Na drie hoofdstellen te hebben geprobeerd ben ik nu opzoek naar het geschikte systeem voor mijn merrie. We zijn begonnen met een CRB en dit ging opzich erg goed maar ik wil toch graag iets van leer ivm schuurplekjes van het touw/knopen (ze heeft een erg gevoelige huid)
Toen zijn we naar een kingekruist systeem van FRA gegaan maar ik vind de release hiervan matig. Toen hebben we een kaakgekruist systeem van FRA geprobeerd maar dit ging absoluut niet. Neusriem schoof omhoog kinriemen bleven niet lekker zitten en slechte release. Daarnaast vond mijn merrie het niets (schudden met haar hoofd)
Nu ben ik dus opzoek naar het geschikte systeem voor haar. Een sidepull heeft niet mijn voorkeur omdat dit een slecht onderscheidend vermogen heeft van links en rechts voor het paard (wat ik in testresultaten heb gelezen). Maar ik heb het nog niet geprobeerd.
Kortom wat zou een geschikt systeem zijn of hebben jullie een tip om een kingekruist systeem aan te passen zodat hij makkelijker weer los gaat.
Ik vind juist niet dat een sidepull een slechte onderscheidend vermogen heeft! Ik vind juist de kruislingse modellen verwarrend, maar dat is een persoonlijke voorkeur (zowel voor ruiter als paard ) Ik ben heel tevreden over mijn Marylot Sidepull.
Touwhalster of Sidepull Op diverse sites geven ze aan dat een sidepull geen hele goede discriminerende werking heeft. Maar bij mij is het persoonlijk in de praktijk anders gebleken, voor veel paarden gewoon duidelijk.
Mirkip een touwhalster heb ik al maar i.v.m. gevoelige huid is dat niet ideaal. Ik zal eens kijken of ik een sidepull kan lenen voor ik aanschaf. Is een sidepull geschikt voor dresuur werk?
En misschien een bontje over het neus en kopstuk gedeelte? Mocht je zoiets fijn vinden rijden dan he... Ik weet niet hoe het touwhalster je op zich bevallen is?
Met de CRB loopt ze beter maar ze krijgt van de knopen al schuurplekjes in de vacht. Een kaakgekruist leren systeem werkte absoluut niet (schudden met haar hoofd en rennen)
Akhal_Teke
Geplaatst: 24-04-10 20:18
ik heb bij mijn hoofdstel de gekruiste leren riempjes er af gehaald en de teugels direct aan de ringen aan de neusriem bevestigd. Ik heb mij merrie hiermee ingereden en rij er nu een jaar mee in de bak en buiten. Ik zou geen andere bitloze optoming willen.
ik tij met een academische kaptoom...teugels aan de 2 buitenste ringen en verder is het eigenlijk hetzelfde als een normaal hoofdstel met bit, alleen je werkt niet in op de mond maar dus op de neus...
ariegorn
Geplaatst: 24-04-10 20:21
jip sidepull is zeer geschikt, ik rij er al jaren mee, en lekker rond maar rij je al lang bitloos? de wondjes kunnen ook komen doordat je toch wat veel druk op je handen hebt. bij bitloos moet je echt op tijd lossen en aan voelen. wat je eens kan doen is ff een paar keer met bit rijden om te voelen of je veel "druk" op je handen hebt.
waarom ik dit zo schrijf: mijn paard word geregeld bereden door 2 goed rijdende meiden, maar toch wat veel druk hebben op hun handen, mijn paard heeft hierdoor echt lelijke plekken op zijn neus en zelfs en verdikking, nu laat ik ze dus even met bit rijden zodat ze goed voelen hoe ze hem vriendelijk kunnen rijden. suc6
Ze heeft het al van haar halster in de wei dus het is niet de druk die er wordt uitgeoefend. De plekjes komen puur door de knopen niet op de neus. Ik rij nu een jaar bitloos.
mijn schoonzusje rijd ook met academische kaptoom en heeft daar een bontje onder omdat die van haar zo gevoelig is op de neus...
Castellon
Geplaatst: 24-04-10 20:41
Ik rijd met sidepull of marylot bloem (zelfde idee als glucksrad) en met beide ben ik super tevreden! Beide dingen zijn voor mijn paardje duidelijk en hij loopt er super mee.
Heb wel van verschillende kanten gehoord dat een sidepull soms richting ogen kan schuiven, heb daar zelf geen problemen mee trouwens.
De bloem ligt sowieso heel stabiel en kan (met bijbehorende neusriem) ook aan je normale hoofdstel bevestigd worden.
En een bosal? Geen persoonlijke ervaring mee, maar als een goede niet zo ontzettend duur was geweest had ik er misschien wel eentje gehad. Hoe verder de 'teugelbevestiging' naar beneden zit hoe fijner ik de inwerking vind.
Ik heb er wel een met ijzer er in. En hij is echt super fijn en het paard heeft er geen last van. Als je er druk op zet krijgt hij die achter zijn oren en niet op zijn neus. Hier wat informatie http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisba ... ie-kaptoom