Speciaal bit voor uitstekende tong?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelatommy

Speciaal bit voor uitstekende tong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:40

Heey!

Vandaag had ik dus wedstrijd, en tijdens me trainingen steekt me pony steeds vaker ze tong uit. Hoe moeilijker het wordt, hoe meer ze tong eruit hangt.

Vorige maand eerste keer L2 starten, gelukkig de tong binnen gehouden.
maar vandaag......
heel me eerste proef stak die steeds ze tong uit.
& je raad het al.. voor elk onderdeel waar ze tong uit staat krijg je een punt aftrek en er staat bij: tong uit mond.

Nu baal ik onwijs en hoorde vage verhalen dat je ook een speciaal bit heb.
Heeft daar iemand ervaring mee? of weet die toevallig welk of wat voorn bit het is?

:)

Anoniem

Re: Speciaal bit voor uitstekende tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:43

Ik kan me voorstellen dat een lepelbit bedoelt wordt. Een ander bit kan ik me niet voorstellen. Maar een lepelbit maakt het moeilijker om de tong over het bit te gooien. Het uitsteken zal hier niet mee voorkomen kunnen worden. Mijn ervaring is dat de tong binnen blijft als het paard correct gereden wordt en mooi los kan laten in de rug.

Ik zou willen aan raden om je paard te laten na kijken (tanden, rug/spieren, zadel, jouw houding er ook bij eventueel) en daarna verder te gaan kijken.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:47

tong uitsteken is een aangeleerd eigenschap,de haf die ik vroeger altijd reed deed dat ook er is weinig tegen te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:48

Tong uit de mond is aanleuningsprobleem, niet in beginsel een bitprobleem.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:49

Er is wel veel tegen te doen, paarden die de tong uitsteken laten het bit niet los. Ze drukken het bit tegen het verhemelte aan en daardoor komt er een stuk tong naar buiten.

Zorgen dat ze goed loslaten dus, ook de rug. Je aanleuning is gewoon niet goed, en natuurlijk krijg je daar minpunten voor. Zorg er voor dat je aanleuning goed is, dan komt het allemaal goed.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:49

Niet om jou op de vingers te tikken, maar wel als goedbedoelde mededeling. Een paard denkt niet: "o nu zal ik mijn ruiter eens pesten, ik ga me tong uitsteken." Misschien pak je onbewust wat (te) veel in de mond (op wedstrijd). Probeer in het rijden, en ook bij de moeilijkere oefeningen telkens naar die nagefelijkheid toe te werken. Een paard zou je bij wijze van spreken met je pinken moeten kunnen rijden.
Een tonglepel zijn slechts lapmiddeltjes die misschien de oorzaak zullen zijn voor heviger staken (vb. stijgeren, kop in de lucht, ervandoor gaan,...)
Ik zou dus aanraden om eerst heel bewust van jezelf je paard te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:50

koeky schreef:
tong uitsteken is een aangeleerd eigenschap,de haf die ik vroeger altijd reed deed dat ook er is weinig tegen te doen

Mijn paard heeft het zich zelf ook aan geleerd. Als hij correct loopt en de aanleuning goed is verdwijnt zijn tong eindelijk naar binnen. Paard doet hij al jaren zowel tijdens het rijden als tijdens zijn eigen tijd.

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:52

Judith_ schreef:
Ik kan me voorstellen dat een lepelbit bedoelt wordt. Een ander bit kan ik me niet voorstellen. Maar een lepelbit maakt het moeilijker om de tong over het bit te gooien. Het uitsteken zal hier niet mee voorkomen kunnen worden. Mijn ervaring is dat de tong binnen blijft als het paard correct gereden wordt en mooi los kan laten in de rug.

Ik zou willen aan raden om je paard te laten na kijken (tanden, rug/spieren, zadel, jouw houding er ook bij eventueel) en daarna verder te gaan kijken.

Oke, ja laatst zat ik ook te denken om hem maar naar de tandarts te sturen, maar me moeder zegt dan: Nee joh hoeft niet.

