Academische rijkunst, de kaptoom..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Academische rijkunst, de kaptoom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:53

Ik kwam laatst toevallig op de site van paardenbegrijpen.nl
Daar heb ik heel veel gelezen en mij spreekt die manier van trainen eigenlijk best wel aan.
Ik zag daar dus ook dat hun de paarden beleren met de academische kaptoom en
het verdere opleiden dus ook doen met een kaptoom.

Nu ben ik zeer benieuwd naar ervaringen van mensen die met een kaptoom
hebben gewerkt? Welke kaptoom hebben jullie gebruikt, want ik zie ook dat er van die
'lompe' brede zijn, lijkt mij niet erg fijn voor het paard? En zijn er ook kaptooms zonder
een verharding in de neusriem?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:57

Wij zijn sinds een halfjaartje ongeveer ook bezig hiermee. We gebruiken de kaptoom die ze bij paardenbegrijpen ook hebben.
Soms gebruiken we ook een grotere kaptoom, persoonlijk vind ik deze minder fijn hij is wat groffer.

Ik vind het een hele mooie manier van trainen, er is ook duidelijk verschil te zien aan de paarden ook in hun gedrag tijdens het rijden.
Wanneer je 1 of 2 weken niet getraind hebt merk je dat ook meteen.

Alicia2u

Re: Academische rijkunst, de kaptoom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:16

Mijn paard werkt aan de hand wel goed met de kaptoom, maar rijden ging echt niet; hoofd omhoog dat de teugels in zn ogen kwamen, niet willen ontspannen etc. Apart, want op een touwhalster loopt hij wel goed. Ik ben dan ook verder gereden met halster en bit. Het handwerk doen we nog wel eens met de kaptoom, maar ook met touwhalster of met het hoofdstel, net hoe het uitkomt.

Ik had een onofficiële kaptoom, wel met ketting in de neusriem. Op de manier van trainen heb ik niets aan te merken, het heeft mij en mijn paard uit een diep dal getrokken en de vorderingen (een jaar later) zijn nu nog steeds elke dag zichtbaar. De middelen die je gebruikt hangen van het paard af, maar dat is meestal zo :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:18

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat het beleren met kaptoom met NH te maken heeft?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:01

Ik verplaats dit topic van NH naar HAR omdat het hier om een kaptoom gaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:30

Ik ben ook aan het rondkijken voor een kaptoom --> met name voor longeren ( op de manier zoals Bent het ook doet ).
Ik twijfel over de academische kaptoom omdat ik vrees dat hij te scherp is. Nu snap ik wel dat hij zo scherp is , als mijn hand is. Maar mijn paard heeft een hele smalle neusbrug zonder vet erop. Dus ik kan me voorstellen dat met de minste druk dat al voor problemen gaat zorgen.
Of ???