Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Helaas kan ik het niet aan hem vragen: wat heb je liever in je mond.... Al zal hij dan een appel willen denk ik ipv een bit.
Weet wel dat bitloos geen optie was, die druk op de neus en op zijn wangen enzo en wil daarom ook niet naar ongebroken zaken of hefbomen kijken. Eerst dit maar eens proberen. Alvast dank voor jullie input. Zilfstar schreef:Anoniem schreef:niet fijner. Laten zijn vaak duidelijk merken. Achter de teugel duiken. Kop omhoog. Dat is minder moeilijk te zien.
Ha, dat doet hij nu dus met een enkelgebroken trens! Dus als hij dit fijner vind zal ik het wel snel merken hoop ik.
hestejente schreef:Dat het bit dunner is zal denk ik weinig problemen opleveren. Ook de breedte zal hij weinig van merken, doordat je nieuwe bit dubbelgebroken is zit er meer speling in de breedte, er zijn nu namelijk 2 schakels die kunnen "inschuiven", dus als je de ringen naar elkaar duwt kan het bit op 2 plaatsen smaller worden ipv op 1 plek.
Dan dubbelgebroken versus enkelgebroken. Mijn paard is erg blij met zijn dubbelgebroken bitjes. Eerder had hij een enkelgebroken bit en op de filmpjes waar hij dat bit in heeft (waar hij wordt voorgereden, in de aanloop naar aankoop heb ik hem veelvuldig gefilmd) zie je dat het hem pijn doet. Dus mijn paard heeft liever een dubbelgebroken dan een enkelgebroken bit. Ik ken echter ook een paard dat het dubbelgebroken mondstuk veel te wiebelig vindt, dat paard loopt het best op een enkelgebroken mondstuk. Ik ken Jippe niet, en ik zal niet zien wat hij doet wanneer hij het nieuwe bit in zijn mond voelt, hij is jouw paard en jij zult gauw genoeg merken of hij het nieuwe bit he-le-maal niks vindt, of hij het een fijn bit vindt of dat het hem niet uitmaakt. Ik zou wanneer je het bit voor het eerst gebruikt niet meteen gaan rijden, maar gewoon het hoofdstel in en hem er even mee laten staan, wat aan het bit frunniken (kijken wat hij doet wanneer je aan de teugels zit) of eventueel longeren.
Als je een andere neusriem overweegt: hulde. Naar mijn mening is de lage neusriem de meest paardvriendelijke neusriem die er op de markt is, gevolgd door de mexicaan (maar dat lijkt me een raar gezicht op een Fries) Zeker bij een jong paard kun je beter een lage dan een hoge of gecombineerde neusriem gebruiken. Het lijkt mij dan wel handig om niet de neusriem en het bit tegelijk te veranderen, verander 1 factor per keer, zo kun je zijn reactie goed bekijken.
Verder kun je hier (in het Engels) meer lezen over de verschillende neusriemen en bitten, en wat daar de werking van is: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop
Succes! En laat je weten wat hij er van vindt?
ellepel schreef:ik heb niet alle reacties gelezen hoor,maar in je openingspost zie ik dat hij dus eerst met koper gereden werd en je nu weer koper hebt gekocht?
zou namelijk heel goed kunnen dat het door het koper komt dat hij zo schuimt.
zou eens een gewoon dubbelgebroken bit proberen van RVS en kijken hoe hij daar op reageerd.
verder zou je gewoon eens kunnen proberen hoe hij reageerd door de sperriem er af te halen.
je hebt het spul niet al te strak he?
soms zit het te strak en zit het niet fijn door de huid tegen de kiezen aan gedrukt waar paarden op kunnen reageren door weg te duiken
Wilde hij echt niet! En toen ik hem net had schuimde hij niet zo. Hij is enkele maanden met alleen halster gelongeerd enzo (heb geen zadel en ik werkte vanuit ontspanning). En nu met weer bit indoen ging ie erg schuimen. Dus dan kan het wel weer gewenning zijn dus. Ben normaal een laagje om de mond gewend zoals op onderstaande foto's (Tandarts is kortgeleden geweest dus dat kan het ook niet zijn)

hestejente schreef:Oh, maar je neusriem zit daar wel te laag hoor. Die hoort 2 vingers onder het jukbeen te zitten. Heb je er een reden voor dat er clipjes aan de teugels zitten? Want die zorgen niet alleen voor meer gewicht maar ook voor gerammel en voor extra ruis.