& volgens me moeder en me instructrice ligt me zadel goed. (al vind ik zelf van niet)
Ik ga morgen gewoon even voor me zadel bellen.
& moet ik dan specifiek een tandarts nemen? of kan een dierenarts ook?
Sonja schreef:
Tong uit de mond is aanleuningsprobleem, niet in beginsel een bitprobleem.

Oke! Ik zal me instructrice even informeren of ze mij hierbij wil helpen.

Annemeik schreef:
Er is wel veel tegen te doen, paarden die de tong uitsteken laten het bit niet los. Ze drukken het bit tegen het verhemelte aan en daardoor komt er een stuk tong naar buiten.

Zorgen dat ze goed loslaten dus, ook de rug. Je aanleuning is gewoon niet goed, en natuurlijk krijg je daar minpunten voor. Zorg er voor dat je aanleuning goed is, dan komt het allemaal goed.

ooo okee!!!
Dus toch me aanleuning. Nou ik ga zeker me instructrice er op raden om mij daar mee verder te helpen.
Aangezien mijn pony een fjord is, is dat toch nog eens lastig,

Champie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:52

x_Quinta_x schreef:
Niet om jou op de vingers te tikken, maar wel als goedbedoelde mededeling. Een paard denkt niet: "o nu zal ik mijn ruiter eens pesten, ik ga me tong uitsteken." Misschien pak je onbewust wat (te) veel in de mond (op wedstrijd). Probeer in het rijden, en ook bij de moeilijkere oefeningen telkens naar die nagefelijkheid toe te werken. Een paard zou je bij wijze van spreken met je pinken moeten kunnen rijden.
Een tonglepel zijn slechts lapmiddeltjes die misschien de oorzaak zullen zijn voor heviger staken (vb. stijgeren, kop in de lucht, ervandoor gaan,...)

helemaal mee eens,,, ik denk idd dat dit een kwestie van teveel druk in de mond is... en wellicht eens andere bitjes proberen... kijken of hij het dan ook doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:53

Waarom zou het lastig zijn omdat je pony een fjord is :?

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:54

Champie1 schreef:
x_Quinta_x schreef:

helemaal mee eens,,, ik denk idd dat dit een kwestie van teveel druk in de mond is... en wellicht eens andere bitjes proberen... kijken of hij het dan ook doet

Ik heb een zilvere dubbelgebroken trens.
& op me andere hoofdstel een goud?(zo'n bit waar een smaakje aan zit) dubbelgebroken trens.
maar indd, hij steekt met dat goude geen tong uit.
Mmmm......

Wat raden jullie voor een bit aan?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:55

Zelfde bit, les nemen ;)

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:55

Annemeik schreef:
Zelfde bit, les nemen ;)

Ik les 1x per week.

Champie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:56

Angelatommy schreef:
Annemeik schreef:
Zelfde bit, les nemen ;)

Ik les 1x per week.

oke, meer les dan :9

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:57

Dan dat even goed met je instructie overleggen, want een ander bit gaat echt geen verschil maken. Hoogstens dat het even weg is, maar daarna komt dat gewoon weer terug.

Bij mij heeft het een half jaar geduurd voordat ik kon starten en hij het niet meer deed. Van voren los houden, van achter bij rijden.

Het ligt echt niet aan je bit.

Anoniem

Een ander bit is niet perse nodig. Goed les nemen en het paard laten na kijken zou ik doen. Als je zelf al twijfeld over de ligging van het zadel is het misschien geen verkeerd idee om een zadelmaker langs te laten komen. Met een niet passend zadel of bijv. blokkades in de rug kan het paard ook niet los laten.

beantsje

Ligt het bit hoog genoeg?
Als hij te laag ligt, wordt het gemakkelijker om de tong erover te trekken.

Champie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:58

het blijft toch een lastige kwestie... als hij het met andere bitje het niet doet, waarom niet over op die? wellicht is het bitje net wat dikker/minder dik en ligt die gewoon beter... en daarnaast meer les nemen,,,

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:01

Annemeik schreef:
Dan dat even goed met je instructie overleggen, want een ander bit gaat echt geen verschil maken. Hoogstens dat het even weg is, maar daarna komt dat gewoon weer terug.

