mexicaanse neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:18

hee,

wat mij opvalt is dat er de laatste tij dveel mensen zijn die met een mexicaanse neusriem rijd, ik heb er zelf geen last van hoor, maar dit viel mij gewoon op! ik heb ook wel mensen gevraagd(die ik ken) waarom, en dan krijg ik zoiets terug van:"och dat vind ik mooi!" maar koop je nou zo'n duur hoofdstel omdat het mooi is, of omdat het nodig is?

Elles

Re: mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:20

PP ->> HAR

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:20

Wij hebben er ook een, ooit in een uitverkoop gekocht, omdat het zo'n zacht leer voor weinig geld was :+ Ik heb het idee dat veel paarden er niet anders op lopen, dus als je toch een hoofdstel koopt, waarom zou je dan geen mexicaan nemen als je dat mooi vind? Ik vind het zelf ook echt supergaaf :D

l__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:34

ik heb er zelf geen een maar ik wil er wel graag een omdat ik het heel mooi vind voor springen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:43

Zoals bij veel modedingen kopen mensen dingen omdat het mode is :D En veel van die mensen weten niet eens hoe de verschillende neusriemen inwerken. Gelukkig zijn paarden over het algemeen meegaande en vergevingsgezinde dieren.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:02

heb er vandaag ook 1 gekocht met bontje :9 vind `m echt heel mooi,
was idd ook oor een zacht prijsje, als je `m goed vast maakt
(hoog, en niet te strak) is het een zachte neusriem. je hoort zoveel
verhalen dat je je paard z`n neusbeen breekt enzo, echt pure bullshit.
dan ben je echt wel heel fout bezig toch?! :+ ik denk zelf dat ie niet
"scherper" is als gewone aansnoer en sperriempjes is...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:11

okee, er is natuurlijk niks mis mee, maar vooral bij de pony's zie ik bijna niet meer een gecombineerde, of een lage neusriem..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:10

Nee, een mexicaanse neusriem is helemaal niet scherper dan een gecombineerde of hoge neusriem. Hij is zelfs vriendelijker dan die twee andere modellen :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 18:08

ja las ik ook inderdaad, dat de mexicaanse neusriem meer op de neus inwerkt dan op het bit, makkelijk voor paarden die het niet zo op het bit hebben..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:11

Nee, door de positie van de neusriem duwt hij niet tegen de wangen, zoals een hoge en gecombineerde neusriem wel doen ;) Het is juist prettig als een neusriem het bit stil houden, dat betekent minder ruis voor het paard. Maar alleen de lage neusriem doet dat.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:12

hestejente schreef:
Nee, een mexicaanse neusriem is helemaal niet scherper dan een gecombineerde of hoge neusriem. Hij is zelfs vriendelijker dan die twee andere modellen :j

dit is niet waar. Ik heb ook een mexicaanse neusriem gekocht een tijdje geleden. Ik wou hem in de eerste instantie omdat ik het ''mooi'' vond, maar heb me er in verdiept toen en hij werkt wel degelijk scherper in. Een gecombineerde neusriem bijvoorbeeld zit aangesloten over de hele breedte van de neus, de mexicaanse neusriem werkt in op 1 punt, dus is scherper. Ik kon het verschil ook merken bij mijn pony, de ene pony gaat er tegen in verzet en kan je dus beter een gecombineerde hebben en de ander loopt er veel fijner op. maar hij werkt dus wel degeleijk scherper in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:15

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:42

Ryanne_ schreef:
hestejente schreef:

dit is niet waar. Ik heb ook een mexicaanse neusriem gekocht een tijdje geleden. Ik wou hem in de eerste instantie omdat ik het ''mooi'' vond, maar heb me er in verdiept toen en hij werkt wel degelijk scherper in. Een gecombineerde neusriem bijvoorbeeld zit aangesloten over de hele breedte van de neus, de mexicaanse neusriem werkt in op 1 punt, dus is scherper. Ik kon het verschil ook merken bij mijn pony, de ene pony gaat er tegen in verzet en kan je dus beter een gecombineerde hebben en de ander loopt er veel fijner op. maar hij werkt dus wel degeleijk scherper in.

