Dubbelgebroken watertrens.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stitchy

Dubbelgebroken watertrens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 12:22

Hallo,

Ik train momenteel 2 paarden op een dubbelgebroken watertrens met een 'bol' tussenstuk.
Nu wil ik graag nog een dubbelgebroken watertrens aanschaffen, maar wat is het verschil tussen een 'bol' en 'plat' tussenstuk?

Ik heb nu een goudkleurig bit, dat schijnen ze beter aan te nemen dan een zilverkleurig bit, klopt dit?

Liselot

Re: Dubbelgebroken watertrens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:59

een plat tussenstuk geeft meer druk op de tong en werkt daarom iets scherper in dan een dubbelgebroken bit met bol tussenstuk.

goudkleurige bitten bevorderen de speekselaanmaak en veel paarden vinden het wel "lekkerder" maar het is per paard verschillend of ze ze beter aannemen. dat blijft een kwestie van uitproberen

JulietteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:20

ik heb ook een dubbelgebroken gouden watertrend bit en hij bevalt mij goed ik heb er al meerder geprobeer omdat mijn paard best wel sterk in de mond is en heb echt het idee dat ze deze fijne vind dan een enkelgebroken of silver bit

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:41

Ik heb ook een dubbel gebroken argentaan(goud) bitje.
Alle paarden die ik rijd nemen hem eigenlijk super aan *D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:45

LiSSy schreef:
een plat tussenstuk geeft meer druk op de tong en werkt daarom iets scherper in dan een dubbelgebroken bit met bol tussenstuk.

goudkleurige bitten bevorderen de speekselaanmaak en veel paarden vinden het wel "lekkerder" maar het is per paard verschillend of ze ze beter aannemen. dat blijft een kwestie van uitproberen

Ligt eraan. Wanneer het platte tussenstuk met de smalle kant op de tong ligt geeft het druk op een minder groot deel van de tong, waardoor het scherper inwerkt. Maar er zijn ook bitten waarbij het tussenstukje met de brede kant op de tong liggen, die zijn zachter omdat de druk over een groter deel van de tong wordt verdeeld.

Nadeel van goudkleurige bitten is dat ze vaak massief zijn, waardoor ze voor sommige paarden te zwaar worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:56

en als je dus even naar de ligging van het bit in de paardenmond kijkt zal je zien dat een dubbelgebroken bit met plat tussen stuk op zo'n manier ligt dat altijd het smalle stuk op de tong ligt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:04

Waar haal je die onzin vandaan? Er zijn wel degelijk bitten die met de brede kant op de tong liggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:07

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:25

Als jij iets niet kent betekent het niet meteen dat het niet bestaat Lissy.

Afbeelding

Sorry voor de onduidelijke kwaliteit, heb 'm moeten vergroten.