Schuiven van boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Schuiven van boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:24

Ik heb nu 2 keer meegemaakt dan mijn boomloos london zadel gaat schuiven naar 1 kant
zodra het paard een 'vreemde' beweging maakt en er dus meer druk op 1 beugel komt
door de amazone. Daardoor schoof het zadel dus naar 1 kant toe, wat ik best wel gevaarlijk
vind, omdat er dan rare ongelukken kunnen gebeuren.
Ik heb gewoon normaal aangesingeld, niet extreem aangesnoerd ofzo, maar gewoon zoals bij
een boomzadel. Ik wil mijn paard namelijk ook niet heel erg aansnoeren.

Nog meer mensen die daar last van hebben? En misschien een oplossing?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:45

Hoe is je paard gebouwd? Ik kan me voorstellen dat de boel flink kan gaan schuiven op een rond paard. Daarom gebruik ik bij mijn boomloos zadel ook geen beugelriemen, je hebt er niks aan en is alleen maar onhandig. Mijn paard is van het model picknicktafel, zit extreem stevig en heeft een flinke bos manen voor het geval de boel toch om de een of andere reden mocht gaan schuiven.

InekeH87

Re: Schuiven van boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:41

nadeel van boomlooszadel is toch wel dat je hem vaak net iets strakker dan een boomzadel moet aansnoeren. Ik rijd met een ghost en die verschuift geen enkele millimeter, ook niet als ik flinke druk op één beugel zet. Ik kan er ook gewoon mee op en afstijgen. Maar ik singel vrij strak aan, paard heeft er weinig last van. Ze is zelfs minder narrig dan wanneer ik een boomzadel aansingel.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:20

Bedankt voor jullie reactie's.
@Hestejente: Mijn paard is indd behoorlijk rond! Dan zal dat dus ook een mede factor zijn..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:40

Ik weet ook niet wat voor inlages je gebruikt? Hoe dikker die zijn hoe meer het schuift, is mijn ervaring. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn specifieke zadel op mijn specifieke paard liggen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:52

Ik heb gewone inlages erin, geen dubbele ofzo. Ik heb zo'n grandeurpad met van die zwarte schuimrubberen dingen.
Ik heb een barefoot london zadel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:23

Mijn Lexington schuift ook wat, moet inderdaad wel echt net iets strakker aansingelen dan bij een boomzadel. Opstappen doe ik met krukje, anders schuift het teveel. Heb een singel met elastiek aan 2 kanten, ook als ik strak heb aangesingeld heeft hij dan nog genoeg speling om te ademen enz ;)

Was hetzelfde geval bij de test-London die ik had, nu trouwens iets extra omdat ik nu met dubbele inlages rijd.

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:56

De Barefoot Lexington schuift in tegenstelling tot mijn London totaal niet.
Zelf heb ik de indruk dat dit komt door het v-singel systeem.
Gebruik er een Fra singel bij en singel niet extreem strak aan.
Zadel ligt sowieso veel beter en zit ook fijner.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:59

Is je zadel nog nieuw? Ik heb ook een rond gebouwd paard maar mijn zadel schoof alleen in het begin, nu het zadel naar hem gevormd is heb ik nergens meer last van. Ik heb wel een FRA Supersingel, helpt ook tegen het schuiven.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 09:22

@Splash_: Ja mijn zadel is indd nog nieuw. Heb hem nog maar een paar keer gebruikt. Misschien moet hij indd nog even ingereden worden, dat hij dan beter ligt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:42

Normaal gesproken hoef je bij een Barefoot echt niet harder aan te singelen dan bij een boomzadel hoor :)

Vaak heeft een Barefoot juist meer grip omdat hij helemaal dicht om het paard heen gaat liggen en zo soepel is dat hij veel beter contact maakt dan een boomzadel.

Maar in het begin zijn de materialen nog nieuw en wat stijfjes , je moet het dan eerst even wat soepeler rijden allemaal zodat het naar je paard gaat staan. Vergelijk het met nieuwe schoenen van jezelf , die zitten toch altijd wat minder lekker dan schoenen die je al een tijdje draagt ;)

Een andere singel / dekje / inlages kan wel veel verschil maken voor de hoeveelheid "grip" die een zadel heeft.

