[WN] hellup... ben een leek!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dekraanhoeve

hellup... ben een leek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:42

Hoi,

Ik heb een friese ruin van 4, veel front, hoge ingezette nek, geen schoft.
Ik heb een goedkoop zwart westernzadel gekocht op marktplaats, en nu blijkt hij dus te smal
qua boom.

Geeft verder niet, ik verkoop hem wel weer, maar zou graag wat tips willen hebben, waar ik op moet letten, qua maatvoering.
Ik heb begrepen dat de inchmaat van een dressuurzadel 2 inch verschilt met een westernzadel?

nou heb ik iets gelezen over SQ en FHSQ, neem aan dat een extra wijde boom FHSQ is?

wie kan me er iets meer over vertellen, en waar ik eventueel een goed passend, goedkoop zadel
vandaan kan halen? Ik ga niet westernrijden, het is puur bedoeld voor een stapritje buiten, omdat ik het lekker vind zitten, en omdat ik het superstoer vind staan op mijn Teun

alvast bedankt!

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:48

Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in een boomloos westernzadel, zoals bv de barefoot (nevada/arizona) of de freemax. Dit soort zadels zitten heerlijk, en passen sneller doordat er geen boom in zit. Er zijn al aardig wat topics over dus als je die leest krijg je meer info. Je kunt deze zadels ook tweedehands vinden. Succes met je zoektocht!

Kaspar

Re: hellup... ben een leek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:12

Ik zou er toch echt een westernzadelpasser bij halen. Westernzadels passen is opzich al een kunst apart, en daarnaast hebben friezen een zeer lastige pasvorm (dat heb ik met mijn eigen fries ondervonden).
Deze zadelpassers verkopen ook vaak tweedehands zadels. Ik weet niet waar je precies woont, maar er zal er vast wel 1 bij je in de buurt zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:17

Goed en goedkoop gaan al niet samen en als je dan ook nog een XL-boom nodig hebt, kun je het eigenlijk wel schudden.
Verder zijn een hoop westernzadels niet geschikt voor paarden met een hoge schoft(of hoog ingezette nek :D )
Zelfs met boomloze zadels is dit nog een moeilijk punt.
Kijk eens rond wat er in je buurt aan westernzadels is bij stalgenoten e.d. en vraag eens of je die mag uitproberen.
Zoek ook een op boomloze westernmodellen en wat daar aan probeerzadels te krijgen is.

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:10

:-) dat dacht ik idd ook toen ik het las. Een goed en goedkoop zadel gaan inderdaad niet samen. Of je moet wel heel erg veel geluk hebben. Lijkt me een goed idee van DubbelDun om wat uit te proberen als je daartoe in de gelegenheid bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:23

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je onder goedkoop verstaat? Imo gaan goed en goedkoop namelijk prima samen als je gewoon naar een goede tweedehands kijkt, vooral in deze markt want de zadelhandel ligt aardig op z'n gatje dus daar kun je als koper fijn gebruik van maken. Maar mijn beleving van goedkoop is ergens rond de 700-800 euro.

jazzdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:26

hoi
gewoon evelien eurohorse bellen die weet het je wel te vertellen..
zeer goede ervaring met haar groetjes

jacky73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:24

Ik heb ook een 3/4 fries met smale rug doe er gewoon een dikke pad onder blijft goed zitten. Is wel warm in de zomer maar het zadel blijft goed zitten geen enkel probleem

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:57

Een goede/ dikke pad kan nooit compenseren voor een niet-zo-goed-zittend zadel :n
Idd gewoon ff Evelien bellen, of een andere western-zadelpasser. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Letterlijk en figuurlijk :D

Lucky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:24

Als Evelien van de "rijdende winkel is" daar heb ik ook heel goede ervaring mee. Par het zadel terplekke op je paard. Daarnaast County mill in Nijkerk heeft ook een goede zadel service.