welk bit voor shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stronglady

welk bit voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:37

Joepie, Snowy is er!
Wat een schatje is onze nieuwe shetlander!
Bij de aankoop hebben we hoofdstel en zadel erbij gekocht van de vorige eigenaar, maar ik heb het idee dat het bit niet fijn is voor Snowy.... ze kauwt erop als een idioot en schudt heel erg met haar hoofd. Het gaat om een enkelgebroken bustrens. De breedte klopt volgens mij wel, ik kan er precies twee vingertoppen tussen krijgen, maar het bit is vlak bij de ringen wel zeker 2cm dik!

Verder is het zo dat Snowy al veel ervaring heeft, maar mijn kinderen nog niet, dus die gaan het 'van haar' leren .... zijn dus ook nog niet zo fijngevoelig en ik zoek dus naar een bit waarbij ze haar zo weinig mogelijk last bezorgen ;-) Zat zelf te denken aan een dubbelgebroken of ongebroken watertrens. Wat raden jullie mij aan?

Ben benieuwd!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:44

Ik heb bij mijn jongste een dubbelgebroken watertrensje van 10,5 en daar doet hij het echt heel goed op. Bit is geloof ik op het dikste punt 1,5 cm dik.
Voor de andere hebben we een Robart bustrensje. Een dun bitje (niet extreem, kregen we ook bij aankoop) en ook hij doet het daar prima op.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:48

Denk dat je als je kinderen het nog moeten leren je toch beter bij een bustens kan blijven
Die ligt wat stabieler in de mond en kan niet zo makkelijk door de mond getrokken worden als
een watertrens
Zou wel gaan kijken voor een dunner exemplaar en dan eventueel een dubbel gebroken,
dat zal je pony waarschijnlijk wel waarderen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:01

Stronglady schreef:
De breedte klopt volgens mij wel, ik kan er precies twee vingertoppen tussen krijgen, maar het bit is vlak bij de ringen wel zeker 2cm dik!

? Waar kun je 2 vingertoppen tussen krijgen.
2 cm dik aan de uiteinden lijkt me wat veel van het goede, die mondjes zijn vaak zo klein. Denk dat 1 cm wrs veel beter in de buurt komt.

Stronglady

Re: welk bit voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:49

Ik bedoel als ze het bit in heeft, kan ik aan weerszijden het bit opnemen tussen mijn 2 vingertoppen en dan past dat net... zit wel redelijk strak dan.

aslo

Re: welk bit voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:04

De bitringen moeten ahw tegen de 'wangen' aanliggen. Bij een bustrens hoeven de bitdelen amper uit te steken. Bij een watertrensje mag dit iets meer, omdat anders de mondhoeken tussen ring en bitdeel kunnen komen.