zadel bontje?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heathfield

zadel bontje?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 18:53

hey bokkers :D

ik heb een klein probleempje, ik heb een nog al ronde pony waar je geen schoft op kan
vinden :+ omdat het andere zadel nog al schoof hebben we nu een nieuw kieffer
zadel gekocht! het pas haar prima! kussen liggen mooi op haar rug, schoft (die ze niet
heeft :Y) ) ) heeft genoeg ruimte. maar door haar buikje schuift dit zadel ook nog wat
(stukken minder als het andere hoor :P ) maar is het een idee om een zadel bontje er
onder te leggen!? ik heb wel eens met dubbele sjabak gereden, het zadel lag veel steviger!
alleen ik hoor niet altijd hele positieve verhalen over het bontje.. dat het de pasvorm van het
zadel verpest.

ik was dan op zoek naar zo`n "half" dekje:
http://www.fionasruitersport.nl/webwink ... 6821_1.jpg

iemand ervaring, tips enz?!
alvast bedankt :D

groetjes

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:02

Een bontje verkleind de boommaat van je zadel. Is je zadel gepast door een goede zadelpasser, lijkt me dat je die dan moet laten terugkomen omdat er dan toch iets niet in orde is met de maat.

Lis_Jolien

Re: zadel bontje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:33

Mijn 'schoftloze' shetlander heeft veel baat bij een staartriem. Misschien een idee?
Bontjes verpesten je zadel alleen maar...

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:10

Lis_Jolien schreef:
Mijn 'schoftloze' shetlander heeft veel baat bij een staartriem. Misschien een idee?

dacht ik ook aan of borst tuig, maar het zadel beweegt niet van voor naar achter,,
eerder van links naar rechts (het is niet al te erg hoor, maar het lijkt me fijner als het zadel wat steviger ligt;))

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:48

wat zou ik misschien wel kunnen doen!?
i.p.v. bontje :+

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:44

Goede zadelmaker bellen en die het zadel laten passen, omdat je zegt dat het met dubbele shabrak al beter lag kan hij het misschien wat opvullen waardoor het wel weer goed ligt.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:00

heathfield schreef:
Lis_Jolien schreef:

dacht ik ook aan of borst tuig, maar het zadel beweegt niet van voor naar achter,,
eerder van links naar rechts (het is niet al te erg hoor, maar het lijkt me fijner als het zadel wat steviger ligt;))

borsttuig kan wel, het houd het zadel beter op de plek. het is niet alleen voor naar achter schuiven heb ik gehoord

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:58

Een bontje verpest de pasvorm van je zadel niet als hij ruggegraatsvrijheid heeft, hoe vaak ik die onzin hier al gehoord heb...
Wat je wel altijd moet doen, is het advies van je zadelmaker inwinnen. Nooit zo maar met bontjes beginnen zonder begeleiding van een expert!

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:10

Ik had bij mijn pony met ook nogal geen schoft ook een bontje geprobeerd,
Het zadel ging er alleen maar meer door schuiven.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:04

foxy80 schreef:
Een bontje verpest de pasvorm van je zadel niet als hij ruggegraatsvrijheid heeft, hoe vaak ik die onzin hier al gehoord heb...
Wat je wel altijd moet doen, is het advies van je zadelmaker inwinnen. Nooit zo maar met bontjes beginnen zonder begeleiding van een expert!

Tja, als ik je onderschrift zie kan ik je opmerking plaatsen. Een bontje is en blijft een tijdelijke oplossing en verkleind de boommaat. Als een zadel goed past is een bontje niet nodig.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:14

Schangah schreef:
Tja, als ik je onderschrift zie kan ik je opmerking plaatsen.