Bij mij heeft het een half jaar geduurd voordat ik kon starten en hij het niet meer deed. Van voren los houden, van achter bij rijden.

Het ligt echt niet aan je bit.

Oke. Nou ik hou ook gewoon dit bit hoor.
Ik ga zeker even met haar praten. :)
beantsje schreef:
Ligt het bit hoog genoeg?
Als hij te laag ligt, wordt het gemakkelijker om de tong erover te trekken.

Ja, me bit zit hoog genoeg. Hij steekt alleen ze tong uit en legt hem niet erover heen.
Champie1 schreef:
het blijft toch een lastige kwestie... als hij het met andere bitje het niet doet, waarom niet over op die? wellicht is het bitje net wat dikker/minder dik en ligt die gewoon beter... en daarnaast meer les nemen,,,

het bitje is inderdaad dikker waarmee hij ze tong NIET uitsteekt.

Ik verander niet van bit en ga zeker goed praten. want als dit blijvend kan zijn...... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:04

Mijn paard heeft dit ook lang gedaan. Dit was bij mij ook een aanleuningsprobleem.
Nu na goede les, voorwaarts rijden enz. doet ze dit niet meer. Ook is een bezoek van de tandarts en het onderzoeken van je zadel natuurlijk ook een voorwaarde.

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:07

Coby schreef:
Mijn paard heeft dit ook lang gedaan. Dit was bij mij ook een aanleuningsprobleem.
Nu na goede les, voorwaarts rijden enz. doet ze dit niet meer. Ook is een bezoek van de tandarts en het onderzoeken van je zadel natuurlijk ook een voorwaarde.

Oke, ik vind het altijd fijn als mensen met ervaring reageren, die weten het meestal toch het beste.
Die aanleuningsprobleem wil ik dan zeker goed oplossen.
Aanleuning zoeken vind ik erg moeilijk, omdat ik me pony ook alles moet leren.
Ik heb een tijd gehad dat hij zonder te vragen gewoon uitstekend aan de teugel liep, nu ik het onwijs druk heb, gaat het steeds minder. Ik ga maar weer eens mezelf beter concentreren op het paardrijden,
Maar ik wil dat zeker sterk en goed verbeteren met me instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:21

Het kan natuurlijk ook een gebitsprobleem zijn. Mijn paard gaat ieder jaar naar de tandarts. Maar dit jaar bleken er na minder dan een jaar al flinke haken op haar kiezen te zitten. Met als gevolg dat ze (hoe kan het ook anders) last van haar bit had.

Dus probeer daar wel op te letten. Veel tempowisselingen helpen om haar meer op de achterhand te krijgen. Daarnaast natuurlijk een zachte hand. Druk wanneer ze naar boven gaat, gelijk loslaten wanneer ze nageeft. Op dat moment met een constante lichte druk doorrijden. Maar dit bereik je alleen wanneer je paard goed voorwaarts is.

Ik weet overigens niet hoe de bouw van je fjord is. Ieder paard kan nageven. Maar door een bepaalde bouw (kort dik nekkie) zijn de mogelijkheden natuurlijk wel wat beperkter.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:55

Ik heb ooit een haflinger gereden die dat ook deed, ook allemaal bitten geprobeerd maar niks hielp. Uiteindelijk bleek het wel in haar rug te zitten, en is er een ostepaat bij geweest die haar rug behandeld heeft. Helaas is ze kort daarna ook verkocht, maar ik geloof er niet in dat het uithangen van de tong altijd met het bit te maken heeft. Ik zou dus even verder kijken eerst, om dingen uit te sluiten. Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:40

Over het algemeen heeft tong uitsteken wel een oorzaak. Dat kan fysiek of rijtechnisch zijn. Misschien werkt dat dunnere bitje net even te scherp in? Teveel teugeldruk kan een oorzaak zijn van tong uitsteken.

Het is goed om actief op zoek te gaan naar die oorzaak. Want het kan snel een gewoonte worden, die blijft ook nadat de oorzaak is weggenomen.

Een tonglepel is symptoombestrijding en is ook niet toegestaan op wedstrijden.