Bontje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:16

Hoi,
Ik heb dus een dressuur zadel van Rossner, echt een heel fijn zadel <3 .
Het zadel was van mijn neefje, die had een pony en die had een dressuurzadel mee gekregen, nu blijkt het dat het toch niks voor hem is dus pony verkocht zonder toebehoren.
Dus heb ik ff geluk *D .
Maar...
Ik heb mijn pony ong. een half jaar en nu (eerst niet) krijgt hij last van kale plekjes bij zijn schoft (heeft nogal een hoge schoft, maar het zadel heeft een teruggesneden kamer).
Het zijn geen korstjes etc, echt kale plekjes waar af en toe een 'klontje' met haren vanaf komt.
Als het zadel er zo op ligt, dan ligt de schoft vrij, maar als ik ga rijden dan 'kiept' het zadel naar voren, het gaat niet wippen, alleen het zadel gaat om de schoft zitten.
Kan een bontje dan helpen? want ik ga niet zo'n duur ding kopen voor niets :o .
Ik ben niet van plan een nieuw zadel te kopen want deze is bijna gratis :+
Dat het mijn zadel verpest maakt niet uit, dan maar de kussens wat vaker opvullen...
Het kan er niet aan liggen dat hij nu een grasbuikje kan krijgen, want nu staat hij nog niet op het gras.
groetjes bumper :P

Ir111

Re: Bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:18

Nee, een zadel verhoogt de ligging van je zadel alleen. Het past niet de ligging van je zadel aan. Dus als je zadel kiept dan blijft het kiepen, ook met een bontje. Zadelmaker laten komen en zien of je het zadel kunt laten aanpassen zodat het niet meer kiept. Is wss net zo duur als een bontje en heb je veel meer aan. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:19

Ofjaa, kiepen is niet echt het goede woord :o
Hij gaat dan zakken en dan zit hij om zijn schoft ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:20

Als dat zadel op de schoft drukt zou ik toch maar een ander zadel kopen. Een zadel wat drukt op de schoft past niet,
neem aan dat je je paard geen pijn wil doen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:20

Dus je zadel ligt heel stabiel maar is te breed?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:22

@ Ir111
ja :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:23

Dan zou je idd geholpen kunnen (met nadruk op kunnen ;) ) zijn.

Persoonlijk zou ik toch het geld aan een zadelmaker uitgeven ipv een bontje. :)

Succer d'r mee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:27

Ik zal morgen even naar de zadelmaker gaan en dan kijk ik wel wat hij zegt :)

Maar het enige probleem is dat het zadel niet van mij is en het moet goed passen willen mijn ouders het kopen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:31

Maar als dit zadel nog niet van jullie is, is het dan niet beter om gewoon een passende te kopen??? Koop je er nu 1 waar je tijdelijk met een bontje moet rijden om het passend te maken, maar na een tijd moet je toch een ander zadel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:40

Het zadel kunnen we overnemen voor een prikie, dus ons pap wil dat liever.
Na een tijdje heb ik zelf genoeg geld om een zadel aan te schaffen, ben nu druk aan het sparen, dan koop ik er een bij de zadelmaker, kan die meteen gepast worden :)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:47

Met het schaamrood :oo op mijn kaken ga ik reageren op dit topic, gewoon omdat ik denk dat je kan leren van de fouten van een ander.
Hier onze mega blunder:
Half december kochten wij voor onze 12 jarige dochter een bijna 5 jarige D pony.
Na een paar weken begonnen de problemen, variërend van steeds overkruisd aanspringen in galop tot vluchtgedrag waarbij ze na de laatste keer zich absoluut niet wilde laten bestijgen. De zeer ervaren paardenman die ons begeleidde hield het op streken, versterkt door de ontoereikende ervaring van onze dochter. Zelf had ik het sterke vermoeden dat de pony pijn/ongemak ervaarde en door de informatie die ik hier op het forum vond werd ik daarin bevestigd. We zochten een osteopaat en stuurden onze dochter weer naar een manege waar goed les gegeven werd. Door omstandigheden duurde het 3 weken voor de osteopaat gisteren kon komen.
Na een paar minuten werd al duidelijk: de pijn zat aan weerszijden van de schoft. (wat een bijzondere ervaring trouwens, om te zien hoe de pony zich gedroeg onder zijn handen) Onderzoek van het zadel wees uit dat dit helemaal niet goed paste! Het kiepte en gaf daardoor druk op de plaatsen waar de kneuzingen waren ontstaan.
Hoe dom van ons!!! De hele winter hebben we getobt en ik heb slapeloze nachten gehad door het bedenken van oplossingen terwijl die pal voor onze neus lag.
Onze pony krijgt nu 6 weken rust met alleen wat grondwerk om de voorhand soepel te houden. Daarna komt de zadelmaker een goed zadel aanpassen. En dan maar hopen dat onze dochter het vertrouwen in de pony terugkrijgt.
Moraal van dit verhaal: laat je niet verleiden tot voordelige aanschaf van een niet goed passend zadel, jij en je pony zullen het bezuren.
Ik ga me nu verder schamen. :oo

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:14

Knap dat je dit zo neer durft te zetten LR.. en hier heb je ook weer van geleerd.

