Een bontje kan het wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienTje_

Een bontje kan het wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 07:24

Ik heb nu een Kieffer zadel en die is nu op maat gemaakt bij de zadelmaker, de boom is verbreed

Nu ben ik laatst er weer heen geweest en vroeg of ik er ook met een bontje onder kan rijden (heb het bontje toen meegenomen) of het ook kwaad kan, de zadelmaker (Harrie van den bosch) zij dat het er gewoon onder kon als ik dat wou, vind het zelf altijd wel mooi staan. Nu is kieffer voor bij de kamer vrij open zegmaar dus zou het niet knellen op de schoft.

Maar nu heb ik even op bokt gekeken verschillende onderwerpen dus van bontjes, maar echt een groot deel van bokt zegt dat dit gewoon slecht is voor de paardenrug.

Maar zou het nu echt kwaad doen? Ik heb mijn zadelmaker dus gevraagd en die zij dat dit gewoon kan.
Het bontje is van echt lamsvel en heeft niet een ruggegraad vrijheid

mirjamvdkamp

Re: Een bontje kan het wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:26

waarom ga jij met een bontje rijden als je zadel op maat is gemaakt. Omdat jij het mooier vind staan? kom op zeg! Het zal er voor je paard niet veel aangenamer door worden. Ik heb niks tegen een bontje maar wel als die voor de sier gebruikt moet worden omdat de ruiter dat mooier vind!

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 07:30

Vind het dan erg raar dat de zadelmaker zegt dat het geen kwaad kan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:32

Ook ik zou het niet doen, heb het zelf ook gehad op mijn passend zadel maar dat lag daardoor dus ook niet goed. :n

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:38

Hallo,

Als je zadelmaker het zadel goed passend heeft gemaakt, dan snap ik ook niet dat hij een bontje geen probleem vindt :? Kijk maar eens vanaf de voorkant van de zadel, onder je zadel door naar de achterkant en zie hoeveel ruimte er is. Doe nu een bontje onder je zadel en kijk nog eens van voor naar achter. Zie je hoeveel ruimte zo'n bontje in beslag neemt? Nu plet de wol natuurlijk wel wat onder het zadel, maar jou precies passende zadel wordt echt een stukje smaller.

Als je het voor de sier zou willen doen: Er zijn dekjes te verkrijgen die alleen een bontrand hebben, en op de plek waar je zadel ligt, een heel dun lapje stof. Zo lijkt het dus alsof je met een bontje rijdt, maar eigenlijk rijd je alleen met een bontrandje.

Nogmaals: ik vind het een hele vreemde reactie van de zadelmaker. Zou bijna denken dat ie zijn werk toch niet helemaal goed doet.

Succes ermee

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:38

ten eerste heeft het enkel nut als je geen dekje eronder doet en het echte wol is...
ten tweede denk ik dat je, als je het zo doet er niet meteen kwaad mee doet omdat je het houdt bij 1 laag tussen zadel en paardenrug (er zijn tegenwoordig veel belachelijk dikke pads enz ook en die gooit iedereen er toch ook zonder problemen tussen).
denk dat je moet nuanceren en bedenken dat een hoop rommel tussen je paard en het zadel proppen niet goed is omdat je dus de kamer vernauwd met al dat spul ertussen. zeker als je zadel op maat gemaakt is, is dat eigenlijk niet nodig en zou je zelfs zonder dekje of iets dergelijks kunnen rijden. Doe je er wel wat tussen dan kies je voor zo weinig mogelijk naar gelang wat je nodig hebt. een dun dekje om je zadel schoon te houden, een bontje (zonder dekje dus) omdat het het zweet goed afvoert en dus voor lange ritten beter geschikt is,...
voor de leuk vind ik echter geen reden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:22

voor de leuk doe je het ook niet.
als je zadel op maat is hoeft er geen bontje tussen,want het bontje veranderd toch de pasvorm.

als je het mooi vind kan je beter een halfpad gebruiken,onder het zadel zie je het verschil niet met een gewoon bontje

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:32

Bedankt voor jullie reactie's

Zoals ik jullie hoor kan ik beter dus niet met bontje rijden, dus ga ik dit ook niet meer doen! :)

Hier mag een slotje op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:33

goedzo :)

nogmaals,voor de sier kan je een halfpad nemen,moet je eens kijken op hipponet.be (van een bokker) daar kan je ze helemaal naar je smaak laten samen stellen

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:38

Alles wat je tussen de kussens stopt en bij de schoft verkleint het zadel.
Dus ook een bontje omdat dat in de kamer ligt.
ALs je zadel passend is gemaakt zou je hem door het bontje verkleinen en zouh et zadel te hoog gaan liggen of op zijn minst gaan knellen.
Ik vindh et persoonlijk dus een vreemd antwoord van je zadelmakker dat hij zsegt dathet wel kan want eigenlijk weet bijna iedereen dat alles wat je in de kamer stopt ongeacht hoe dik het de kamer verkleint en smaller maakt waardoor het niet meer past tenzij het zadel te groot is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:39

