Help: problemen met mijn boomloze zadel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Help: problemen met mijn boomloze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:17

Toen ik 1,5 jaar geleden mijn ijslander kocht, heb ik een soft balance zadel tegelijkertijd mee gekocht. Ik was daar redelijk tevreden over, maar het schoof altijd al heel veel naar de zijkanten. Nu heb ik sinds een maand een ontstoken knie gekregen door overbelasting. Ik ben bang dat het komt omdat mijn zadel niet genoeg steun geeft. Mijn knieën liggen namelijk bijna helemaal los. De kniewrongen zijn met klitteband te verplaatsen, ik heb ze al op verschillende standen gehad maar het helpt niet. Ik heb het idee dat ze gewoon niet dik genoeg zijn.

Nu ben ik gaan kijken naar nieuwe zadels, en dan vooral boomzadels. Ik vond het ps-zadel dat ik heb geprobeerd het fijnste maar ja dat kost nogal wat. Bovendien vond ik het van een boomloos zadel nu juist zo fijn dat je alles zo goed kon voelen.
Nu dacht ik dat ik misschien gewoon veel dikkere kniewrongen op mijn zadel kon zetten. Heeft iemand enig idee of er ergens losse (klitteband) kniewrongen te koop zijn?

Of hebben jullie andere tips voor het verbeteren van mijn oude zadel of eventueel goede betaalbare nieuwe zadels, zowel met boom of zonder?

Alvast bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:30

Wordt het probleem met de wrongen veroorzaakt door het schuiven? In dat geval lijkt een pad met antisliponderkant een oplossing, zodat de boel ieg stil blijft liggen. Hoe komt het dat je je knieën niet langs het zadel kan leggen?

NIV

Re: Help: problemen met mijn boomloze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:01

Nee, het schuiven heeft niets te maken met de knieworgen. Dat is een nadeel opzich. Ik wilde idd vandaag al even een siliconen antislippad gaan halen voor dat probleem.

Ik heb vrij lange benen, en dus ook lange beugels. Daardoor komen mijn knieën niet op de wrongen terrecht. Ze liggen er als het waren achter. En dus los van elke steun. Ik hoop eigenlijk dat als ik er dikkere, bredere wrongen op zet dat het beter zit.
Maar ja dan moet ik die natuurlijk wel ergens vandaan halen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:06

wintec heeft ook losse kniewrongen te koop; lange smalle, korte dikke en gemiddelde. Even googlen op wintec kniewrongen.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:18

Zit daar klitteband op?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:25

Hoi,

Bij barefoot hebben ze de London en de Lexington boomloze dressuurzadels. Daar krijg je 2 paar (verschillende) kniewrongen mee. Ze zijn met klitteband afneembaar.
Dit staat er ook bij de Lexington : - luchtgevulde kniestukken passen zich automatisch aan
Misschien dat dat wat voor je is. :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:26

Jup :j daar zit kitteband op
Inderdaad ook bij de london/lexington

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:39

Bedankt! Kun je de kniewrongen van barefoot ook los bestellen?

Anders koop ik denk ik eerst die wrongen van wintec. Scheelt toch een boel geld als ik geen nieuw zadel hoef te kopen..:)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:47

Heb die wintec wrongen gevonden op internet maar er zijn heel veel modellen. Verschillen die veel van elkaar?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:50

NIV schreef:
Nee, het schuiven heeft niets te maken met de knieworgen. Dat is een nadeel opzich. Ik wilde idd vandaag al even een siliconen antislippad gaan halen voor dat probleem.

Ik heb vrij lange benen, en dus ook lange beugels. Daardoor komen mijn knieën niet op de wrongen terrecht. Ze liggen er als het waren achter. En dus los van elke steun. Ik hoop eigenlijk dat als ik er dikkere, bredere wrongen op zet dat het beter zit.
Maar ja dan moet ik die natuurlijk wel ergens vandaan halen.

Heb je toevallig een foto van jezelf op dat zadel? Zou het een optie zijn om met kortere beugels te rijden?
Ik rijd op mijn IJslander + boomloos zadel trouwens zonder beugels, met mijn lange benen, en dat wil prima.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:23

Ik heb inderdaad mijn beugels een tijdje een paar gaatjes korter gehad maar mijn instructrices zeiden dat mijn houding niet ten goede kwam.
Ik heb wel een foto maar weet niet hoe ik die hier moet plaatsen. Staat niet ergens anders op internet ofzo..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:45

Zou het kunnen dat je te breed zit? Ik weet niet met hoe veel inlages je rijdt maar maakt het verschil als je er eentje uit haalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:54

Een andere optie voor boomloos met veel wrong is de endurance classic van trekker. De classic heeft enorme vaste wrongen die door veel boomloze rijders als teveel worden beschouwd. Misschien is dat voor jou nu net wel fijn. De classis is sinds kort ook met iets kleinere wrongen te krijgen en de Pro heeft losse verplaatsbare wrongen. Het is een heel kort zadel en dus ook geschikt voor IJsjes.

http://www.buitenzinnig.nl

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:26

Heather Moffett verkoopt losse kniewrongen en die zijn flink groot. ws. wel te verkrijgen via equestor.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:34

Ik ben vandaag met mijn zadel bij van Rijs geweest en heb op de bok een kniewrong van Wintec geprobeerd. Dat zat al veel beter. Ik ga het eerst daarmee proberen. De zadelmaker kon anders ook nog de vaste kniestukken verdikken.

@ hestejente: Ik rij zonder inlages. Soft balance heeft kussens eronder. Zit niet echt breed verder.

@ Julliette86 een stalgenootje heeft inderdaad de Trekker op haar ijslander liggen. Vind het inderdaad lekker zitten. Wanneer het uiteindelijk niets wordt met mijn zadel is dat nog een mogelijkheid.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal! Hoop dat het met de nieuwe wrongen opgelost is!