Wat is een fijn zadel voor een stevig iemand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Wat is een fijn zadel voor een stevig iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:23

Ik ben opzoek naar een nieuw zadel. Nu ben ik een gezonde hollandse meid van ong. 1.75 lang. echt dik ben ik niet, maar wel stevig en breed, ik heb een paar flinke bovenbenen.

Ik zou graag verschillende ervaringen horen met verschillende zadels. Bijv. een zadel waar je echt niet lekker in zat, of juist wel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat is een fijn zadel voor een stevig iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:27

Ik zelf ben helemaal fan van boomloos. Je word niet in een bepaalde houding gedwongen dus er is voldoende ruimte. Wel zitten ze heel lekker, in het begin voelt het wat wiebelig etc. maar daar wen je snel aan en dan voel zit je er heel zelfverzekerd en comfortabel op.

Je moet alleen wel oppassen met lichtrijden, dat moet je echt vanuit je knieën doen. Dus zo min mogelijk druk op je stijgbeugels zetten. Maar ook dat went snel.

Ik zou mezelf trouwens ook niet dik noemen maar heb wel wat meer achterwerk etc dan de gemiddelde mens.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:30

Voor mij persoonlijk gaat het volgende op:

Niet lekker: Kieffer, Ainsley, County.
Wel lekker: KN Symphonie, Stübben, Grande CS, Lemetex Galant, Albion (vermits 'ruw' leer).

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:35

Boomloos wil ik niet, ik wil gewoon een normaal boomzadel.

Aslo, op dit moment heb ik er een ainsley opliggen, tenminsten nu even niet, maar normaal gesproken en daar kreeg ik inderdaad een zere rug van...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:37

Ik heb ook stevige bovenbenen, heb een massimo trail van 18,5 inch. Zit perfect!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:38

Ik heb net een nieuwe massimo son en die zit echt heerlijk!

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:39

ben je op zoek naar een dressuur zadel of springzadel? Of veelzijdigheid? Allereerst moet het zadel passen op je paard!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:39

Aah oké, helaas. Hoewel ik het juist voor rugklachten ook zou aanraden, in mijn geval helpt het iig super tegen de pijn. :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:40

Dressuur...

Tuurlijk snap ik dat het moet passen op mijn paard :P dat is het belangrijkste, maar dit zadel past hem niet meer, vandaar dat ik opzoek ga naar iets nieuws, dit is puur ter orientatie :P ervaringen vragen voor mezelf bij meer mensen die misschien niet het perfecte achterwerk hebben net als ik :P

Miss Malfoy, ik heb niet specifieke rugklachten hoor :) Wel slechte knieën dus het zou zowiezo niet handig zijn denk ik...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:42

Aaah ok dat gaat denk ik niet goed samen nee, jammer.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:45

pauline zelf vind ik een zadel zonder diepe zit en met niet te veel wrong prettig zitten.
Je hebt dan gewoon meer ruimte en mn zit is er ook beter in.

Ik heb zelf een kn allegro. Die heeft heel iets meer wrong als een symp (die heeft haast geen wrong) en nog vrij vlak van zit maar net iets dieper als de symp. Wat ik ook fijn vind aan kn is dat de zitten breder is als gemiddeld.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 21-04-10 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:46

Nathalie, KN hoor ik idd veel meer :D Toch maar eens mee laten komen dan, waar heb jij hem vandaan? Ik heb nu tijdelijk een KentMaster op mijn paard liggen, dit ligt mooi op het paard, zit voor geen meter, maar ik zit er wel makkelijk mooi recht op...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:49

Die van mij via mp, mijn instructrice heeft er 1 te koop de zelfde als ik maar dan in het zwart medium boom volgens mij een jaar jonger als die van mij ziet er nog keurig uit! Zal der even een berichtje sturen of ze die nog heeft. Of heb je een andere boom maat nodig?
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 21-04-10 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:52

Geen idee, ik stuur je ff pb :P

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:54

ja is makkelijk met passen, mooi dicht bij! ze woont in hierden. Weet alleen niet zeker of ze hem nog heeft dus heb der ff gesmst!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:26

Had ik dus ook met Ainsley (last van de rug). Ik zelf geef dan ook de voorkeur aan zadels met een wat vlakkere zit en van allemaal was de KN echt mijn favoriet. Was al een oudje, maar oh wat zat ik daar fijn op.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:28

Ik heb nu een KentMaster, zoals ik eerder al schreef, die is ook zeer vlak en ook nog eens geen steun, maar daar heb ik ook nog geen moment pijn in mijn rug van gehad...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:31

KN vind ik persoonlijk erg fijn, ben ook nogal stevig en heb snel last van mijn lijf.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:33

ik heb zelf een JC zadel VZH .. & ik ben ook redelijk gevult .. & die gaat als jaren mee & zit heerlijk!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:35

Wij hebben een kentauer en mijn moeder is vrij stevig.

Heerlijk zadel en we rijden er beiden super op.

De kentauer Penelope als ik het goed schrijf.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:35

Ik heb de Stübben Maestoso de Luxe en daar zit ik echt heerlijk in (ben 1m72 en ben niet bepaald mager!)
Beste manier is volgens mij naar een zadelmaker gaan, op de bok enkele zadels passen, zadelmaker laten komen met de zadels die voor jou lekker zaten, op je paard laten leggen en als het past/aanpasbaar is aan je paard, even rijden zonder beugels.
Zo het ik het tenminste gedaan.
Bepaalde zadels vielen in de winkel al af, andere omdat ze niet paste op mijn paard en een paar omdat ik er niet lekker mee weg kon rijden.
vb.: Kieffer Wien gleed ik bijna van af, Wintec Isabelle Werth vond ik schuren (kunststof), KN zat ik niet lekker in,...
Succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:38

Passen zonder beugels, wat een toptip, zelf nooit bij nagedacht, maar dan zit je idd goed :)...

Zo doen we het ook Charr, maar ik ben nu even afhankelijk van mijn oude zadel, dus daar wachten we even op, en ik dacht ervaringen kan ik altijd vragen :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:13

Ik heb nu een Morris and Nolan, en ik ben fan! Dat zadel zit zo heerlijk.
Kn zat ik altijd prima in, maar sinds ik mijn MN heb kan ik er niet meer fatsoenlijk op zitten...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:12

Ik ben zeker niet de lichtste en heb een Barnsby 431 dressuurzadel. Deze heeft een iets minder diepe zit waardoor je voldoende ruimte hebt als je wat zwaarder bent. Een diepe zit drukt aan de achterkant je bekken in een verkeerde positie waardoor je rugklachten kan krijgen en je schaamstreek teveel belast wordt en gaat doorrijden.

Mijn ruitersport zaak rekende trouwens 100 euro minder dan waarvoor hij nu in de Divoza catalogus staat.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:17

__PSM__ schreef:
Boomloos wil ik niet, ik wil gewoon een normaal boomzadel.

Waarom wil je geen boommloos als ik vragen mag?
Heb je er al eens op gezeten/gereden?