westernzadel ,doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

westernzadel ,doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:09

hallo,

ik vroeg me het volgende af ;

ik doe NH met mijn draver , en rijd altijd zonder zadel en meestal met halster of halsring.
alleen voor lange buitenritten is het toch wel comfortabel om een zadel te hebben . nou heb ik wel een zadel , een dressuurzadel, maar zn lekker-zittend westernzadel is voor de lange tochten misschien wel heel erg fijn .

zou ik dit wel of niet doen ?

aan de ene kant , het is wel een zadel , en datm koop je niet zomaar . het is dus niet niks.
aan de andere kant lijkt het me wel comfortabel , ik rijd van de 5 keer in een week 2 a 3 keer buiten . en voor de rest in de wei zonder zadel.

wat is jullie mening?

liefs femke

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:56

Een western zadel is inderdaad comfortabeler dan een "engels" zadel, je moet wel rekening houden dat de zit anders is dan dat je gewoon bent en dat de zit dan ook nog afhangt van het merk en het doel waarvoor het zadel is gemaakt. Als je een western zadel moest kopen doe dit dan bij een goede western zadel verkoper. Zodat je eerst zelf kan gaan passen welke soort zit jou het beste past en dan moet de verkoper met verschillende zadels, met deze zit, op je paard komen passen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken en verkopers zeggen is het aanpassen van een western zadel niet zo gemakkelijk en erg belangrijk.

pmarena

Re: westernzadel ,doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:08

Als je zo graag zonder zadel rijdt kun je wellicht anders ook kijken voor een BareBack-pad ?

Dat zit alvast wat comfortabeler , en dan kun je wellicht van daaruit op je gemakje verder zoeken naar een echt fijn zadel :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 17:10

oke , dankjewel voor de reacties!

ik weet niet zo goed wat een bareback-pad is , zal het even op zoeken:)

weet je de prijs ongeveer?

verder is het voor mij vooral ook belangrijk om tot een jaar of 6 met zadel te rijden ,ze is nu nog maar 4 . of kan het geen kwaad?

liefs femke.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:24

Ik ga met die bovenstaarders mee :3

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:50

Hoi!

Een barebackpad is anders ook wel een leuk alternatief, als je al vaak zonder zadel rijdt. Het kost wel een cent, maar 't is wel leuk. In jouw geval zou ik ook eens gaan kijken voor een westernzadel. Aangezien je het toch vrij vaak per week zou gebruiken brengt het wel op, denk ik?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:53

oke , dankjewel!

kun je ongeveer de prijs van en barebackpad noemen? wet ik een beetje waar ik op moet rekenen:) en hij heeft geen beugels ttoch?

liefs femke

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:04

YelaBrenda11 schreef:
verder is het voor mij vooral ook belangrijk om tot een jaar of 6 met zadel te rijden ,ze is nu nog maar 4 . of kan het geen kwaad?

Langdurige belasting van de blote rug is altijd riskant ivm te klein oppervlak voor de drukverdeling en dus puntbelasting. Een (goed passend) zadel is een adapter tussen de paardenrug en de ruiter, die de druk (gewicht van de ruiter) verdeelt over het hele oppervlak dat bij dat paard geschikt is om dat gewicht te dragen.
Meer over zadeleigenschappen, pasvorm en andere niet standaard zaken staan in dit topic :
[HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels
YelaBrenda11 schreef:
kun je ongeveer de prijs van en barebackpad noemen? wet ik een beetje waar ik op moet rekenen:) en hij heeft geen beugels ttoch?

Barebackpad heb je van ong. 70 tot 300 euro, afhankelijk van merk en gebruikte materialen.

Beugels wil je er inderdaad niet aan hebben, want bij ongelijke druk gaat de hele pad glijden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:12

tamary schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Barebackpad heb je van ong. 70 tot 300 euro, afhankelijk van merk en gebruikte materialen.

Beugels wil je er inderdaad niet aan hebben, want bij ongelijke druk gaat de hele pad glijden.

En je krijgt dan heel erg veel druk op 1 of 2 wervels..

Je zou trouwens ook kunnen kijken of een boomloos zadel iets voor je is.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:27

dankjulliewel !een boomlos zadel? goed idee !
kun je de prijs ongeveer noemen , en heeft het iets weg van een westernzadel? of is het echt heel weinig materiaal tussen paard en ruiter?

liefs femke

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:18

Je hebt ook boomloze westernzadels. Barefoot heeft oa een paar modellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:04

Vergeet bij boomloos niet dat de pad die erbij hoort minstens zo belangrijk is als het zadel. Zonder goede pad heb je geen goede ventilatie wat op de ruggegraat héél belangrijk is.
Ook westernzadels zijn er in boomloos in diverse modellen en prijsklassen.