Bitloze optoming in cominatie met pessoatuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Bitloze optoming in cominatie met pessoatuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:44

Hallo allemaal,

Misschien een domme vraag hoor, maar ik vroeg mij dus eigenlijk af welke bitloze optomingen het best gebruikt kunnen worden in combinatie met het pessoa tuig.

Mijn paard heeft vanwege ziekte al meer dan een halfjaar stil gestaan. Ik wil hem nu weer rustig aan gaan opbouwen, en dus ook gaan longeren met de pessoa. Omdat mijn paard in het verleden ernstige gebits problemen gehad heeft, en het bit toen dus erg pijn deed bij hem ben ik sindsdien overgestapt op bitloos.
Ik zou dit het liefst dus ook blijven gebruiken tijdens het longeren met een pessoa.
Ik ben in het bezit van een hoofdstel type Janosh (kingekruist) en een Barefoot Walnut hoofdstel (kaakgekruist). In de handleiding van het Janosh hoofdstel staat nadrukkelijk dat longeren met dit hoofdstel in combinatie met een pessoatuig niet slim is. Is het wel mogelijk om het Barefoot hoofdstel hiervoor te kunnen gebruiken? en zo ja, op welke manier kan ik de pessoa het best aan het hoofdstel bevestigen? Zo nee, welke bitloze optoming is hier wel geschikt voor?

Alvast bedankt!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:06

Denk dat het wel lastig wordt, je hebt immers geen ringen aan je hoofdstel waar de pessoa doorheen kan..
Er bestaan dacht ik wel van die rijhalsters met extra ringen aan de zijkant, waar je normaal de teugels aan bevestigt.
Aan de pessoa zitten klipjes toch? die passen natuurlijk niet door de ringetjes van je bitloze hoofdstellen..
Misschien kun je met een gewoon touwtje longeren, zo'n touwtje past wel door die ringetjes denk ik?
Succes ermee! :)

horse_addict

Re: Bitloze optoming in cominatie met pessoatuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:09

Ik gebruik de neusriem van een crosslink (heeft 2 ringen aan de neusriem), gewoon de katrolletjes van de pessoa eraan klikken en je hebt hetzelfde resultaat als met bit. Gaat heel goed!

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:17

een kaptoom mischien?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:21

Je kunt vrij veel bitloze hoofdstellen gebruiken in combinatie met een o.a. een pessoatuig.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:32

Ik heb hier laatst nog een topic over geopend, mss de zoekfunctie eens gebruiken ;)

Gaat prima met bitloos samen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:17

Ohja dat is natuurlijk ook zo, je hoeft niets DOOR de ringetjes te halen, er zitten katrolletjes aan die je AAN de ringetjes moet klikken :D
Dus dan kan het wel makkelijk lijkt mij!? :)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:31

Ontzettend bedankt voor jullie reactie's! :D
Ik ga het eens proberen met mijn walnut hoofdstel, en mocht dat niet gaan probeer ik een ander bitloos hoofdstel. Maar het is fijn om te weten dat dit gewoon kan. Ik wilde het gewoon zeker weten, gezien het bij het Janosh hoofdstel werd afgeraden.

@Loes'sCorner
Ik had de zoekfunctie al gebruikt, maar jouw topic kwam niet naar boven helaas. Mss niet de juiste trefwoorden gebruikt, sorry.