(zie mijn reactie hier boven)

ik heb d`r dus ook 1tje, vandaag voor het eerst mee gereden! m`n poownie liep er prima op!
totaal geen verzet! ik merkte helemaal geen verschil met m`n oude hoofdstel (met lage neusriem)
als je de mex. neusriem op de goede manier vast maakt en je paard heeft z`n mond dicht is de neusriem
uit werking! de meeste paarden doen niet de heletijd hun mond open, dus is d neusriem meestal uit werking.
en dan hud je nog wel de positieve kant van de neusriem over. ik vind dat de neusriem wel veel voor oordelen
heeft :+ iedereen zecht, ja , alle druk komt op het rondje op de bovenkant van z`n neus!, zo`n neusriem heeft
ook nog een onderkant hoor ;( . als je met een zo`n neusriem rijd is het direct; ohhh, die rijd met zo`n neusriem.
rijd je met slof, word er niets over gezegt. :Y)

ik denk dat iedereen zo zijn eigen mening heeft, de een vind lage,hoge,gekombieneerde, slecht en de andere vind bitloos slecht.
ik denk zelf dat het gewoon een zachte neusriem is. daarom heb ik `m gekocht :D

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:25

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:26

Heb er ook 1! :)

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:29

ik heb er geen, maar ik vind ze echt heeeel mooi! <3 :o

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:34

Ik rijd er ook mee en soms ook met een enkele hoge neusriem. Ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat het verschil maakt...

tara_doris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:40

deze neusriem werkt idd wel scherper in, omdat deze maar op een punt inwerkt. en de andere neusriemen verdelen de druk over de hele neus.

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:54

mex. neusriem is eigenlijk voor paarden die hun mond open willen doen, als ze dat doen met de mex. neusiem geeft het idd druk op de neus. Bij dat soort paarden werkt de mex. neusriem scherper in.
als je paard/of pony zijn mond dichthoud dan heeft het geen inwerking.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 07:40

haha dan moet ik mijn paard er niet mee confronteren.. die doet bij het minste of geringste al zijn mond open!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:55

de mexicaanse neusriem is niet vriendelijker of scherper.... de neusriem zorgt er enkel en alleen voor dat
a) de de inwerking van het bit niet gehinderd wordt door de neusriem, en het bit en je ahnd dus scherper inwerken dan ze zouden doen met een andere neusriem... Mensen die niet te veel ind e mond van het apard zitten, merken geen verschil met een andere neusriem.
b) werkt het bit te veel in, kan peerd de mond niet openen.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:00

Ik rij altijd mijn eventing met een mexicaanse neusriem. Heb wel de indruk dat ik haar hiermee bij bv het gewone springen net iets minder in de hand heb. Maar kan natuurlijk ook in mijn hoofd zitten ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:48

hestejente schreef:
Hoog tijd dat je eens bijleest dus Ryanne_: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop

bijlezen van die zite? noem je ook net een site op, meer vooroordelen en fantasy vindt je niet op een site.

een zweedse neusriem, in de volksmond aansnoerneusriem, is niet bedacht of uitgevonden om aan te snoeren.....
dat soort sites vind ik zo jammer, ze willen een statement maken maar slaan op deze manier de plank geheel mis, de mensen die er geen weinig kijk op hebben zullen al gauw merken dat het een hoop gewouwel is, en de rest op die site die wordt dan ook zo gezien.. terwijl die info mischien wel van belang is en er meer dan een kern van waarheid in zit....

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:32

Ik vind het niet handig.
Zelf rijd rik nog steeds met een lage omdat je dan gewoon meer de baas bent. Als ik een nieuw zadel ga aanschaffen (Ben aan het sparen voor een bruin springzadel) Stap ik denk ik wel over op een hoge.

_Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:38

Mijn pony acepteerd het niet. :+
dan gaat hij schudden, schuren, met zijn hoofd gooien, in de lucht happen enz.
ik denk dat die ringetjes pijn doen bij zijn kaken :+.
bij mijn oude vz pony hadden ze die al :)