uitrijdekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

uitrijdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 01:03

hoi bokkers ik zit namelijk met een domme vraag
gebruik je een uitrijdeken tijdens het rijden buiten of na het rijden dus het uitstappen?
weet het het is een beetje een domme vraag

frangelica

Re: uitrijdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 01:15

uitrijdeken het woord zegt het al........paard nat flink bezweet niet meteen de kou in..dus dan gooi ik altijd ff de deken erop...zodat hij niet te snel afkoelt....maar ik gebruik hem in de zomer eigelijk nooit.
misschien andere mensen. andere dingen.

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:42

Inderdaad, als je gereden hebt om er voor te zorgen dat je paard niet te snel afkoelt. Je kunt hem ook gebruiken tijdens het instappen, zodat het niet te koud is, nadat hij onder zijn warme deken uitkomt.

Ik gebruik hem ook alleen in de winter als het vriest of hard waait.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:44

Ik gebruik hem na het rijden.
Als het heel koud is ook ervoor, om een kléín beetje de spieren warm te houden.

Ik gebruik hem ook op buitenrit, als het nog een beetje fris is :)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:47

sorry voor mijn laat bericht maar een vliegen en een waterdicht uitrijdeken gebruik je toch tijdens je gehele rit?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:50

Ik gebruik ze tijdens de winter ook gewoon als deken om mee te rijden hoor. Ze blijven goed liggen meestal.

En in de buitenbak vind ik dat fijner dan deken opdoen om los te rijden, af doen als hij los is, dan weer opdoen als je wilt uitstappen... zo kan ik ook nog eens een stukje stappen zonder dat ze erg koud worden.

Vliegenuitrijdeken rijden wij ritten van +/- 4 uur mee.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:51

Waterdichte uitrijdeken (als in nierdeken) is voor mensen die bv van club door de regen terug naar huis rijden. Niet om een uur mee te rijden in de bak ofzo :n

Vliegennierdeken is het meest zinloze ding op deze wereld als je het mij vraagt, dan moet je echt gewoon een vliegendeken met zadeluitsparing en hals nemen en ja die is voor de hele rit :j

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:56

Alwiene schreef:
Niet om een uur mee te rijden in de bak ofzo :n

Hoe dat zo?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:04

Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking dus rij er ook mee in de winter, de gehele tijd dat ik er op zit. Paard is al wat ouder en staat normaal onder een deken. Hou toch zelf ook mijn kleren aan?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:22

Heino schreef:
Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking dus rij er ook mee in de winter, de gehele tijd dat ik er op zit. Paard is al wat ouder en staat normaal onder een deken. Hou toch zelf ook mijn kleren aan?

Die is goed :+

Zo gaat het hier ook. Als het wat warmer word gebruik ik hem wel alleen tijdens het losrijden/stappen en uitstappen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:29

Ik heb met rijden in de winter gewoon de uitrijdeken de gehele training erop liggen met in en uitstappen heb ik er nog een zweet deken over heen liggen

Maargoed mijn paarden staan in de winter ook onder 1000 gram of meer hier is het dan in de winters ook kouders als -20 graden

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:01

Annemeik schreef:
Alwiene schreef:
Niet om een uur mee te rijden in de bak ofzo :n

Hoe dat zo?

Blijkbaar vergis ik me :j Leek mij niet dat je met een waterdichte (dus slecht ademende) deken je hele training gaat doen, maar aan de reacties hier maak ik op dat dat dus wel zo gedaan wordt :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:18

Waterdicht betekend niet per direct slecht ademend...
Wat dacht je dan dat de regendekens slecht waren?
Je moet natuurlijk wel een deken van qwaliteid hebben

Ik zou persoonlijk alleen met een waterdichte deken rijden als het regent
Voor de rest rijd ik met een gewone deken en nog nooit problemen meegehad hoor

ElanFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:44

bij het instappen misschien even nog bij het losrijden maar vooral bij het uitstappen

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:12

Ik gebruik alleen een uitrijdeken om even mee los te rijden en haal hem daarna af. Als je gaat hardlopen buiten trek je toch ook geen extra dikke jas aan. Uiteraard ook met uitstappen, anders koelt je paard te snel af.

