Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Roxxiejj schreef:Ik heb het ook, en behalve dat ik het gewoon mooi vind, heb ik gemerkt dat mijn paard last heeft van de onderkant van de neusriem. Losser doen is geen optie, dan gaat de tong over het bit. Tonglepel gaat dan weer niet, want dan weigert ze te lopen. Een bontje eronder en het gezeur was over
Janine1990 schreef:stef schreef:als een aansnoer neusriem sterk/scherp is, heb je hem IMO te strak zitten
Nee, niet alle aansnoerneusriemen hebben een zacht stukje op de onderzijde.
Ik heb er eentje die de kaak wel beschermt, maar je hebt ze ook die op de kaak gewoon een riempje hebben, die dus geen druk verdelen.
Lante schreef:Roxxiejj schreef:Ik heb het ook, en behalve dat ik het gewoon mooi vind, heb ik gemerkt dat mijn paard last heeft van de onderkant van de neusriem. Losser doen is geen optie, dan gaat de tong over het bit. Tonglepel gaat dan weer niet, want dan weigert ze te lopen. Een bontje eronder en het gezeur was over
Sorry hoor, maar dan heb je toch echt wel een flink rijtechnisch probleem!
2005 schreef:@ Janine: Daar hoort ook geen druk. Als je boven ruimte hebt, kan die onder ook geen druk geven. Vandaar, mocht het daar schuren kan ik me voorstellen dat je een bontje gebruikt. Maar als drukverdeler niet.
Janine1990 schreef:2005 schreef:@ Janine: Daar hoort ook geen druk. Als je boven ruimte hebt, kan die onder ook geen druk geven. Vandaar, mocht het daar schuren kan ik me voorstellen dat je een bontje gebruikt. Maar als drukverdeler niet.
Vanwaar dat stukje leer dan op zoveel hoofdstellen?
En hoeveel mensen gebruiken die regel nu eigenlijk? En waar komt die regel eigenlijk vandaan?
Waarom zijn er dan bitloze hoofdstellen waarbij druk op de neus wel kan???
Yvonniej schreef:Ik weet wel dat dat stukje leer in de meeste gevallen ervoor zorgt dat er geen haar tussen de 2 stukken leer van de aansnoerneusriem komen.
Yvonniej schreef:ik maak zelf geen gebruik van bontjes bij mijn huidige paarden, mijn vorige paard had een hele gevoelige huid, die zelfs door een superzacht leren halster nog schuurplekken had, dus voor paarden met zo'n huidje kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je het gebruikt.
Overigens, ik zie het helemaal niet vaak, niet irl maar ook niet in topics die ik bekijk. (bekijk ik de verkeerden?)
Janine1990 schreef:Yvonniej schreef:Ik weet wel dat dat stukje leer in de meeste gevallen ervoor zorgt dat er geen haar tussen de 2 stukken leer van de aansnoerneusriem komen.
Mwaah, dat is een beetje onlogisch, aangezien het ringetje van het aansnoergebeuren meer kans geeft op haren die er tussen gaan zitten... Dat leertje is in principe maar een klein stukje.
stef schreef:Yvonniej schreef:ik maak zelf geen gebruik van bontjes bij mijn huidige paarden, mijn vorige paard had een hele gevoelige huid, die zelfs door een superzacht leren halster nog schuurplekken had, dus voor paarden met zo'n huidje kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je het gebruikt.
Overigens, ik zie het helemaal niet vaak, niet irl maar ook niet in topics die ik bekijk. (bekijk ik de verkeerden?)
In zo'n geval kan ik het helemaal begrijpen. Wij hebben op stal ook een paard met een mega gevoelige huid, die heeft zo ongeveer een compleet bont hoofdstel (ook aan de bakstukken etc).
Maar ik kan me niet voorstellen dat elk paard wat ik met een bontje zie, een gevoelige huid heeft