker maken kan daar ook makkelijk mee en paard hoeft niet meteen zo verzameld en langzaam te lopen dat jij haar bij kan houden.
Laat inrijden geeft je mogelijk ook meer ruimte qua passend zadel, omdat betere bespiering en uitgegroeid zijn nog wat kan verbeteren aan de rug.