Een vliegenuitrijdeken houd je de hele rit op, omdat hij een totaal andere functie heeft; hij beschermt je paard tegen de vliegen en andere insecten. Heeft in principe hetzelfde effect als je je paard een vliegendeken op de wei aangeeft.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:15

ik gebruik het meestal alleen tijdens het instappen, (bij vrieskou indraven) en uitstappen als ze geschoren zijn tijdens de winter (als ze van hun warme dekens vandaan komen ;) )

Als ze niet geschoren zijn en ze zijn erg bezweet, en het is een beetje koud doe ik ook een uitrijdekentje op.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:21

Nee met hard lopen niet maar als ik ga trainen met een paard wat geschoren is en onder 1600 grams deken staat en dan in zijn ''nakie'' moet gaan rijden geloof me das niet prettig

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:31

een vliegenuitrijdeken hou je op tijdens de hele rit.

een fleece uitrijdeken gebruik ik tijdens het inrijden en uitstappen van een paard dat onder de dekens staat bij temperaturen onder de 10°C indien het paard geschoren is of het vriest dan kan het zijn dat ik het de hele training laat liggen en zelfs nog een gewone fleece bij op leg bij in en uitstappen.

een regen uitrijdeken gebruiken wij bij regen en temperaturen onder de 10°C omdat anders de koude regen te snel de spieren kan doen verzuren.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 01:55

Gentlegiant schreef:
Waterdicht betekend niet per direct slecht ademend...
Wat dacht je dan dat de regendekens slecht waren?
Je moet natuurlijk wel een deken van qwaliteid hebben

Ik zou persoonlijk alleen met een waterdichte deken rijden als het regent
Voor de rest rijd ik met een gewone deken en nog nooit problemen meegehad hoor

Nee dat klopt, maar ik denk helaas veel wel, de echte kwaliteitsdekens zijn inderdaad beter. Zelfde ook bij waterdichte winterdekens inderdaad. Maar ik heb nog nooit een paard zichzelf warm en in het zweet zien trainen met een regendeken/winterdeken op. En daar zit het m.i. nou het het verschil in. Naar mijn idee zijn dat soort dekens voor de warming up en de cooling down, maar niet tijdens de échte training als het paard al warm is :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 07:45

Nee en daarom bestaan er ook niet waterdichte uitrij dekens

Zo heb ik er van wol als het echt vriest (hier in de winter -27) en ook nog andere van verschillenden grams voor onder de training met los stappen heb ik er dan nog een zweet deken of een 100 grams stal deken over ligt aan hoe warm het is

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:00

Gentlegiant schreef:
Nee en daarom bestaan er ook niet waterdichte uitrij dekens

Zo heb ik er van wol als het echt vriest (hier in de winter -27) en ook nog andere van verschillenden grams voor onder de training met los stappen heb ik er dan nog een zweet deken of een 100 grams stal deken over ligt aan hoe warm het is

Mijn "Niet voor een uur in de bak ofzo" waar ik mee gequote werd ging ook puur over de waterdichte dekens he ;)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:20

Ik gebruik ze ook enkel als mijn paard geschoren is. Als het regent gebruik ik een waterdichte en anders heb ik een fleece-uitrijdeken. Ik laat deze ook altijd de hele training opliggen, tenzij ik in een binnenbak ga rijden. Dan doe ik deze wel even uit als we intensiever beginnen te rijden.
Vliegenuitrijdeken heb ik 1 met een hals, die blijft natuurlijk heel de rit opliggen. Ik gebruik deze wel enkel als ik echt de bossen in ga. Als ik er elke dag mee zou trainen, zou ze dat te goed gewoon worden. Als je dan op wedstrijd gaat, gaat ze lastig doen met haar hoofd bij het kleinste vliegje..