Omdat ik dit zadel (Kieffer Frysk) op het oog heb, ben ik op zoek naar ervaringen van en eventueel ook foto's van het zadel voor een nog beter beeld.
Hoe zit het zadel verder? Is het met veel wrong? Een diepe zit? Kunnen de beugels onderlings bevestigd worden? En hoe bevalt het op een Fries?
Alvast bedankt!
[edit] Ik heb begrepen dat het zadel helaas exclusief verkrijgbaar is bij Divoza, kan dit inderdaad kloppen? Want ik heb namelijk geen goede verhalen gehoord over de zadelpasservice van Divoza.
Ik heb er een paar keer mee gereden (op, jawel, een Fries). Ben zelf totaal niet van de Kieffers, rij me erop open. Zadel heeft een behoorlijk diepe zit, flinke wrongen, maar de houding waar hij je in zet moet je van houden en is heel erg persoonlijk (ik heb zelf een KN waar ik heel wijs mee ben en die heeft weer een totaal andere zit). Hij was mij dus té diep, wrongen vond ik wel lekker. Kwaliteit was wel mooi trouwens, supermooi leer. Als ik het me goed herinner konden de beugels ook gewoon onderlangs (maar dat kan trouwens bij de meeste zadels wel tegenwoordig hoor, en anders maakt de zadelmaker er zo een sneetje in zodat het alsnog kan) Lag goed op t paard dat ik ermee reed. Mijn medium KN was voor haar niet wijd genoeg.
Wel een diepe zit en behoorlijke wrongen dus, dat heb ik tot nu toe nog niet gelezen over de Frysk (er is zoiezo weinig informatie beschikaar verbaast mij).
Bedankt voor je bericht!
Hoe bevalt je de KN? Die had je alleen niet op je Fries begrijp ik?
De KN heb ik altijd op verschillende Friezen gehad (en ligt nu op mijn eigen KWPNer, maar paarden waren eerder mijn werk en dan vnl. Friezen), maar niet op dat specifieke paard- want dat dier had echt een onmogelijke rug, model bijzet-tafeltje, die was gewoon plat en alles gleed. Die Kieffer was dan weer een slag breder dan mijn KN en dat pastte beter- al moest je nog steeds opletten met opstappen, maar dat lag dus niet aan t zadel, geen enkel zadel had grip op die rug.
De KN is bij mij heilig, 1 van de weinige dressuurzadels waar ik geen zere rug van krijg, en me niet op open rijd. Maar tegenwoordig vinden de meesten dat zadel niet diep genoeg en te weinig wrong hebben. Ik heb een Symphonie uit '93 ofzo, nog met rode klipjes.
Ik ben zelf op zoek naar een zadel met een vlakke zit en niet zo veel wrong, ik kan er namelijk niet zo goed tegen dat ik in een houding gedwongen word.
Op de plaatjes leek de Frysk dat dus niet te hebben, maar dan heb ik mij dus aardig verkeken helaas.
Ik vond m diep in vergelijking met mijn KN he, maar grote kans dat iemand die normaal met een Ainsley rijdt 'm juist vlak vind. Ter indicatie: de andere helft van de tijd dat ik op een paard zit rijd ik met een superplat Pessoa close-contact springzadeltje. Die zelfs door veel springruiters té plat wordt gevonden. Gewoon proefrijden dus! Stubben heeft trouwens ook modellen met een vrij vlakke zit. Je kan altijd in de winkel op de bok al eens op een paar zadels gaan zitten, zo krijg je een beetje een idee wat je wel en niet wat lijkt.
Stubben is inderdaad een zadel wat ik het liefste wil, maar helaas tweedehands te ver boven mijn budget.
Van de Frysk had ik al diverse tweedehands gezien vandaar mijn topic hier ook.
Van de ruiterzaak is een goede, ik zal meteen kijken wanneer ik er eens een middagje naar toe kan. Zal ik voor zoiets ook van te voren moeten bellen? Nee toch?
Nee joh, hoef je niet voor te bellen. Zoek wel een grote uit, dan hebben ze iig veel merken liggen. Is een Stubben Scandica niets voor je? Weet natuurlijk niet wat voor budget je hebt, maar die kom je wel tegen voor een euro of 600.
Ik had een budget van maximaal €600 euro maar nu ik de Rossner op het oog hem moet ik deze denk ik langzaam op gaan schroeven naar €100 extra.
Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken voor meer informatie over dat zadel.
Angelo
Geplaatst: 13-05-10 18:59
Heb je geen bon gekregen van Divoza dan ? Krijg je 25 procent korting (tot zaterdag a.s.) op je aankoop. Dan heb je een Rossner voor onder de 600 euro !
De merrie is nu hoogdrachtig dus ik kan nu onmogelijk een zadel gaan aanschaffen dan meet je aan op haar dikke buik. Ze is in juni uitgerekend dus ik kan pas in juli/augustus een zadel gaan aanschaffen helaas.
Angelo
Geplaatst: 14-05-10 12:09
Sorry, maar dat had ik niet begrepen/gelezen hoor, maar dan heb je er inderdaad weinig aan.