Mijn merrie heeft een hele moeilijke rug waardoor ik noodgedwongen met een ghost boomloos zadel rijd. Deze vindt ik heerlijk zitten en zij loopt er fantastisch onder, maar na bijna 2 jaar met dit zadel zie ik wat witte haren her en der verspreid op de plek van het zadel. Er is dus toch teveel druk, de witte haren zijn niet op één plek gecentreerd, maar over de hele plek waar het zadel zit. Het is ook alleen maar te zien als je goed kijkt, maar voor mij toch een teken dat het zadel niet helemaal lekker zit.
De opties die mij al gegeven zijn:
WOW. Bezwaren daarop heb ik dat naast dat het een vrij prijzig zadel is het voor mijzelf niet ideaal is. Ik kan door een handicap in mijn heup niet goed bewegen en moet een hele vrije zit hebben.
Barefoot: blijft schuiven en zit niet goed, wederom bij de Londen is het voor mij al een te gedwongen zit.
Andere boomlooszadels: blijf ik met het probleem van de drukverdeling zitten.
Mijn paard heeft een hele brede rug, boommaat 35.
Geen schoft.
Grote brede schouder, normaal dressuurzadel ligt er al op dus een springzadel of veelzijdigheidszadel is niets voor haar.
Hele korte rug en rondgeribt. Jullie snappen dat dit een lekker rampzalige combinatie is.
De ghost is qua pasvorm voor haar ideaal, geen zweetbladen die tegen haar schouder aankomen. Heel kort zadeltje en hij schuift niet. Voor mij is de ghost ideaal vanwege de vrije ongedwongen zit en de feeling die ik met mijn paard heb. Ik heb verschillende drukverdelende boomloospads geprobeerd, maar op een gegeven moment zit je op een toren van kussens en ook dat is niet ideaal. Nu heb ik er weer het dekje onder wat bij de ghost hoort, niet zichtbaar en toch een redelijke drukverdeling.
Omdat de drukverdeling het grootste probleem blijft bij de boomlooszadels wil ik echt een boomzadel hebben. Ook omdat ik af en toe lange tochten maak waarbij ik een dag in het zadel zit. Gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt dan wil ik wel dat de merrie zonder rugpijn kan lopen. Nu zat ik in mijn wanhoop eraan te denken om eens een keer een westernzadel te proberen. Die liggen immers vaak op arabieren en die hebben volgens mij een vergelijkbare bouw.
Zou een westernzadel dan toch de enige oplossing zijn voor ons allebei? Dan zou ik mijn rijstijl aan moeten passen en haar aan het zadel laten wennen. Niet dat ik dat niet wil, maar ik heb haar nu juist zo fijn aan het lopen.
Ik heb hieronder een paar foto's van het zadel wat ik er nu op heb liggen. De laatste foto is de meest recente met het originele ghost dekje eronder.

.
.
). De zweetplekken zitten echt alleen onder de kussens.
)