Lage opmerking maar begrijpelijk.
Dit is de standaard uitleg die ik hier al verschillende keren op het forum heb gezet:

foxy80 schreef:
Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes (ik val op sommige punten in herhaling, maar de kortzichtige uitspraken in dit topic vallen weer niet te tellen):

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Merino wol is NEPWOL!
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook.
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:25

Er is niets laag aan mijn opmerking.
Je verkoopt bontjes dus zal je nooit je eigen product afvallen en is je mening gekleurd.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:29

Ik verkoop Mattes en niet zomaar 'bontjes' en alleen omdat ik erachter sta. Mits goed gebruik is het een fantastisch product. Als het niet nodig is is het niet nodig. Dat schrijf ik hierboven ook duidelijk genoeg.
Ik zie tientallen klanten met de meest uiteenlopende problemen, en dan is mijn onderbouwde mening wel iets waard, al zeg ik het zelf.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:33

Ik zou zeggen laat een zadel maker komen

Die kan je ok perfect aanraden wat wel en niet goed is

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:36

foxy80 schreef:
Ik verkoop Mattes en niet zomaar 'bontjes' en alleen omdat ik erachter sta. Mits goed gebruik is het een fantastisch product. Als het niet nodig is is het niet nodig. Dat schrijf ik hierboven ook duidelijk genoeg.
Ik zie tientallen klanten met de meest uiteenlopende problemen, en dan is mijn onderbouwde mening wel iets waard, al zeg ik het zelf.

Dat zeg je pas in je tweede post nadat ik er een opmerking over heb gemaakt. Maar goed we kunnen aan de gang blijven met je opmerking in vet (hierboven) ben ik het met je eens. Het is en blijft een tijdelijke oplossing en niet nodig is niet nodig. Onder een goed passend zadel verkleind een bontje de boommaat en dit heeft gevolgen voor de balans van je zadel.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:40

foxy80 schreef:

Ik schrijf nochtans duidelijk in mijn eerste post dat er een expert bij moet komen.
En ik verwacht van een deskundige zadelpasser dat hij hetzelfde kan zeggen als ik: als het niet nodig is, gebruik het dan niet.
Is het voor je eigen ego dat je bontranden wil rond je zadel, dan vind je oplossingen in mijn tweede post.

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:13

Wij hadden vroeger gelpads eronder liggen wat een dramadingen zijn dat, achteraf bleek dat de drukpunten juist bij de gelpad enorm waren. Ik zou je zadel nog eens na laten kijken want een sjabrak met bontje is geen oplossing voor een niet correct passend zadel slechts een korte oplossing. Achja en die opmerking nooit zomaar met bontjes beginnen zonder expert, ik weet niet vroeger lagen er op maneges onder alle zadels van die dikke dekens, later werden het bontjes, ze liepen er niet minder om... Denk dat je zadel gewoon goed moet passen dan heb je geen hulpmiddelen nodig, voor een ouder paard o.i.d. kan et echter fijn zijn om tussen het zadel en de rug iets te hebben wat op een juiste manier drukpunten verlicht..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:32

Als je zadel goed past dan hoef je er niets onder een dekje is niet voor het paard maar voor de bescherming van het zadel

Op manege's komt niet zosnel een zadelmaker omdat het gewoon kostbaar is en dan ''lossen ze het op'' met ander matriaal om het zo maar te zeggen

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:35

Een haflinger waar ik nu op rij, heeft ook amper een schoft. Ik had er altijd een gelpad onder liggen maar toevallig heb ik gister met een bontje van iemand van stal gereden. Het zadel zat veel beter! Was zo'n heel dik bontje van Christ. Dus ik denk dat het voor jou ook handig is om er eentje aan te schaffen. Bij mij scheelde het aardig wat :)
Laatst bijgewerkt door Jeanine93 op 05-05-10 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:35

ik heb ook wel eens gehoord dat een anatomisch gebogen singel hulp kan bieden.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 15:30

x_Quinta_x schreef:
ik heb ook wel eens gehoord dat een anatomisch gebogen singel hulp kan bieden.

tegen schuiven?!

bedank voor de tip(s allemaal!)