Ook moet je goed opletten dat je het zadel op de juiste plek legt.

Ik heb zelf altijd dat als ik mijn zadel maar 1 cm tever naar voren leg , het gaat schuiven , terwijl het muurvast ligt als ik hem gewoon op de juiste plek leg.

En dat zie je bij veel paarden :)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:46

Ik had dat ook totdat ik er idd ook een grandeur pad bij had met hoe heet dat ook weer sympatex of sympanova of zoiets? In ieder geval: de onderkant van de pad heeft een soort ruitjes van zwart spul wat een beetje plakkerig rubberachtig aanvoelt. en een hogere pommel die beter bij hem past. maar mijn paard heeft juist een hele hoge schoft.

edit: ik geloof dat deze pads niet meer in de handel zijn. geen idee waarom

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:42

Deze pads werkten heel goed anti-slip , maar veel paarden konden niet tegen het Sympanova materiaal , kregen er huid-irritatie door die je op zich niet zag , maar wel kregen de paarden dan ineens allemaal witte haren.....

Niet zo fraai natuurlijk. Vervelend voor mens en paard , en ook voor Barefoot , want men begint dan meteen te gillen dat de zadels drukplekken veroorzaken , terwijl het puur aan het dekje lag.

Nu nog hoor je regelmatig mensen vertellen dat ze drukplekken kregen van hun Barefoot , terwijl dat dus door die stomme dekjes kwam -O-
Vandaar dat ik ze direct uit het assortiment gehaald heb toen bleek dat sommige paarden er niet tegen kunnen.

Er zijn echter ook veel mensen die zweren bij de Sympanova pads omdat ze gewoon super goed bevallen bij hun :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:00

ik heb ook boomloos erop gehad, oa London. Maar heb het nooit goed kunnen krijgen op mijn ronde paard zonder schoft. Zelfs de verkoopster zag geen oplossing meer. Na 1 jaar heb ik deze verkocht.

galopperen buiten was helemaal drama, ik ben ook meerdere keren aan zijkant beland en zelfs 2 keer onder de buik. ik rij ook wel zonder zadel, dus aan mijn zit heeft het niet gelegen denk ik.
antislippad hielp ook niet. Als het eenmaal schuift, houdt de pad je ook echt niet meer tegen.

misschien dat de nieuwere barefoots met VPS iets steviger zijn. Ik heb ook sensation gehad, en die bleef wel goed liggen. het is uitzondering hoor, want bij de meeste paarden blijft een barefoot wel goed liggen.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:16

Ja bij mij werkt die pad dus wel goed, geen witte haren en zonder die pad schuift het. Als ik hele lange ritten maak krijgt hij alleen 's winters (?) 2 kale plekjes precies waar mijn billen zitten. Maar dat ligt denk ik meer aan mijn billen... :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:32

Vlinder : soms lukt het inderdaad niet , de hele ronde paardjes zijn gewoon voor elk zadel enorm schuif-gevoelig en je moet het maar net treffen met een zadel hier op.
Ik heb er zat langs zien komen waarbij de Barefoot eindelijk een zadel was dat bleef liggen , maar je hebt er bij en die blijven gewoon schuiven , echt balen is dat. Na tientallen boom- en boomloze zadels vindt men dan uiteindelijk wel wat dat werkt , maar bij een ander erg rond paard werkt dat dan juist weer totaal niet :P Blijft lastig , die tonnetjes :)

Saswes : Zou best schuren kunnen zijn , die plekjes ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:35

ik heb een redelijk ronde haf maar heb geen last van schuiven. en extreem aansingelen hoeft ook niet bij mij. misschien eens proberen met een andere shabrak eronder?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:44

Mijn barefoot ligt bij mij als een huis, ook als ik niet abnormaal hard aansingel..
Maar als er dan andere mensen komen rijden, beginners, dan zakt het zadel in de galop vaak scheef..
Ik zeg dus dat het aan de persoon ligt, en aan het paard, niet zo zeer aan het zadel :)

