singelwondje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

singelwondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:15

Mijn paard heeft in de zomer altijd last van een kale plek van de singel net achter haar voorbeen.Ik heb al 3 verschillende soorten singels geprobeerd.Nu heb ik een hele dikke zachte neopreen.Na het rijden maak ik hem altijd schoon.Hebben jullie een tip.Een singelbontje krijg ik er niet omheen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:39

er bestaan ook van die andere singelhoezen van die elastische stof.
Die heeft bij mij toen wel geholpen. Ondertussen heb ik er geen meer nodig.

pmarena

Re: singelwondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:25

Het is heel verschillend bij singels wat werkt.

Voor het ene paard is een singel of singelbontje van echt lamsvel dè oplossing , bij een ander paard weer neopreen , weer bij een ander leder , terwijl die juist weer geen neopreen kan hebben....

En zo gaat het maar door :)

Goed schoonhouden is inderdaad super belangrijk.

Als de singel te dicht op de elleboog zit dan zul je ook eerder problemen krijgen. Een banaansingel kan dan een oplossing zijn :)

Of je hebt wellicht een te korte singel waardoor de gespen te dicht bij de elleboogplooitjes komen en daardoor kale plekjes ontstaan.

Of er zit een wat schurend stiksel achter de elleboog...dat soort dingen :)

Bij sommige werken zelfs de zachtste singels en bontjes niet , en blijkt een ouderwetse touwsingel de oplossing , ook al lijken die best stug.

Of een FRA singel , die zijn ook erg stug maar vreemd genoeg reageren veel gevoelige paardjes er toch goed op.

Waarschijnlijk doordat hij zo dun is dus weinig uitsteekt rondom de ribbenkast :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:49

plattere, dunnere singel nemen en dan een echt schapenvacht bontje er om heen, dat wil nog wel eens helpen...

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:45

Singelwondjes worden meestal veroorzaakt door vel dat dubbel zit onder de singel.
Als er aangesingeld is even de voorbenen (één voor één :Y)) naar voren trekken, misschien werkt dat?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:17

Mijn merrie heeft dat in de zomer ook snel, is ook super gevoelig. Bij haar helpt hoe dunner hoe beter... Juist dikke singels zoals neopreen werken niet goed, dan loopt ze er met haar ellebogen tegenaan ;(
Ik heb nu een singel van KnightRider (kunststof) en ook met deze moet ik oppassen.. De dunne katoenen ligt al klaar :)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 06:36

nog iets:
mijn pony had last van overgewicht en had toen singelwondjes. nu is ze afgevallen en heeft ze er geen last meer van.
Of t een samenhang heeft weet ik niet, maar zou kunnen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 06:48

floorxkid schreef:
Singelwondjes worden meestal veroorzaakt door vel dat dubbel zit onder de singel.
Als er aangesingeld is even de voorbenen (één voor één :Y)) naar voren trekken, misschien werkt dat?

Doe ik ook!
Een beetje uierzalf(of iets anders vettigs) op de gevoelige plekken smeren voor het rijden helpt ook.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:56

ik heb een zals " zadlesore" die ik er aan smeer, en de volgende dag is het wondje al terug dicht, ik heb da bij mijnmerrie in de zomer ook en heb ook al vanalles geprobeerd: andere singel, singelbontje,... Ik heb nu een stoffen singel en da gaat het beste, ze heeft nog w<el een kaal plekje maar het gaat niet meer open en ik smeer er die zalf op.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:25

floorxkid schreef:

Idd, en misschien eerst even een tijdje rust geven zodat het goed kan helen, anders vraag je er eigenlijk om dat het meteen weer open gaat.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:13

het is gelukkig nog niet open maar tot nu toe alleen het haar eraf.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:14

jessie84 schreef:
het is gelukkig nog niet open maar tot nu toe alleen het haar eraf.

In dat geval: (veel) talkpoeder of babypoeder erop doen voordat je de singel vastmaakt. Houdt de huid soepel waardoor het minder snel opengaat. Als het wel open is moet je dit niet gebruiken omdat het geparfumeerd is.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:05

Waarom krijg je er geen bontje omheen?

Mijn ervaring is, is dat een echt schapenvacht bontje het beste werkt, in combinatie met een dunne platte singel.
Zelf gebruik ik deze, voor om een tuigsingel:
Singelhoes Lamsvel

Hier een foto in gebruik, gaat perfect en nooit geen wondjes meer gehad:
Foto tuig met singelhoes

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 14:12

Bij de ruitersportwinkel heb ik het aan het proberen geweest maar alle bontje waren te smal voor om de singel.Zou je van dat schapenbont ook los ergens kunnen kopen dan maak ik er zelf 1

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:35

bij ons op de manege staat een pony met een soort van eeltplek bij de singel. heel raar.
ik weet ook niet of het erg is ofz. maar volgens mij heeft ze er geen last van.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:10

jessie84 schreef:
Bij de ruitersportwinkel heb ik het aan het proberen geweest maar alle bontje waren te smal voor om de singel.Zou je van dat schapenbont ook los ergens kunnen kopen dan maak ik er zelf 1

Van Mattes kan je hoezen bestellen in gewenste breedte, standaard zijn ze geschikt voor singels tot 14 cm breedte!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:01

Je hebt verschillende soorten neopreen singels. Gladde en van een soort schuim zijn degenen die ik ken. K weet niet welke jij hebt.. Mijn pony had ook last van wondjes, echt met bloed, maar heeft er NOOIT meer last van gehad sinds ik een zachte van dat soort schuim bij de ej heb gekocht. Deze: SINGEL EPPLEJECK AILLE NEOPREE.
Weet niet of deze link werkt: http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=1200003

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:11

Ik heb 2 verschillende van neopreen eerst had ik een wintec en nu een hele dikke zachte

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:31

ik heb er een van global. en die gaat hartstikke goed.