Ervaring met kunststof bit met fruitsmaak???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Ervaring met kunststof bit met fruitsmaak???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:08

Mijn paard (bijna 7 jaar) heeft van waar hij vandaan komt een enkelgebroken watertrens, zo'n koperkleurige. Vanwege allerlei redenen (o.a. zwaar opde voorhand lopen, duiken etc) zit ik al een tijdje te denken om een dubbelgebroken bit te kopen. Nu heb ik op diverse sites rubberen of kunststof bitten gezien met fruitsmaak (bijv appel).
Is dat nou wat?
Neemt een paard dat makkelijk aan?
Vinden ze dat fijn (ipv ijzer in de mond dus)
Is het zachter of vergelijkbaar qua inwerking als een ijzeren bit?
Wie heeft er ervaring mee (zowel positief als negatief)?

Caira

Re: Ervaring met kunststof bit met fruitsmaak???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:11

niet doen, is te stroef en geen fijn materiaal voor je paard. Ga eens kritisch kijken naar je rijstijl en misschien moet je variëren met de dikte van het bit? Heb je wel eens naar een myler gekeken?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:14

ik heb mijn haf een tijd op een appel bit gereden
ging prima ben er alleen mee gestopt omdat ze hem stuk kunnen bijten.

ik rij nu met een dubbel gebroken van K&K augrigan
dat is met een bolletje in plaats ven een plat stukje.

mocht je een dubbel gebroken appelbitje willen
ik heb nog een bijna nieuwe liggen

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:38

Ik rijd mijn paard al een hele tijd met een appelbit (ongebroken).
Maar paard vind dit fijner dan een ijzeren (dubbel of enkelgebroken), neemt hem dus ook makkelijker aan, kauwt meer en voelt soepeler van voren.
Eerst had ik een watertrensje, deze is op een gegeven moment op buitenrit doormiddengebroken, ik had hem al wel ca 1,5 jaar toen .
Ik rijd nu (ook al een hele tijd) met een bustrens, verder hetzelfde, heel fijn. En voor crossen gebruik ik nog wel eens mijn kneveltrens, die qua mondstuk verder ook hetzelfde is.
Dit bit ligt verder erg stabiel en volgens mij is het ook zeker niet een scherp bit.

Ik denk dat de smaak niet zoveel uitmaakt trouwens, maar ik heb het idee dat mn paard de stof toch wel fijn vind.
En verder zal een bit best kunnen helpen problemen te verminderen(als het huidige bit gewoon niet geschikt is voor het paard), maar ze zullen niet zomaar verdwenen zijn!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:13

Mijn jonge paard heeft een dubbelgebroken kunstof bit zonder de smaak wel maar ze pakt hem beter dan een gewoon ijzeren bit.
Rubber kan inderdaad stroef zijn maar kunststof toch echt niet hoor de van mij toch niet en ze zijn ook nogeens veel lichter dus ik vind het wel prettig voor mijn paard hoe ze er op loopt kan ik je niet vertellen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:17

ik gebruik ook een ongebroken appeltrens, ik heb zelf '' geproefd'', maar er zit geen smaak of reuk aan. wel kauwt ze er lekker op, en is wat rustiger in de mond.

Denk alleen niet dat je voor zwaar op de hand en duiken het gaat oplossen met een bit, dat is een kwestie van de achterhand er onder rijden, en actiever maken.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:21

Ik heb een Happy Mouth bitje, dus een 'appelbitje'. Ik heb hem twee keer gebruikt met stapwerk en daarna overgestapt naar bitloos. Vandaag longeerwerk gedaan met de fysio en met met het bit in. Ze reageerde er echt super op. Maar of het nou komt door het bit. Ik denk je je eerlijk moet gaan zoeken naar wat het beste in jou paardje zijn mond past. Het is net als een zadel, daar zijn er ook maar paar in de wereld van die echt super op je paard passen. Elke rug en dus ook elke mond is anders. Mijn paardje reageerd goed op een dubbelgebroken, nog beter op bitloos maar dat daarbuiten, en een ander paardje dat ik weet weer het best op een enkelgebroken. :)

Edit: Het is degelijk wel wat zachter, maar zoals vaker wordt gezecht. Kan echter ook heel stroef zijn. Een paard moet wel voldoende schuim produceren. Al is het bij het HM bit gering nodig, bij een echt rubbere bit kan het vaak wel gaan schuren doordat het te droog is.
Elk bit is zacht, maar moet maar in de goede handen gebruikt worden. Bij mijn eigen paard heb ik niet gemerkt dat ze het beter aannam, eigenlijk hetzelfde als haar RVS ijzeren dubbelgebroken bit.