Zadel ophogen (kussens)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Zadel ophogen (kussens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:03

Hoi,

De kussens van mijn zadel zijn te laag.. Hiermee bedoel ik niet dat ze opgevult moeten worden (dat kan niet eens want ze zijn al keihard), maar dat ze te laag zijn in hoogte zegmaar.. Nou heb ik al gehoord van mensen dat ze er een opgevouwen dekje onder doen achter, maar dat lijkt mij nou toch niet echt een goede oplossing. Weet iemand of je de kussens kan ophogen? Of een andere oplossing hiervoor? (zal schuimrubber werken?) Of kan je dan beter een nieuw zadel kan kopen? Ik ben namelijk nogal gehecht aan mn zadel :Y)

Ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Zadel ophogen (kussens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:04

Nieuw zadel... Of een bontje/gelpad oid maar dan zou je echt beter een nieuw zadel nemen denk ik eigenlijk :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:05

dit kan wel door middel van vilt
het hele zadel word dan verbouwd
tegenwoordig kunnen ze al best veel

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:06

onley schreef:
dit kan wel door middel van vilt
het hele zadel word dan verbouwd
tegenwoordig kunnen ze al best veel

Klinkt prijzig?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:10

mss kan je Isabelle van superhorse eens laten kijken?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:12

wie is dat ?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:15

http://www.superhorse.nl Isabelle van Dijnsen zij is een master saddle fitting consultante en echt een hele goede!! ze komt uit Breda, weet niet of je paard daar ver vandaan staat? ze komt igg wel op veel plekken ;)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:35

Ik ga even kijken! Zelf kom ik wel uit Breda, maar het paard staat bij Utrecht..
Vast wel wat te regelen als het echt kan :)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:53

Waarom moeten de kussens opgehoogd worden? Lijkt het zadel achterover te liggen? Dan moet je niet vergeten om te controleren of de breedte van het kopijzer wel klopt. En te smal kopijzer kan er ook voor zorgen dat een zadel achterover gaat liggen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:08

GreaseMonkey schreef:
Waarom moeten de kussens opgehoogd worden? Lijkt het zadel achterover te liggen? Dan moet je niet vergeten om te controleren of de breedte van het kopijzer wel klopt. En te smal kopijzer kan er ook voor zorgen dat een zadel achterover gaat liggen.

Het kopijzer lijkt wel het goede, en de kussens zijn ook niet extreem te laag, maar het paard heeft gewoon een vrij holle rug. Ik zal er nog eens naar kijken en anderen om een mening vragen :)

Zal nog even vermelden dat ze er zelf geen last van lijkt te hebben, rug is ook pas nog gecontroleerd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:32

Als de kussens kei hard zijn, is dat eigenlijk niet oké. Kussens horen veerkrachtig te zijn.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:41

Ik weet niet tot hoever ze komt, maar weet wel dat ze bij ook wel eens in sliedrecht is geweest dus ook niet naast de deur.. Mail adres staat op de site, ze is nm niet zo vaak in de winkel ivm zadels passen ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:15

Keil in je kussens zetten is mogelijk hoor als er wol in de kussens zit.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:56

mijn paard heeft ook een holle rug. als het zadel dan niet aansluit, past toch het kopijzer niet. ik had dat eerst ook en het zadel brugde. nu heb ik een nieuw, (veel) breder zadel en nu sluit het mooi aan. de kussens zijn net zo als bij het vorige zadel. heb nu niet veel tijd om te typen, maar mocht je toelichting willen kan ik wel pben met foto's

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:54

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een breed kopijzer per definitie de oplossing is hoor... de boom van het zadel kan ook gewoonweg te recht zijn. Dan kun je het wel laten aansluiten door het kopijzer breder te maken, maar dan kukelt de ruiter voorover...

TS heb je al een (goede!) zadelpasser laten kijken?

Nookie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:45

Voor zover ik weet zijn er ook 2 onderleggers die alleen de achterkant hoger maken deze twee:
Afbeelding
Het "steeltje" komt in het kanaal tussen de kussen te liggen (het gaat om het pingpong vormige bontje)
Afbeelding
Dit is een soort schuimrubber dat schuin omhoog loopt naar achteren toe, ik meen dat je ook verschillende schuintes hebt. Ze noemen het ook wel een spie.

Bij de meeste ruitersportzaken hebben ze dit wel denk ik

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:48

@Greasemonkey; nog niet, maar dat ga ik wel laten doen! bij ons zit de paardensschuur in de buurt.. en anders ga ik even bij de tip in breda kijken!

@nookie87; zoiets bedoelde ik inderdaad ja :) Ga daar ook eens naar vragen en kijken wat het beste is, dankje!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:21

nou die dingen die nookie laat zien moet je er vooral niet onderleggen, die halen het probleem niet weg, maar geven alleen maar een (slechte) oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:34

lonnie schreef:
nou die dingen die nookie laat zien moet je er vooral niet onderleggen, die halen het probleem niet weg, maar geven alleen maar een (slechte) oplossing!

Waarom? :) Argumenten kunnen heel handig zijn namelijk ;)
Imo is het namelijk geen probleem, het zadel is hoger en de kussens zijn niet zo 'hard' meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:37

germie schreef:
Keil in je kussens zetten is mogelijk hoor als er wol in de kussens zit.

Dat kan enkel bij specifie ontwerpen aangezien je moet zien te voorkomen dat er een stiknaad over de rug komt te lopen en dat betekend dat het leer lang genoeg moet zijn (vooral in het midden). Het is bovendien een zeer prijzig ding om te doen dat niet veel zadelmakers beheersen, dus ook afhankelijk van de waarde zadel of het de moeite waard is.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:40

Bij divoza hebben ze ook zadelonderleggers die achter ophogend zijn (en ze hebben ze ook voor voor ophogend)
Ik heb deze zelf besteld omdat ik hetzelfde probleem had en mijn zadel ligt nu helemaal goed. Kost even wat (E 98,-) maar je hebt er wel wat voor.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:17

Bizzybijtje schreef:
lonnie schreef:

Waarom? :) Argumenten kunnen heel handig zijn namelijk ;)
Imo is het namelijk geen probleem, het zadel is hoger en de kussens zijn niet zo 'hard' meer.

ik had mn argumenten al gegeven ;)
als het kussen van achter niet aansluit, dan is de vorm van het zadel niet geschikt voor de rug van je paard. anders zouden de kussens wel gewoon op de rug aansluiten namelijk

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 18:50

@lonnie: ik weet niet hoe je het bedoeld maar de kussens sluiten aan op de rug van het paard.. alleen ligt het zadel dan een beetje achterover, waardoor je zelf ook verder naar achter zit en niet op het punt waar je eigenlijk zal moeten. Maar het is dus niet zo dat mijn zadel aan de achterkant omhoog staat ofzo, en het is ook niet zo dat je het zadel aan de achterkant op kan tillen, want dat gaat niet..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:03

maar als het zadel van achteren kiept, weet je dan wel zeker dat het van voren breed genoeg is? ik zal eens foto's zoeken van mijn kiepende zadel toen en mijn rechte zadel nu, dan zie je wat ik bedoel

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:04

het kan idd wel, maar ik twijfel er wel hard aan, want er zit al een best brede boom in en het lijkt best aan te sluiten..

ben benieuwd naar eventuele foto's