Verstandig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:08

Kun je nou bij een jaarling al een beetje gaan longeren? Is het dan slim voor mij om nu al dat soort spullen te gaan kopen?
Ik weet niet hoe hij reageert op bandages, dekjes accepteert hij gewoon, dus die wil ik wel gaan kopen. Morgen zou ik wat dingen voor hem gaan kopen, maar kan ik dan alvast zo'n singel voor hem kopen? Nogmaals ik heb geen idee hoe hij hierop reageert.

Edit: Ik weet dus niet helemaal zeker of dit bij gedrag of bij harnachement hoort.

Biskwie

Re: Verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:22

Niet verstandig.

Longeren is een eenzijdige en zware belasting.
Als je al met een 1 jarige iets wil gaan doen, ga dan lekker veel wandelen, poetsen en laat hem veel met leeftijdsgenootjes spelen.

Ik zal nog geen spullen aanschaffen. Hij is een jaar en jij bent 13. Je hebt nog twee tot drie jaar voordat ie volwassen is en toe is aan longeren en een zadeltje.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:25

Daar heb ik weinig aan toe te voegen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:27

niet speciaal materiaal voor gaan kopen, bovendien kan je paard nog overal uitgroeien en dan moet je alles nieuw kopen.

als je hem toch al aan zoveel mogelijk wil laten wennen, gewoon veel leid oefeningen aangevuld met schriktraining (kegels, plastic/stoffen zeil, balkjes, houten platvorm, bal,...)

puree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:27

Biskwie schreef:
Niet verstandig.

Longeren is een eenzijdige en zware belasting.
Als je al met een 1 jarige iets wil gaan doen, ga dan lekker veel wandelen, poetsen en laat hem veel met leeftijdsgenootjes spelen.

Ik zal nog geen spullen aanschaffen. Hij is een jaar en jij bent 13. Je hebt nog twee tot drie jaar voordat ie volwassen is en toe is aan longeren en een zadeltje.

Hier ga ik in mee,laat hem gewoon nog even ontwikkelen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:37

jaarling mag je nog niet longeren, daar beschadig je van alles mee. Tuurlijk een heel enkele keer kan geen kwaad, ik heb ook wel eens een jaarling de rondte in gejaagd als ze echt aan het uitproberen waren. En voordat ik heel bokt over me heen krijg, dat is 2 keer voorgekomen bij een erg eigenwijze hengst. Na drie rondjes moest hij ook weer bij me komen. Een paard mag veel bij mij maar gericht meppen of steigeren is echt een grens. Ik heb de paarden altijd aan een heel lang leidtouw van een meter of 6 waar ze dus makkelijk een paar rondes aan kunnen lopen.
Met een jaarling moet je niets meer doen dan heel af en toe wat handwerk. Poetsen, voetjes tillen en een schrikparcoursje. Wat vrijheidsdressuur dingetjes kunnen ook, maar meer moet je echt nog niet willen. Voor het dekjes, singels etc. heeft het dier nog jaren de tijd om het te leren. Daar bereik je op zo een jonge leeftijd niet heel veel meer mee dan wanneer je daarmee begint als ze drie zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:50

DoryXxX schreef:
Kun je nou bij een jaarling al een beetje gaan longeren? Is het dan slim voor mij om nu al dat soort spullen te gaan kopen?
Ik weet niet hoe hij reageert op bandages, dekjes accepteert hij gewoon, dus die wil ik wel gaan kopen. Morgen zou ik wat dingen voor hem gaan kopen, maar kan ik dan alvast zo'n singel voor hem kopen? Nogmaals ik heb geen idee hoe hij hierop reageert.

Edit: Ik weet dus niet helemaal zeker of dit bij gedrag of bij harnachement hoort.

Longeren is een zware belasting voor banden en pezen. Bij een jong paard is alles in de groei en kan je overbelasting/schade aanrichten!
Laat je jaarling gewoon nog een aantal jaren lekker paard zijn, daar bereik je veel meer mee.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:48

Met een jaarling kan je wel grondwerk doen, dit is ook goed voor zijn opvoeding.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:53

maar niet op cirkels werken wegens de eenzijdige belasting.
trouwens meer dan voeten geven en meewandelen aan een touw moet een jaarling toch niet kunnen! laat dat beestje verder nog maar mooi met rust.
ik heb dat al zo vaak gezien... maar hij is toch zo braaf en zou ik toch niet één keertje dit of dat proberen en voor je het weet zit er voor zn derde verjaardag al een ruiter op. of net als hij drie wordt en meteen volle gas rijden, want hij kende het toch al.
er is een rede waarom men 3 jaar als STARTleeftijd hanteert he. en eigenlijk is dat nog te vroeg om ineens aan het grote werk te beginnen.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:03

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:06

Heb je begeleiding?
En is het je eigen pony?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:11

geef hem lekker de tijd.
Als je nu al wil beginnen dan beschadig je meer dan je lief is.
en als je zo graag iet wil doen met paarden, kun je misschien tijdelijk een verzorgpaardje zoeken.

geef je jaarling nu lekker ruimte en tijd om te ontwikkelen. enige wat je hoeft te doen is meewandelen, poetsen en samen tijd door brengen en er lekker van genieten.

veel plezier met je paardje