Toch zijn er meerdere zadelpassers die zeggen dat een bontje geen kwaad kan. Er is er zelf 1, die hier op bokt best goed aangeschreven staat, die zegt dat het juist goed is om dat het de druk verdeeld..
Ik rijd zelf wel met een bontje, paard loopt fijner met dat bontje als zonder ;)

Voor het geval ik persoonlijk aangevallen ga worden, hier ga ik niet om in, ik beschrijf alleen wat de betreffende zadelpasser heeft gezegd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:43

maar dan is misschien je zadel aangepast op het bontje?

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:44

Snoevie schreef:
goedzo :)

nogmaals,voor de sier kan je een halfpad nemen,moet je eens kijken op hipponet.be (van een bokker) daar kan je ze helemaal naar je smaak laten samen stellen

Oke dankje, zal us even kijken. :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:47

Het ene bontje is het andere bontje niet.

Ga je met een dik bontje rijden waarbij het bont echt onder je zadel ligt, dan veranderd dus de maat van je zadel en past deze dus niet meer zoals het hoort. Hetzelfde geld voor hele dikke dekjes waar veel mee gereden wordt.

Maar wat mensen ook vaak een bontje noemen is een pad waarbij het bont niet onder het zadel ligt maar achter het zadel. Hier kan je gerust mee rijden.

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:58

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:04

Toen ik bij mijn bijrijdpaardje kwam had zij een bontje onder dr zadel, dat heb ik toen zo gelaten. Ik merkte ook niet dat ze niet lekker liep oid. Maar nu is het bontje er naar een half jaar onderuit, loopt ze een stuk lekkerder. Ze heeft een stuk meer ruimte om haar lichaam te bewegen lijkt het, zelfs in de klieren, ze schuimt er ook lekker bij :Y). Voor mij staat wel vast; Nooit meer een bontje! (Als je het namelijk doet als je zadel niet past is het van groot beland te kijken naar een ander zadel ipv een bontje!)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:06

Mijn vriendin heeft een drukpuntenproef laten dan bij de DAP in Borft. Ze vertelde dat in haar ogen een bontje echt een martelwerktuig is, bij het goed passende zadel met bontje werd duidelijk zichtbaar dat het paard aan alle kanten belemmerd werd.
Dus bij een goed passend zadel is een bontje echt not done ;)
Tja en voor het mooie zijn tal van mooie dekjes verkrijgbaar vandaag de dag :+

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:43

Ik denk dat het idd ligt aan het bontje... als je zadel met bontje nog steeds goed ligt zie ik het probleem er niet van in :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:45

als het zadel niet past, moet je er geen bontje onder leggen maar het zadel zo aanpassen dat het wel past.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 05:32

bitje@ mee eens maar als je het zelfde zadel gebruikt voormeerdere paarden dan kan een bontje wel een uitkomst zijn.
Als het zadel op een van die paarden te groot is kun je er een bontje onder doen.
Kan me voorstellen dat als jij drie of vier paarden hebt te rijden je niet het geld hebt om voor al die paarden een aangepast zadel te kopen.

maar heb je maar eenpaard (zoals mij en een aangepast zadel) dan moet je er idnerdaad niets onder doen want dan past ie niet meer

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 05:35

dat vind ik altijd zo'n vreemd excuus,omdat er meerdere paarden mee gereden worden.

als een van die paarden te breed is voor het zadel,dan helpt een bontje ook niet,toch? of begrijp ik het nu helemaal verkeerd

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:26

snoevie @ er van uit gaand dan dat het anders wel past he.
ALs het paard te breed is dan past het gewoonweg niet
maar als jij een wat breder zadel hebt en je rijd twee die smaller zijn dan is een bontje een uitkomst maar niet als het paard te breed is natuurlijk hahahaha

Ik heb maar een paard en die heeft een aangepast zadel no way dat daar eeen bontje onderkomt.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:31

je hebt van die bondjes met alleen een randje voor de sier dus niet de onderkant maar alleen die rand die je ziet.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:41

Als jouw schoenen goed passen met gewone sokken erin, hoe zitten ze dan als je hele dikke wollensokken extra aandoet ?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:52

ik heb bij mijn paard er, op aanraden van de zadelmaker wel een bontje onder. Ze heeft een erg vreemde rug en het zadel is dan ook zo op haar aangepast met t bontje eronder.

Ook gebruik ik idd het bontje ook bij mijn trainingspaarden, waar niet hun eigen zadel meegeleverd is en waar t zadel iets te groot is... Ik ben, jammer genoeg, nog niet zo rijk dat ik voor al die paarden een zadel kan aanschaffen...