Schoftvrijheid Wintecs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Schoftvrijheid Wintecs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:12

Ik ben van plan een Wintec 500 te kopen (oude type). Maar hoe zit het eigenlijk met de schoftvrijheid vd Wintecs? Ik kan nergens info er over vinden, heb de zoekfunctie al gebruikt. :) Mijn pony heeft een redelijk hoge schoft.

Liselot

Re: Schoftvrijheid Wintecs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:24

wintecs hebben geen uitgesneden kamer, voor hele hoge schoften zullen ze dus niet geschikt zijn

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:46

Een uitgesneden kamer hoeft ook niet, als er maar wel gewoon schoftvrijheid is. :) Mijn huidige zadel heeft dat namelijk amper. De schoft is niet extreem hoog.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:15

Als dat het zadel is waar jij je zinnen op gezet hebt: probeer het eens. Een zadel kopen zonder passen kan je toch niet.

Denk dat ik een paar jaar geleden wel acht zadels ben gaan passen bij mensen: allemaal te laag qua schoft. Uiteindelijk een oude Kieffer tegengekomen, met uitgesneden kamer dus, die wel voldeed. Dacht dat sommige oudere Wintecs dit trouwens ook hadden?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:18

Wintec 2000 gehad voor een fries genoeg schoftvrijheid 500 lijkt er wel wat op maar je moet het natuurlijk altijd een zadel passen..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 15:28

Ja dat begrijp ik ook. :P Maar als de Wintecs amper schoftvrijheid hebben hoef ik er niet eens aan te beginnen, vandaar! :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:34

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:16

Waardeloss zadel, beter iets meer geld uitgeven voor een beter zadel zowel voor je eigen als het paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:27

ik ben altijd redelijk tevreden geweest over wintec.
ik heb een vzh van voor de 500 reeks (ondertussen al 10-11 jaar oud) en heeft als op verschillende paarden gelegen. heb wel een keertje de boom moeten vervangen naar een maat smaller en toen heeft het ook enkele malen op een paard met smalle hoge schoft gelegen zonder problemen terwijl mijn dressuurzadel met terug gesneden kamer (wat ook op mijn paard paste) nog geen vinger ruimte boven de schoft gaf.
Dus proberen zou ik zeggen en een zadelpasser om advies vragen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:28

BE_GENTLE schreef:
Waardeloss zadel, beter iets meer geld uitgeven voor een beter zadel zowel voor je eigen als het paard.

denk dat dat voor ieder persoonlijk is.

bij mij is ie momenteel heilig, ik heb er al 4 zadelmakers bij gehad, en zadels van dik over de 1500 euro gehad, maar alles schuift over de schouder naar voren.

De wintec is de enige die de vorm van mijn fjord aankan :D

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:29

Bij mijn paard, met een lage schoft lag een wintec voor geen meter, misschien past ie juist beter met een hogere schoft. voor mij geen wintec meer, heb nu een kent & masters, HEERLIJK!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 13:34

Het zadel van Kent & masters leek mij ook erg fijn ja. :j

Maar ik vind de Wintecs ook heerlijk zitten, heb er onlangs op gereden bij een ander paard, dat was wel een vzh. Ik vond de schoftvrijheid daarbij tegenvallen, maar misschien is het bij dit type zadel anders. (Het oude type Wintec 500 dressuur).

Een Wintec gaat het dus sowieso wel worden. Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen, en dat je het niet hoeft te onderhouden geeft voor mij ook weer een pluspuntje (ben daar niet zo strikt in O:) ).

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:07

Ik zou het zoiezo proberen. :j

Ik heb een tijd terug een Wintec veelzijdigheid gehad, en die had wel schoftvrijheid. Dus ik denk dat het ook echt per model verschilt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:24

de boommaat doet ook veel denk ik, hoe breder de boom die erin zit hoe minder schoftvrijheid je gaat hebben
Ik weet niet hoe het bij de oudere modellen zit, maar in sommige gevallen is het mogelijk om "CAIR"paneeltjes te steken aan de schoft (tussen kussens en boom) en hierdoor komt het zadel hoger te liggen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:26

Ik vind het niks voor paarden met schoft. Ik kreeg het zadel op mijn paarden met iets schoft en een hoge schoft niet passend.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:02

Hmm ik heb de groene boommaat nodig (maat 30) die is vrij smal.. Ik zal morgen even kijken bij de ruitersportzaak hoe dit type zadel er uit ziet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:15

Vandaag het nieuwe model van wintec in mijn handen gehad. Ik heb dus het idee dat het een hele verbetering is. Mooiere kussens ook. Was er zwaar van onder de indruk. Ook even mee op de bok gezeten. En vond het ook veel beter zitten als de oudere types.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:28

Welk nieuwe model? De nieuwe 500 met een heel andere vorm en van die 'suede' kniewrongen? Of de 500 van het type die hier boven staat maar dan de nieuwere versie met Cair?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:24

De nieuwe type 500 met andere wrongen en suede op de kniestukken. De zit is ook niet meer zo plat. Leek of er meer ruimte is tussen de kussens en de kussens zijn niet meer zo plat. Het lijkt veel meer zadel. Ook even op de bok gezeten. Zit ook lekkerder als het oude type op de bok.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:37

Mijn paard heeft een behoorlijke schoft (+ rug die beetje is doorgezakt ivm leeftijd) en ik heb nu de wintec 500 vhz, met zwarte boom. Genoeg schoftvrijheid bij ons, en ook bij een tuiger met een behoorlijk hoge schoft paste de wintec 500 dressuur.
Dus denk dat het echt per paard verschilt, ik ben er in ieder geval heel tevreden over!