Kogelbeschermers/strijklappen kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Kogelbeschermers/strijklappen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:43

Hoi bokkers! :D

Ik hoorde tijdens het rijden vandaag af en toe getik, en het geluid kwam van de achterbenen. Zelf denk ik dat hij zijn kogels tegen elkaar aantikt, ik weet dit niet zeker, maar anders weet ik ook niet wat hij dan wel doet. Ik zou het de volgende keer even bekijken aan de longeerlijn. Dit is alleen in de draf.

Als hij zijn kogels wel tegen elkaar aantikt, zouden kogelbeschermers dan helpen? (Niet dat het dan oplost, maar voor de bescherming natuurlijk ;)) Of kan je dit rijtechnisch oplossen? Of zou het komen door de (best wel) zware bak? En welke kogelbeschermers moet ik dan kopen?

Ohja, de stand van zijn achterbenen is volgens mij ook niet helemaal recht. Hier even een foto, niet heel duidelijk maar ik heb ook nog niet echt een foto gemaakt van zijn achterbenen. :+ Ze wijzen meestal een beetje naar buiten.
http://nl.picturepush.com/public/3385833
http://nl.picturepush.com/public/3385839

Ik rijd hem ongeveer 3 weken nu, verder heb ik het eigenlijk niet gemerkt, dus ik hoop dat het de volgende keer niet meer zo is. Ik kijk het nog even aan. :)

Groetjes,
Iris
Laatst bijgewerkt door Ikwashier op 05-05-10 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Quinta_x

Re: Kogelbeschermers kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:47

Soms ligt het ook aan de gangen van het paard. Hoe vaak mijn paard zijn ijzer niet aftrapt, dat is niet meer bij te houden. Hij heeft gewoon zo'n grote pas.
Je kan (om te testen of hij tegen zijn kogels tikt) van die hoge achterpeesbeschermers kopen en dan liefst nog in het wit. Na de training kan je op wit goed zien of hij zich aantikt en doordat het hoge beschermers zijn, kun je ook zien waar.
Ikweet dat het met peesbeschermers niet is opgelost. En hier op bokt wordt er veel gespeculeerd dat die te warm worden, maar ik rij altijd met beschermers en ik heb nog nooit een keupel paard hiervan gehad.

Ikwashier

Re: Kogelbeschermers/strijklappen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:37

Nou, het was niet echt toen hij ruim liep eigenlijk. Ik kan binnenkort wel een filmpje maken van het longeren, zodat het misschien te zien is. (Als het nog gebeurt.. :+) Hmm, om hoge peesbeschermers te kopen vind ik dan weer best wel duur.. Ik zal eerst eens kijken hoe het de volgende keer gaat. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:39

Misschien gewoon een paar goedkope strijklapjes op de kop tikken, je ziet vanzelf dat hij strijkt als er streepjes op zitten aan het eind van de rit. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:41

Ik vind strijklappen juist ondingen; op de plek waar je paard misschien een beetje aantikt wordt het dan per been ongeveer een cm dikker, zodat ie zich zeker weten elke keer aantikt ;)

Alleen voor paarden die zich bijv verwonden door het strijken zou ik ze gebruiken

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:02

Upendo: Ja dat kan ik idd doen ja, als ik merk dat hij het de volgende keer ook doet, kan ik ze misschien ook wel lenen van iemand. :)

Eigenlijk heb je wel gelijk Nibbit, maar ik denk dan, zou het onder het vel dan niet 'slijten' ofzo? :+ Dat beeld krijg ik dan voor me haha, maar als hij zich aantikt zonder strijklappen dan is het wel logisch dat het met ook (bijna altijd) aanraakt toch? :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:17

Ja dan tikt ie met strijklappen sowieso aan ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:32

nou duur vind ik nog wel meevallen eigenlijk :) ligt eraan welk merk je koopt.
Ik heb er van BR, die waren ongeveer 25 euro. (Er zijn er ook van escadron maar die zijn 75 euro ofzo)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:37

Nouja, ik zit zelf eerst maar van kijken hoe het de volgende keren gaat, en als ik dan al zie dat hij aantikt hoef ik het ook niet te proberen met lange witte. Dan koop ik liever een paar dat ik zelf ook mooi vind. :) (En dat goed is natuurlijk)

En anders zou ik van iemand misschien wel kunnen lenen, dat is ook goedkoper. :D

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:48

Mijn pony strijkt ook, heb altijd gewoon strijklappen om.
Dan loopt ze ook wat lekkerder naar mijn gevoel, dan heeft ze geen
last van dat gestoot met haar achterbenen.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 08:20

Nou ik heb hem gister gelongeerd, en ik heb het niet weer gehoord. Wat hij wel (in het begin) doet, hij zet zijn achterbeen neer, en dat hoor je een soort 'tikje', alsof hij zijn voorhoef aanraakt.. Het zijn iig niet de kogels aan de longeerlijn, als mijn vriendin er de volgende keer mee gaat, laat ik haar wel kijken onder het rijden. :)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:57

Ikwashier schreef:
Nou ik heb hem gister gelongeerd, en ik heb het niet weer gehoord. Wat hij wel (in het begin) doet, hij zet zijn achterbeen neer, en dat hoor je een soort 'tikje', alsof hij zijn voorhoef aanraakt.. Het zijn iig niet de kogels aan de longeerlijn, als mijn vriendin er de volgende keer mee gaat, laat ik haar wel kijken onder het rijden. :)

T kan ook dat ie met zn achterhoef op zn voorhoef trapt, als dat zo is, kan je gewoon
een springschoentje omdoen en dat moet ie er geen last meer van hebben.