rubberen bit is tevens een vriendelijker-bit dan een ijzeren/koperen-bit
petitparis
Geplaatst: 04-05-10 11:08
een vol rubber bit wordt soms ook gebruikt om een paard te laten wennen aan het bit in en utidoen. Als het hier dan toch eens op bijt, dan heeft het geen slechte/pijnlijke ervaring. @koeky: anderen zeggend at rubber kan "branden", lijkt me ook niet fijn...
tonglepel bit is idd om de tong onder het bit te houden.
Weet toevallig iemand hoe je een losse rubberen tonglepel bevestigd? mijn vriendin heeft er eentje gekocht om te proberen, maar we zijn er nog niet uit hoe het moet. "dubbel" vouwen gaat niet en er gewoon over "klikken" dan komt het volgens mij los. het betreffende paard heeft gewoon een veel te beweeglijke tong (eet zelfs hooi met haar tong uit de mond...)
Dat dubbel vouwen moet wel dacht ik maar dit durf ik niet zeker te zeggen Rubberbit kan bij verkeert gebruik indd branden in de mond
wat PP zegt klopt
eerst in warm tot kokend water legegn en dan dubbel vouwen en ervoer doen heel strak aantrekken en dan als het afgekoelt is kan het niet meer los volgends mij
denk dat je met google heel wast kunt vinden
judith__
Geplaatst: 04-05-10 11:13
[quote="petitparis"]een vol rubber bit wordt soms ook gebruikt om een paard te laten wennen aan het bit in en utidoen. Als het hier dan toch eens op bijt, dan heeft het geen slechte/pijnlijke ervaring. @koeky: anderen zeggend at rubber kan "branden", lijkt me ook niet fijn...quote]
oke dat wist ik niet zou best kunnen en nee dan lijkt het mij ook niet fijn,
45u
Geplaatst: 04-05-10 11:14
.
Laatst bijgewerkt door 45u op 20-04-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Merlijn
Geplaatst: 04-05-10 11:37
Een tonglepelbit gebruik je bij een paard dat een heel bewegelijke tong heeft; daardoor loop je het risico dat hij zijn tong over het bit doet. Zelf heb ik bij een paard dat voor het eerst een bit in krijgt en er teveel mee speelt, het liefst een los tonglepelbit ( http://i100.twenga.com/sport/paardenbit ... 390878.png ). Dit hang je bij het gewone bit in de mond en als het niet meer nodig is laat je het weg. Paarden die al de gewoonte hebben om hun tong over het bit te gooien, leer je het nooit meer af. Vroeger mocht je er dressuurwedstrijden mee rijden tot de M1. Hoe het nu is weet ik niet (kan het niet vinden).
Een rubber bit heb ik nog nooit gebruikt. Als een paard niet genoeg speeksel aanmaakt (schuimt) kan het heel stroef zijn en daardoor gaan branden. Ik heb ze nooit zo vriendelijk gevonden en ook veel te dik.