Oud leer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Oud leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 18:18

Haay,
Ik heb hier nog een heleboel hoofdstellen, mentuig, enzv liggen die behoorlijk oud en verwaarloosd zijn. Gevolg: hard leer, beginnende scheurtjes enzv.
Ik weet het, ik had het beter moeten verzorgen, maar ik wil het nu een beetje proberen op te knappen allemaal en een grote schoonmaakbeurt houden (gelijk de stallen ook meepakken hehe ;)). Nu is het lekker weer dus dan kan ik weer aan de slag met het zonnetje op me kop.

Maarre, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Alleen invetten is niet genoeg ben ik bang. :Y)

Bedankt.

:* Peuk

kleinvosje

Re: Oud leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:21

Ik zou het een poosje in de olie leggen. Als je het erin legt, zie je belletjes, dat betekent dat het zich volzuigt met olie. Als de belletjes ophouden, kan het eruit!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:30

Elke keer insmeren met olie met een doekje. 12 tot 24 uur laten intrekken voordat je het volgende laagje eroverheen doet. Op de manier van kleinvosje trek je de kracht uit het leerwerk. Het scheurt de leercellen als het ware (en dan is het dus niet veilig meer)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:31

Stubben Hamanol! Stinkt vreselijk en je moet de tube echt ff in warm water leggen anders gaat het er niet uit, maar ik vind het topspul!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 18:34

Nou ik moet het maar gaan verdelen over een paar dagen denk ik. :))
En gewoon leerolie? Of kan ik ook andere olie gebruiken (you never know), want ik vind 't ook niet alles om me papa een half uur naar de ruitersportzaak te laten rijden voor een fles olie (en dan krijg ik vast ook weer de neiging om wat te kopen en dan mis ik het paardrijden helemaal, maar dat terzijde :+).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:18

Mizora, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik doe al jaren mijn tuig zo, nieuw en wat al een poos heeft gelegen. Heb nog nooit iets kapot gebroken gehad!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:39

Ik had ook wat ouder leer liggen. Heb het eerst gewoon schoongemaakt met water ergste eraf en daarna met zadel zeep en dan een laagje olie erop. Moet zeggen dat het er nu weer mooi uitziet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:46

tja ehhh

men neme een kwast
men neme goede kwaliteit leder creme, olie, vet wat dan ook

en flink kwasten maar
dag laten intrekken en dan weer met een "doek lichtelijk verzadigd van het product wat je gebruikt" weer opwrijven dit wel met druk doen echt stevig in wrijven

maar denk er aan het kan zijn dat het leer niet meer veilig is