Als jij zelf prima recht zit en een onafhankelijke zit hebt, en niet te veel in de beugels steunt.. en jouw paard is goed rechtgericht, dan blijft dat zadel nog liggen als je hem helemaal niet aansingelt :D

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:38

pmarena schreef:
Vlinder : soms lukt het inderdaad niet , de hele ronde paardjes zijn gewoon voor elk zadel enorm schuif-gevoelig en je moet het maar net treffen met een zadel hier op.
Ik heb er zat langs zien komen waarbij de Barefoot eindelijk een zadel was dat bleef liggen , maar je hebt er bij en die blijven gewoon schuiven , echt balen is dat. Na tientallen boom- en boomloze zadels vindt men dan uiteindelijk wel wat dat werkt , maar bij een ander erg rond paard werkt dat dan juist weer totaal niet :P Blijft lastig , die tonnetjes :)

Saswes : Zou best schuren kunnen zijn , die plekjes ;)

Ja dat zal wel. alleen het rare is: het is alleen in de winter snap jij dat nou?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:39

Amaretto27 schreef:
@Splash_: Ja mijn zadel is indd nog nieuw. Heb hem nog maar een paar keer gebruikt. Misschien moet hij indd nog even ingereden worden, dat hij dan beter ligt?

Ja, als je wat vaker er mee hebt gereden ligt hij een stuk beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:44

Saswes : het lange winterhaar is wat minder sterk en beweegt sneller door de lengte. Een haar kan ook maar een x aantal keren buigen , voordat hij afbreekt.

Bij de korte haren van de zomervacht is dat velletje veel gladder en neemt het dekje niet zo snel haren mee :)

Je ziet het ook meestal een beetje tegen het eind van de winter , dan hebben de haren hun x aantal keren buigen achter de rug :P

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:07

MysticTinker schreef:
Mijn barefoot ligt bij mij als een huis, ook als ik niet abnormaal hard aansingel..
Maar als er dan andere mensen komen rijden, beginners, dan zakt het zadel in de galop vaak scheef..
Ik zeg dus dat het aan de persoon ligt, en aan het paard, niet zo zeer aan het zadel :)

Als jij zelf prima recht zit en een onafhankelijke zit hebt, en niet te veel in de beugels steunt.. en jouw paard is goed rechtgericht, dan blijft dat zadel nog liggen als je hem helemaal niet aansingelt :D

Over het algemeen blijft het zadel inderdaad goed liggen wanneer je zelf goed recht zit en je paard rechtgericht is. Maar, wanneer je paard ineens wegvliegt o.i.d. dan kun je nog zo'n goede onafhankelijke zit hebben, dan raak je toch wel uit balans waardoor het zadel dus wel gaat schuiven (wat bij mij dus een keer is gebeurd).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:28

Je hebt een zadel er natuurlijk wel o.a. voor om je te helpen als je je evenwicht dreigt te verliezen , het is niet de bedoeling dat je dan ook tegen je wegschuivende zadel moet gaan vechten :P

Maargoed , een boom of niet zegt niet zoveel over schuiven , dat is gewoon zadel & paard ( & ruiter) afhankelijk , wat goed ligt :)
En ook het ene of het ander dekje en de singel kunnen enorm verschil maken :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:27

Ik heb een Missoula Nut en mijn eerste ritje met dit zadel (JIPPIE LEUK VOOR HET EERST MET JE NIEUWE ZADEL RIJDEN), ben ik hard gevallen vanuit een race galop, het zadel hing onder zijn buik...

Heb de Barefootsingel, de Grandeur pad... dus daar kan het niet aan liggen. En ik singel echt heel strak aan (maar misschien het eerste ritje iets te los?)

Vorige week in galop zakte mijn zadel ook erg scheef en ik zag me al weer vallen, maar gelukkig kon ik mijn pittige Arabiertje stop zetten. En ja het is wel een 'wegspringerig' wiebelige pony Arabier 1,50 dus ik vertrouw mijn zadel niet altijd zo := maar ja tot nu toe in drie kwartjaar tijd 1 valpartij en 1 bijna valpartij en div scheefzakkingen.. :( maar wil hem voor geen goud kwijt want hij is gewoon te mooi :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:36

Ik heb trouwens een borsttuig eraan tegen wegzakken :)