zadel schuift wat naar voren (wintec)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

zadel schuift wat naar voren (wintec)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 12:38

Sinds dat Odinn wat is afgevallen schuift mijn zadel naar voren. Eerder viel dit heel erg mee maar gister tijdens een les (die overigens heel erg leuk was!) viel het niet mee en zat hij echt tegen zijn schouder aan.

Omdat ik meerdere dingen heb gelezen over bijvoorbeeld de singelstoten laten verplaatsen (omdat deze iets schuin naar achter wijzen) tot het vullen van de voorkant van het zadel en een andere boom vraag ik hier even om ervaringen voordat ik de zadelmaker laat komen.

Op het moment dat ik het zadel kocht paste het helemaal en schoof het niet. De verkoper is een goede vakman alleen heeft hij niet veel ervaring met ijslandse zadel en ik wil dus even meedenken.

Het is een wintec islandic waarvan de boom verwisseld kan worden en ik meen de singelstoten ook, alleen ik weet niet hoe.

Wie heeft er ervaringen en tips?

Afbeelding
zoals je ziet is hij lekker rond
Afbeelding
en is er genoeg plek voor een zadel op naar voren te schuiven

petitparis

Re: zadel schuift wat naar voren (wintec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:45

als je aangeeft dat het naar voren schuiven begonnen is nadat je paard afgevallen is. Dan zou ik denken dat het zadel te breed geworden is en dus naar voren schuift tot tegen/op de schouder. Als het de bedoeling is dat je paard terug bijkomt, zou ik tijdelijk een bontje proberen...

Best is wel je je zadelmaker/passer te contacteren en te overleggen.

Een zadelmaker kan je singelstoten wel vervangen, maar weet niet of dit iets gaat veranderen. Bij mijn Wintecs (IW en vzh) hangen de stoten aan een kunststof lint en hangen gewoon recht naar beneden...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 12:47

ik ben zowiezo van plan de zadel maker er bij te halen, maar ik ben eerst op zoek naar ervaringen zodat ik zelf ook mee kan denken over een goede oplossing

de singelstoten van dit zadel kunnen anders gehangen worden.
en de boom kan aangepast.

het is niet de bedoeling dat hij weer/nog dikker wordt.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:04

Als het begonnen is toen ie af begon te vallen zou ik idd denken dat ondertussen de boom te breed geworden is.
Maar Odinn is zowiezo wel een erg rondgewervelde pony zonder echte schoft waarbij een zadel dus toch al snel kan gaan schuiven.
Weet dat bij ronde ijslanders ook regelmatig een voorsingel wordt gebruikt vb:
Afbeelding
maar wie weet kan de zadelmaker het al simpel oplossen door andere boom en/ of opvullen (als mogelijk is) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:34

Als je een voorsingel moet gebruiken om je zadel op zijn plek te houden. Past je zadel gewoon niet.

Ik zou er even een zadelmaker naar laten kijken. Waarschijnlijk is je boom te breed. Maar het kan ook goed zijn dat je zadel gewoon niet meer past. Dat hoor ik vaker dat wintec niet fijn ligt op ronde paarden. Maar daar moet ik bij zeggen dat ik geen ervaring heb met het wintec ijslander zadel

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:13

bedankt voor de tips!

aan een voorsingel/staartriem of ander hulp middel wil ik liever niet beginnen. heb graag een zadel wat echt goed past.

er zit nu een standaard boom in, ga er als eerst eens een kleinere in (laten) zetten.

dit wintec zadel is speciaal voor ijslanders gemaakt en over het algemeen zijn die allemaal erg rond. het is ook een vrij plat zadel.

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:19

Ik heb m,n boom laten verwisselen, Probleem opgelost.
Kost 20 of 25 euro.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:54

je kan idd een smallere boom proberen pas wel op dat het niet te smal wordt.
ook kan je kijken of het met een bontje beter gaat.
je kan ook een staart riem proberen omdat het een ronde pony is en het zadel naar voren schuift. igg succes en als het niet helpt zeker een zadelmaker laten kijekn

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:36

hoe ligt ie als je er niet op zit, en dan bedoel ik het middel punt? helt ie iets voorover, dan zou je je boom misschien 1 minder breed kunnen zetten?