Is een 18 mm dik bit te dik voor shetjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoisVeenings

Is een 18 mm dik bit te dik voor shetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:53

Hooi allemaal,

Ik kom er maar niet uit welke dikte is nodig heb voor mijn shet van 1.05m...
Ik heb 10.5 cm nodig, en bij veel bitjes in die maat si de dikt 14 mm.
Maar nu heb ik een rubber bitje gevonden in 10.5cm, maar die is 18mm dik.
Ik weet nu echt niet of dat te dik is voor een shetje.

Weet iemand hier antwoord op?!
Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

Groetjes Lois

Cassidy

Re: Is een 18 mm dik bit te dik voor shetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:54

Is afhankelijk van de maat van de mond van je shet. Maar mijn gevoel zegt dat het idd te dik is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:57

Rubber is vaak heel stug en ligt dan ook niet zo fijn in de mond van een paard. Een bitje dat zo klein is dat het in de shetlander zijn mond past, is meestal ook goed wat dikte betreft.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:58

Ligt heel erg aan de mond van de shet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:00

aerdenhout1 schreef:
Rubber is vaak heel stug en ligt dan ook niet zo fijn in de mond van een paard. Een bitje dat zo klein is dat het in de shetlander zijn mond past, is meestal ook goed wat dikte betreft.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Heel veel eigenaren denken dat, hoe dikker het bit is, hoe zachter het is. Maar als het bit zo dik wordt dat het paard met bit in zijn tanden niet meer op elkaar kan krijgen (en dat komt helaas voor), ben je verkeerd bezig.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:54

Cassidy schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Heel veel eigenaren denken dat, hoe dikker het bit is, hoe zachter het is. Maar als het bit zo dik wordt dat het paard met bit in zijn tanden niet meer op elkaar kan krijgen (en dat komt helaas voor), ben je verkeerd bezig.

Ja, daar was ik ook bang voor.
Daarom dacht ik even voor de zekerheid vragen. ;)
Ik zal nog even goed nadenken over wat ik zal doen.

Maar met een gewoon enkelgebroken bustrensje doet mijn shet heel ver zijn mond open.
Dat doet hij al als je hem wilt laten halt houden, daarom dacht ik dat rubber hem misschien beter ligt.

Heeft iemand van jullie misschien nog een idee voor een ander bitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:43

18 mm is erg dik hoor. Dat gebruik ik bij mijn E ook niet. Ik denk dat 14 mm of misschien zelfs 12 mm goed is voor een shet.

Verder kun je een dubbelgebroken trens gebruiken, Deze pikt niet in het gehemelte. Dit doet een enkelgeboken trens wel. Of een ongebroken trens kan ook goed werken

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:53

Anoniem schreef:
18 mm is erg dik hoor. Dat gebruik ik bij mijn E ook niet. Ik denk dat 14 mm of misschien zelfs 12 mm goed is voor een shet.

Verder kun je een dubbelgebroken trens gebruiken, Deze pikt niet in het gehemelte. Dit doet een enkelgeboken trens wel. Of een ongebroken trens kan ook goed werken

Okee, dank je wel voor de tips!
Dan houd het rubber bitje op, en dan ga ik kijken voor een dubbel- of ongebroken trensje!

Dankje wel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:17

XXloisieXX schreef:
Anoniem schreef:

Okee, dank je wel voor de tips!
Dan houd het rubber bitje op, en dan ga ik kijken voor een dubbel- of ongebroken trensje!

Dankje wel! :)

Rubber is eerder onvriendelijk dan vriendelijk. Rubber brand nogal in mond.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:52

Ik zou eerder gaan kijken voor een 14mm. 18mm is voor een klein paard vaak al te dik. Paarden hebben niet zoveel ruimte in hun mond.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:56

18 mm voor een shet klinkt mij als mondvol..