Mening Zadelmaker 1:
Een zadel mag absoluut niet voorbij de 18de rib komen, dus er past maximaal een 17 inch zadel op mijn paard qua kussens. Ik moet een 17,5 inch zadel qua zitvlak. Diegene kan mij een zadel leveren met 17 inch kussens en een 17,5 inch zitvlak erop Zodat het zadel niet voorbij de 18de rib komt en ik ook in het zadel pas. Een zadel dat voorbij de 18de rib komt (al is het 1cm) zou problemen geven.
Mening zadelmaker 2:
Heeft m'n paard nog niet gezien, maar gelooft niet dat er geen 17,5 inch zadel op m'n paard past. Want zelfs D pony's kunnen een 17,5 inch zadel hebben. Maar goed, hij heeft m'n paard nog niet gezien, dus daar kan ik verder niets over zeggen en hij ook niet natuurlijk met zekerheid.
Wel is het zo dat mij huidige zadel een 18 inch is en het merk schijnt best lang te vallen ook. Dus wie weet past een 17,5 inch van een gewoon vallend merk qua lengte wel. Hij zou gelijk kunnen hebben...
Hij is van mening dat een zadel ook best iets over de 18de rib mag komen, mits het zadel verder perfect in balans ligt, dus de ruiter precies in het midden zit.
Dat is de druk gelijkmatig over het zadel verdeeld, en hoe groter t oppervlakte, des te minder is de druk per cm2.
Hij vind een zadel met 17 inch kussens en een 17,5 inch zitvlak helemaal geen goed idee. Want dan ga je t gewicht over een kleiner oppervlakte verdelen.
En daarbij zit je niet meer precies in het midden wanneer het zitvlak groter is dan de kussens Dan kom je verder achterop de kussens te zitten ipv precies in t midden. Een zadel is altijd op de achter ingekort natuurlijk qua kussens, aan de voorkant kan niet (lijkt mij idd? )
dan zou het gewicht van de ruiter dus niet meer precies in het midden liggen maar meer naar achteren. Daardoor wordt de druk achterin het zadel groter, en dit geeft juist problemen.
Ook bij een paard met een lange rug, waarbij de druk achterin het zadel hoger is, ook al ligt t voor de 18de rib. Het duurt misschien iets langer voor zo'n paard problemen krijgt, maar uiteindelijk krijgt zo'n paard dat ook.
Dus mits het zadel perfect in balans ligt, is het geen probleem dat t zadel ietsjes over de 18de rib zou komen. (mocht dat überhaupt t geval zijn dan).
Maar ja... mijn probleem is nu... Welk verhaal is de juiste.
Ik hoor graag jullie mening met argumentatie