[WN] Welk pad? Laag budget!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Welk pad? Laag budget!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:19

Hey!

Ik heb een western pad nodig :)
Maar op dit moment heb ik ongeveer 40 euro te spenderen... Ga in de toekomst een goede duurdere kopen maar voor de komende maand heb ik een goedkopere nodig.
Nu is mijn vraag welk pad een goede keus zou zijn? Van vilt in ieder geval.

Ik heb op het moment deze op het oog, is dit een goede?
AfbeeldingAfbeelding

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:50

Ik zou er in ieder geval eentje nemen met (nep)wol aan de onderkant. Dit ziet eruit alsof het gaat schuren. Ik heb ook eens via internet een goedkope pad gekocht, de stof aan de onderkant was zo hard dat ik er geen een keer mee heb durven rijden. Heb het ding weggegooid.

Kijk anders hier eens; http://www.justwestern.nl/?catalogcateg ... lling.aspx

En dan dus niet de bovenste. Daar zit nylon of iets dergelijks aan de onderkant.

Navajo pad 62006CB <- Zoiets heb ik. Goedkoop maar nog best degelijk.

LaVieDivine

Re: Welk pad? Laag budget!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:56

die bovenste in de link naar justwestern is net prima! de vulling is tenminste stevig genoeg en schuren ofzo is helemaal nx van aan! bovendien wast een katoenen onderzijde veel makkelijker vind ik.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:11

die van 35 euro lijkt me wel wat ja :)
en zo'n zachte onderkant is inderdaad wel een stuk lekkerder!
Denk wal dat dat hem gaat worden! Thanx :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:35

Graag gedaan :)

@ Kynshiri; Heb jij hem dan ook? Die onderkant is keihard en ruw. Ik mocht het niet eens voor een kort trainingsrondje op mijn paard leggen van mijn instructrice. En voor intensief gebruik is hij al helemaal niet geschikt. Lekker belangrijk of het makkelijk te wassen is. Comfort van mijn paard is het allerbelangrijkste.

Heb bij Just Western ook een showpad gekocht voor 65 euro. Die is goed dik en heerlijk zacht :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:21

ja ik heb er ook zo een en heb daar al ontzettend lange ritten mee gedaan. nooit schuurplekken of wat dan ook van gehad. vormt gewoon netjes naar de rug en ik vind hem dus prima prijs/kwalitiet.

typische redenering ook dat 'lekker zacht' wel beter zou zijn omdat wij dat ook lekkerder vinden van aanvoelen. een paard heeft net een stevige pad nodig onder een westernzadel. je kan testen of een pad stevig genoed is door je nagel van je duim erin te drukken aan de onderkant en te voelen met je andere vingers of je je nagel kan voelen aan de bovenkant. zoja, dan is hij niet stevig genoeg.
die fleeceonderkantjes zweten trouwens dan weer als gek. dan kan je beter voor echte wol gaan, maar dat is dan weer duur... wat schuren betreft: een zadel dat past ligt muurvast op de rug, dus wat nou schuren?? het enige wat kan is dat je een schuurrand krijgt aan het einde van de pad, maar dat wilt zeggen dat hij te lang is voor de rug van je paard...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:37

De schouders bewegen toch echt wel onder de pad en een stukje van het zadel hoor. Ik zou me zorgen gaan maken als hij daar muurvast ligt. Hij ligt stevig, maar het paard beweegt er wel onder. Maar prima als jij wel goede ervaringen hebt met die pad. Ik doe het in ieder geval niet (en niemand die ik ken overigens). Pads hoeven niet hard te zijn om dik genoeg te zijn natuurlijk.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:42

een zadel ligt achter de schouder normaal gezien, maar bon...

ik vind het alleen nogal overdreven om die spullen zo af te kraken als je het enkel een keer in handen hebt gehad. ik heb er uren mee gereden en kan bevestigen dat er werkelijk nx van aan is. jouw mening is compleet op een veronderstelling gebaseerd.
je hoeft er niet mee te rijden als het jouw nx lijkt, maar om nu te stellen dat het dan per definitie niet deugd, ookal blijkt dat uit de praktijk niet zo te zijn, dat vind ik wat overbodig

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:51

Een pad met nepwollen onderkant is niet echt fijn want neemt geen vocht op!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 19:37

Ik heb er een gekocht van continental! Vilt vulling en (nep) bonten onderkant!

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:00

rapido schreef:
Een pad met nepwollen onderkant is niet echt fijn want neemt geen vocht op!

Dat klopt niet helemaal, het neemt wel iets op, maar het meeste zweet trekt er door heen. Een zweetdeken neemt ook geen vocht op, maar het zweet trekt er ook door heen. Ik weet niet of een paard het fijn vindt als de onderkant vocht opneemt en vocht vast houdt. Lijkt mij niet zo lekker, een pad op mijn rug die nat is. Dan liever een pad met nepbont.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:49

het schoon kunnen maken van je pad (of singel, of wat dan ook) heeft alles te maken met het comfort van je paard. zweet droogt op,het zout kristalliseert, en veroorzaakt irritaties. het zelfde met vuil, wat niet verwijderd word (denk b.v. aan zand, wat makkelijk tussen wol en fleece gaat zitten).
ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar verschillende pads, en ook een artikel vertaald, waarin de 5 star viltpad als beste uit de bus kwam.heb ik, en mn paard kan niet tegen vilt :roll:

neopreen- goed te reiningen,maar bouwt wel hitte op
echt wol- niet goed te reinigen, schuift,en gaat na langdurig gebruik samenklonten, dus veroorzaakt irritaties.neemt wel goed het vocht op, en bouwt weinig hitte op.
vilt- redelijk te reinigen. neemt uitstekend vocht op ( bij 100 % virgin wool, naarmate er meer kunststof inzit neemt de vochtopname af )
fleece- niet echt goed schokdempend.neemt weinig vocht op.is beter als fleece-laagje onder een pad met andere vulling.
gel/airride-neem een luchtballon.of gevuld met een dikke vloeistof.zet er een glas op. dan zie je waar er druk is, gaat de vulling weg naar de zijkanten, en waar de druk maximaal is zit nix of weinig meer..dit effect krijg je ook met een pad.maar sommigen zweren erbij.
bottom-line : ieder pad heeft zn voor, en nadelen.ieder paard is anders. het belangrijkste is dat je zadel past.een slecht zittend zadel kan je niet repareren met een goed pad.
de meeste irritaties en wondjes bij singel en pad komen door vuil en opgedroogd zweet. goed schoonhouden is een must.
en alle pads voldoen, als je max. een uurtje rijd. bij lange (dag ) ritten is kunststof een big no-no.dan moet je naar (echt ) wol. wolvilt of katoen.