welk is the best memory foam onderlegger ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

welk is the best memory foam onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:07

Hoi,

mijn pony heeft 'n best gevoelig rug et ik had gelezen van de andere bokkers dat de memory foam onderleggers zorgen voor betere drukverleging en dat sommige bokkers zelfs de advies kregen van hun dierenarts om met memory foam te rijden tot de bespiering van rug terug is...

dus mijn vraag was, welk de memory foam pads die op de markt beschikt zijn, de beste zijn ?
..wij praten wel even onder de dressuurzadel...

alvast bedankt voor de reacties !

Anoniem

Re: welk is the best memory foam onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:25

Als je zadel past. Niets er onder leggen.. heeft geen enkele zin..

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:06

de pony is bij mij op werk sinds augustus en ze kwam met hele holle rug, 't gaat stuk beter, maar als de memory foam is gebruikt voor paarden die "depressie musculaire" hebben (sorry mijn nederlands wordt krommer en krommer...) en ze helpt om die spieren terug te krijgen, waaroom dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:13

Een onderlegger help niet om spieren terug te krijgen ;) eerder afknellen.. Als je zadel past hoeft er gewoon niets onder. Dan verpest je de pasvorm weer gelijk. Ik heb zelf ook met zo'n rot ding rond gereden. Op aan raden van mijn zadelmaker(die daarna ook nooit meer heeft mogen komen) en daardoor werd mijn paard steeds boos als er een zadel op gelegd werd. Simpel weg omdat het pijn deed. Inmiddels heb ik een ander zadel. En doet hij het nogsteeds wel maar wel een stuk minder

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:01

je hebt gelijk... 't is niet de onderlegger die de spieren terug werkt :)

dus je zadel was ook niet goed, en samen met 'n onderleger (memory foam ou een andere ?) werd 't 'n echt catastrophe..
mijn pony begon zich op te luchten voor de singelen.. da's 't niet goed teken, ik probeer 'n goede zadelmakker op stal te krijgen, maar hier in Frankrijk als je geen zadel van 3000€ hebt, je krijgt ook geen zadelmakker op deur........ grrrrrrrrr.....

bedankt voor 't antwoorden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:45

Skogan schreef:
je hebt gelijk... 't is niet de onderlegger die de spieren terug werkt :)

dus je zadel was ook niet goed, en samen met 'n onderleger (memory foam ou een andere ?) werd 't 'n echt catastrophe..
mijn pony begon zich op te luchten voor de singelen.. da's 't niet goed teken, ik probeer 'n goede zadelmakker op stal te krijgen, maar hier in Frankrijk als je geen zadel van 3000€ hebt, je krijgt ook geen zadelmakker op deur........ grrrrrrrrr.....

bedankt voor 't antwoorden :)

Mijn zadel lag idd niet lekker en door dat ding. ook een foam ding. Werd het helemaal erg. Hmm wel vervelend dat het zo lastig is in Frankrijk..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:23

Paard trainen zonder zadel. b.v met een pessoa tot dat de bespiering in de rug voldoende is.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 06:54

BE_GENTLE schreef:
Paard trainen zonder zadel. b.v met een pessoa tot dat de bespiering in de rug voldoende is.

Ben al begonnen. Eidelijk kreeg ik mijn pessoa terug, dus af en toe doe ik een weekje longe met pessoa.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 06:55

Anoniem schreef:
Als je zadel past. Niets er onder leggen.. heeft geen enkele zin..

Inderdaad

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:32

Waarom kijk je dan niet naar een lamswol onderlegger? Die kwam als beste drukverdeler uit de BIT test.

Ik ga ervanuit dat je zadel niet 100% past omdat ze niet volledig goed bespierd is.

Dit is de standaard uitleg die ik hier al verschillende keren op het forum heb gezet:

foxy80 schreef:
Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes:

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Merino wol is NEPWOL!
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook.
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Let wel, dit is een tijdelijk hulpmiddel, bespiering moet je zelf kweken!