@ ts.. ik zou toch eens een zadelmaker/passer langs laten komen.. dan weet je gelijk of het goed ligt..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:55

Een bontje kan een tijdelijke uitkomst bieden als je voor een super passend zadel aan het sparen bent MAAR ALLEEN MET GOEDKEURING VAN DE ZADELMAKER!
Een bontje kan je ook krijgen met inlagesysteem, dus het kan wel plaatselijk corrigeren ipv alleen de boel op te hogen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:02

Inderdaad goed dat je dat zo neerzet, maar iedereen kan fouten maken (vooral als alles nog nieuw is en je denkt hulp te hebben van mensen die er iets van weten).

Maar het belangrijkste is echt een goed passend zadel, als de schoft kaal begint te worden. Ligt of het zadel énorm slecht of je rijd er al een hele tijd mee. Hoe meer pijn de pony krijgt, des te meer de pony het als onprettig gaat ervaren en steeds minder toe gaat laten (of je moet echt een hele hele brave hebben).

Als het zadel voor de breed is, is dit vaak 'simpel' te verhelpen door de voorkant van het zadel op te vullen, zodat deze omhoog komt en niet meer klem komt te zitten.

Onze zadelmaker heeft ons toen gevraagd of we een handdoek op wilde vouwen in de lengte zeg maar en dan alleen onder de voorkant van het zadel leggen. Zo dat het zadel dus 'tijdelijk' ongeveer een cm meer opgevuld is. Hier 1x mee rijden en kijken of dit helpt en het zadel niet mee rover de schoft zakt. Als dit zo was, zou hij het zadel aan de voorkant en aan beide kanten 1cm opvullen.

Dus om even uit te proberen, kan je dat eens doen. Alleen echt maar 1x mee rijden, om uit te proberen of dat het is. Zo ja, langs de zadelmaker gaan en aan laten passen. Meeste zadelmakers (tenminste die van mij) wil het paard nog zien om precies de puntjes te vinden, waar het niet goed ligt.

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:04

Zadel er niet meer op doen!! mijn verzorgpony had dat ook, en dat is niet meer goed gekomen. die hebben nu een opmaatgemaakte zadel, dus ze kunnen weer rijden. maar de kale plek blijft omdat er te lang mee is doorgereden.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:33

RianneRianne schreef:
Zadel er niet meer op doen!! mijn verzorgpony had dat ook, en dat is niet meer goed gekomen. die hebben nu een opmaatgemaakte zadel, dus ze kunnen weer rijden. maar de kale plek blijft omdat er te lang mee is doorgereden.

Jaahhh da's logisch hè. :(:) (wil trouwens niet met dit topic aan de haal gaan hoor.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:08

Het lijkt me ook het verstandigste om je te laten begeleiden door een zadelmaker.. Kale plekjes zijn toch een duidelijk teken dat je zadel niet goed ligt!

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:42

Bloempjeh_ schreef:
Het lijkt me ook het verstandigste om je te laten begeleiden door een zadelmaker.. Kale plekjes zijn toch een duidelijk teken dat je zadel niet goed ligt!

Weet niet zeker of je nu reageert op de vraag van Bumper of op mijn reactie daarop maar onze pony heeft geen kale plekjes hoor.
Dan waren de alarmbellen wel gaan rinkelen.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:46

Ladygiroc schreef:
Als dat zadel op de schoft drukt zou ik toch maar een ander zadel kopen. Een zadel wat drukt op de schoft past niet,
neem aan dat je je paard geen pijn wil doen?

Ja en ook niet de rug van je paard verrot rijden? Een niet passend zadel kan je problemen met de rug verwachten als je er te lang bij door blijft rijden. Als er al een kale plek komt betekend dat dus al een blauwe plek en als je door blijft rijden gaat het open. Dit is dus een drukplek.
Als ik jou was zou ik eerst een zadelmaker ernaar laten kijken en als hij zegt dat een bondje helpt kan je dat doen en anders zou ik als ik jou was toch echt een ander zadel kopen. Het hoeft geen nieuwe te zijn hoor, een 2 hands kan net zo goed zijn. En die zijn niet zo duur.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:04

Bedankt voor alle reacties :j
Ik ga morgen naar de ruitersportzaak [de eigenaar is zadelmaker] en dan vraag ik of hij tijd heeft of van de week eens langs te komen :D
En de plekjes zijn er denk ik pas een weekje of 1 / 2. eerst had hij het nog niet ;)